מדענית של נאסא מסבירה: כולנו תוצאה של סופרנובה


כך הגענו מליבם של כוכבים מתים


בועז מזרחי | 17 אוגוסט, 2016

המרדף של המין האנושי אחר מקור החיים הביא אותנו לשיאים מדהימים של ידע, ולחיפוש אפילו מחוץ לכדור הארץ. מאז ומתמיד ייחסו בני האדם משמעות מיוחדת לגרמי השמיים: הם יצרו עבורם אלים, קבעו את הזמן על פיהם וחקרו אותם בכל דרך אפשרית. לעתים אף נדמה כי חקר החלל הוא הכוח החזק ביותר הדוחף את המדע לפרוץ גבולות. בעידן הטכנולוגיה, הכוכבים הפכו נגישים מאי פעם וחקר החלל הפך לחזית המדע – המקום בו מחפשים אסטרונומים הוכחות וראיות לתיאוריות פילוסופיות ושאלות קיומיות. ד"ר מישל טהלר, מדענית של סוכנות החלל האמריקאית נאס"א, מציגה דוגמה להתפתחות הידע האנושי כתוצאה מחקר החלל – כיצד נוצרנו מכוכבים מתים.

ד"ר טהלר מתארת כיצד פיצוץ של כוכבים יצר את החומרים שמהם מורכבים החיים כפי שאנו מכירים אותם על פני כדור הארץ, כולל האטומים בגופנו. לדבריה, כוכב הוא לא יותר מענן אבק שנדחס באמצעות כוח המשיכה. בלב הענן הזה נוצרו אבני היסוד של החיים כמו ברזל, מימן וזהב. מותם של כוכבים, אירוע המכונה סופרנובה, כרוך בפיצוץ בקנה מידה כה עצום, שהוא מפזר אור כמו של גלקסיה שלמה. אירועי סופרנובה פיזרו בחלל את הרכיבים שמהם לבסוף נוצר הטבע והאדם. בעבר התייחס לכך גם האסטרופיזיקאי הפופולרי, ניל דה-גראס טייסון, שאמר כי העובדה המדהימה ביותר בעיניו היא שכל בני האדם מורכבים למעשה מאבק כוכבים. במאמר מוסגר, זוהי דוגמא נוספת לדפוס ההרס והבנייה הקיים ביקום, כפי שפורסם כאן בעבר.

התקופה שבה חי האדם היא מקטע זעיר בהיסטוריה של היקום, וזה רק מגביר את גודל הפלא – אנו ברי מזל להיות עדים לגן עדן אוניברסלי שלא היה קיים כל הזמן וייתכן שאף יחדל מלהתקיים בעתיד. ואולי כאן נמצא החיבור החזק שלנו לכוכבים: כנראה שהמשיכה שלנו היא לחקור את המקורות מהם הגענו, ובסופו של דבר הדרך אל הכוכבים הייתה, עבור המין האנושי, בלתי נמנעת.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.