גלקסיות המידע של ויקיפדיה: דרך חדשה ומעניינת להשתמש באנציקלופדיה


ניסוי אינטרנט מדמה את החיפוש למסע בין כוכבים


בועז מזרחי | 27 מאי, 2015

זה לא משנה באיזה גיל אתם ומה עיסוקכם בחיים, פורטל ויקיפדיה הוא אחד הכלים השימושיים ביותר שתוכלו למצוא ברשת. מאגר המידע באתר נראה לעתים אינסופי, והוא רק הולך וגדל מרגע לרגע – בכל יום נוספים כ-800 ערכים והמידע נערם בקצב של 10 עריכות בשנייה. מסת האינפורמציה האדירה הזו מזכירה את קנה המידה של החלל, מה שהוביל ליצירת האתר Wikigalaxy – המארגן את ערכי ויקיפדיה ככוכבים וגלקסיות, ומאפשר לחקור את המידע בתלת-ממד.

בכניסה לאתר תמצאו את עצמכם מרחפים בחלל בין הכוכבים. כל כוכב מייצג ערך בוויקיפדיה, והכוכבים שלצדו הם מאמרים קשורים. כך למשל, לצד הערך "אלברט איינשטיין" נמצאים ערכים כמו "תורת היחסות", "פיזיקה", "מדע" וכן הלאה. ככל שהקשר בין הערכים יותר מובהק, הם יופיעו סמוך יותר אחד לשני. כך נוצרים צבירי כוכבים וגלקסיות של ערכים מאותו תחום.

השימוש באתר מספק חוויה אינטראקטיבית בתלת-ממד. ניתן לחפש בחלונית המופיעה בצד שמאל או לשוטט בין הכוכבים באופן אסוציאטיבי. לחיצה על כוכב תציג את המאמר בצד שמאל של מסך, אותו תוכלו לפתוח גם בפרישה רחבה. בצד ימין יופיע תפריט – חלקו העליון מציג ערכים מאותו התחום לפי דרגות קרבה, וחלקו התחתון מציג את היסטוריית החיפוש. בסרגל העליון תוכלו לבחור לצפות ב-Wikigalaxy על מסך מלא, להעלים את כל סרגלי הכלים, לקבל הדרכה, לפתוח חיפוש חדש, לצפות בתלת-ממד וליצור תצוגה של המסע שעברתם עד כה.

כל כוכב הוא ערך בוויקיפדיה. צילום מסך מתוך: Wikigalaxy.

Wikigalaxy הוא חלק מניסוי אינטרנטי-קהילתי רחב של גוגל, אשר מאפשר לגולשים פרטיים ליזום פרויקטים יצירתיים ולהעלות אותם לרשת. במקרה זה, גוגל שימשה כפלטפורמה עבור אואן, סטודנט להנדסה מפריז המוקסם משטף המידע שבאינטרנט. "הטכנולוגיה המתקדמת… מעניקה לנו הזדמנויות חסרות תקדים ללמידה, בידור ויצירתיות". הפיכת ויקיפדיה לגלקסיות היא פרויקט מורכב, אך הרעיון צמח ממקום פשוט: "רציתי ליצור משהו מיוחד שלא ראיתי קודם לכן, משהו שהייתי אוהב לשחק בו כילד".

חיפוש ערכים תוך שיטוט תלת-ממדי בין כוכבים הופך את תהליך הלמידה לחוויה מהנה שפותחת עולמות חדשים של ידע, פשוטו כמשמעו. אבל מעבר לאינטראקציה המרעננת, ההקבלה של ויקיפדיה לחלל שולחת מסר של אינסופיות –  הידע האנושי הוא בלתי נגמר ותהליך הלמידה מתרחש בתוך כל מוח קיים ובכל רגע נתון.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.