המגדל האנושי של טרגונה – חגיגה של צבע, סנכרון ואומץ לב


פסטיבל הקסטליירס מדגים כיצד השלם גדול מסכום חלקיו


בועז מזרחי | 11 מאי, 2015

הם משתמשים בגבו ובכתפיו אחד של השני כדי לטפס מעלה, אין להם בעיה לדרוך זה על זה כדי להגיע לפסגה, וגם אין להם בעיה שאחרים עולים עליהם. להיפך, הם נמצאים שם בשביל זה. תכירו את הקסטליירס – האנשים שבונים את המגדלים האנושיים, במסגרת תרבות ייחודית לחבל קטלוניה שבצפון מזרח ספרד. המגדלים האנושיים, מעבר להיותם מחזה מרשים של אקרובטיקה, אוצרים בתוכם ערכים אנושיים חשובים – שיתוף פעולה, אחדות והישענות על בסיס משותף.

ה-International Business Times פרסם אוסף תמונות מאירועי קסטל ובו נראים המשתתפים מתחרים ביניהם כדי לבנות את המגדל הכי גבוה ומורכב. הצצה בתמונות מגלה איזו עוצמה חבויה בערכים שעליהם מושתתת אמנות הקסטל – מאות ואולי אלפי אנשים מתקבצים בזירה, כולם נמצאים שם כדי לתמוך בבסיס. על גבי היסוד מטפסים ועולים עוד ועוד קסטליירים במחזה סוריאליסטי משהו, עד ליצירת עמוד דק המתנשא מעל הקהל. לצפות במגדל אנושי בן 9 או 10 קומות זו חוויה שמכניסה תוכן ממשי לפתגם "השלם גדול מסכום חלקיו".

המגדל האנושי של טרגונה, שיתוף פעולה אקרובטי מסמר שיער. catwalker / Shutterstock

שורשי המסורת נטועים במאה ה-18 ליד העיר טרגונה שבקטלוניה, המקום המזוהה ביותר עם המסורת. התיעוד הראשון לבניית מגדל אנושי – 'קסטל' – התרחש בשנת 1712. מאז המסורת התפשטה בחבל וכיום קסטלים מהווים אירוע מרכזי בפסטיבלים ובחגים שונים באזור. קסטל מוצלח הוא כזה שנבנה ופורק ללא תקלות: כל המשתתפים הגיעו למקומם בפירמידה, והקסטלייר שאמור לעמוד בראשה (בדרך כלל ילד) טיפס מצד אחד, הניף את ידו באוויר וירד מהצד השני.

כדי לעשות זאת, על הקבוצה כולה לעבוד בשיתוף פעולה ולסמוך על כל אחד מהקסטליירים. די בחסרונו של משתתף אחד כדי לערער את יציבות המגדל, ולכן תרומתו של כל אינדיבידואל היא קריטית להשלמת המשימה. יש 4 תכונות הנחשבות כהכרחיות עבור הקסטלייר, והן גם הפכו לסיסמה של האקרובטים הקטלונים – "כוח, איזון, אומץ והיגיון".

במובן מסוים, המגדלים האנושיים מתמצתים את השלד של המין האנושי: היכולות האישיות של כל אינדיבידואל נשענות על מקור רחב ואיתן, ורק כאשר הן מתחברות יחד – נוצרים התנאים לצמיחה מעלה.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.