ההרצאה השבועית של TED: צפו באדם מזיז את ידיו של אחר בעזרת כוח המוח


הדגמה חיה של שליטה נוירולוגית באדם אחר


בועז מזרחי | 21 מאי, 2015

שליטה בכוח המחשבה היא כבר לא מדע בדיוני. למעשה, היא אפילו לא טכנולוגיה יקרה מדי. גרייג גייג' הוא נוירולוג שבנה באופן פרטי ציוד לשליטה מוחית בסגנון "עשה זאת בעצמך". הוא מעניק לקהל הדגמה חיה על בימת TED: מתנדבת מצליחה לשלוט בתנועות ידיו של מתנדב אחר באמצעות כוח המחשבה. זוהי הצצה מרתקת אל הנתיבים המדעיים שבהם נצעד בעתיד הלא רחוק.

המטרה הגדולה של גייג' היא לקרב את מדע המוח לכולם, להפוך את הנוירולוגיה נגישה עבור ילדים כבר מגיל צעיר. באמצעות המתקן הביתי שבנה הוא מוכיח שחקר המוח יכול להיות זול וזמין יותר לכלל הציבור. במקום ללמוד שש שנים באוניברסיטה רק כדי להתחיל לגרד את העולם המופלא שמתקיים בתוך ראשינו, הוא שואל מדוע לא להתחיל כבר בבית הספר, ואפילו בגן? אם עוד לא השתכנעתם, צפו בהדגמה המשעשעת שלו ותשפטו בעצמכם.

ציוד לשליטה מוחית במרתף הביתי

גייג' מביא עמו להרצאה כמה מתקנים נוירולוגיים שבנה לבד בבית. הוא הפך ציוד של מיליוני דולרים לפשוט, זול וקומפקטי, כך שאפשר להשתמש בו באמצעות טאבלט. את ההדגמה הוא מתחיל בחימום קל ומזמין מתנדבת לקהל. גייג' מדביק לזרועה אלקטרודות המחוברות למתקן הקורא אותות חשמליים מהמוח. הוא מפעיל את האפליקציה בטאבלט ומבקש מהמתנדבת לכווץ את היד. על צג הטאבלט הקהל מגלה כיצד נראים ונשמעים אותות המוח האחראים על הפעלת הזרוע – בשלב הזה הנוירונים באים לידי ביטוי בצורת מוניטור המלווה בצלילים. אבל החלק המעניין עוד לפנינו.

לאחר שהציג לקהל את הציוד ואת פשטות הפעלתו, הגיע הזמן לקפוץ מדרגה. גייג' מזמין לבמה מתנדב נוסף ומחבר גם את זרועו לאלקטרודות, באזור שבו עצב אולנר השולט באצבעות נמצא קרוב לעור. הוא מקווה לחבר את שני המתנדבים למתקן שהביא מהבית, ולנסות לגרום לאחד מהם לשלוט בתנועת היד של השני: "מה שנוכל לעשות זה להעתיק את אותות המוח שלך [מתנדבת ראשונה] שיוצאים ליד שלך ולהזריק אותם לתוך היד שלך [מתנדב שני], כך שהיד שלך תנוע כשהמוח שלך אומר ליד שלך לזוז. אז במובן מסויים, היא תיקח ממך את הרצון החופשי ולך לא תהיה יותר שליטה על היד הזו".

לאחר ששני המתנדבים מחוברים, מבקש גייג' מהמתנדבת הראשונה לכווץ את היד ומחכה לראות תגובה אצל המתנדב השני. בתחילה לא נראה כלום, אבל אחרי שניים-שלושה ניסיונות קשה להאמין למה שרואה העין – בכל פעם שהמתנדבת הראשונה מקפלת את ידה, גם ידו של המתנדב השני מתקפלת בדיוק באותו אופן. למעשה מוח אחד שולט בשני איברים ששייכים לשני גופים שונים.

כדי להמחיש את עצם פעולת המוח, גייג' מקפל את ידה של המתנדבת באופן מלאכותי ומראה כי שום תנועה לא מתרחשת אצל המתנדב השני. רק כאשר היא חושבת על כיווץ היד, גם ידו של המתנדב מגיבה.

מהפיכת הנוירולוגיה בדרך

כדרכן של מרבית הטכנולוגיות, דרושים כמה מוחות חלוציים ויצירתיים כדי להוריד אותן אל הקרקע ולהפוך אותן לשימושיות עבור האדם הפשוט. התשוקה של גייג' כלפי נוירוגולוגיה בהחלט מרמזת על היותו אחד מהמוחות שיכולים לקרב את האנושות צעד אחד קדימה אל עולם שבו המוח הוא איבר פתוח יותר ונסתר פחות, "זה מה שקורה בכל העולם — אלקטרופיזיולוגיה! אנחנו עומדים להביא את מהפכת הניורו".

האם נזכה לחיות בתקופה שבה המוחות שלנו יוכלו לשרת יותר מגוף אחד? האם זה יסלול את הדרך גם לתודעה משותפת? ימים יגידו עד כמה רחוק נגיע, אבל אנחנו ללא ספק כבר בתחילתו של המסע.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.