מה מכריע החלטות חשובות בחיים, הגנטיקה או הניסיון שלנו?


אלה הגורמים שייקבעו את ההתנהגות שלכם


בועז מזרחי | 9 פברואר, 2015

כאשר אנשים נשאלים מה הכי משפיע על המשקל שלהם, הם נוטים לענות אחת משתי תשובות: עניין גנטי או אורח חיים. הדיכוטומיה הזו מסייעת לנו לפשט מצבים מורכבים ולמצוא סיבה אחת ויחידה לתופעות שונות, כיוון שכך יותר קל לנו לגשת ולנסות לטפל בהן. ואולם, לעיתים אנו מפספסים את העיקרון החשוב הבא: הביולוגיה והסוציולוגיה שלנו הן שני חלקים של אותו שלם, עובדות בקורלציה ופועלות ביחסי גומלין זו עם זו. לכן, בהרבה מקרים אין היגיון בהפרדת הגנטיקה מניסיון החיים ויש להביט עליהן כמכלול גורמים אחיד.

את הגישה הזו יישם בהצלחה מחקר בינלאומי שבדק צריכת אלכוהול בקרב בני נוער. כותרתו היא "פרופיל נוירו-פסיכו-סוציאלי של בני נוער צרכני אלכוהול עכשוויים ומועדים". התיאור הארוך ושובר השיניים הזה מייצג למעשה את ההסתכלות ההוליסטית, שכן הפרופיל מורכב משילוב נוירולוגי, פסיכולוגי וסוציאלי. במילים אחרות, החוקרים לא בודדו משתנים גנטיים, פסיכולוגיים ושל השפעה חברתית, אלא ניתחו את כלל הגורמים הללו לכדי פרופיל אחד.

מטרת המחקר הייתה לזהות דפוסי שתייה אצל בני נוער וכן לנסות ולחזות צריכה עתידית של אלכוהול באמצעות מודלים המבוססים על הפרופיל המשולב. החוקרים אספו מידע מגוון על המשתתפים במחקר, שכלל בין היתר היסטוריה אישית, הערכה פסיכולוגית, דימות מוחי, נתונים תורשתיים ושלל בדיקות נוספות, הן בתחום המדעי והן בתחום הנפשי-רוחני.

בנתונים שאספו השתמשו החוקרים כדי לבנות מודל ממוחשב שיוכל לחזות אם בני נוער מועדים לצריכת אלכוהול בהווה ואם תהיה להם נטייה לעשות כן בעתיד. המודל שבדק את הצריכה בהווה עבד בדיוק של עד 89%, ואילו המודל שניסה לחזות את דפוסי צריכת האלכוהול כעבור שנתיים עבד בדיוק של עד 73%. כדי להגיע למספרים המרשימים הללו, השתמשו החוקרים בשילוב בלתי ניתן להפרדה של נתונים ביולוגיים וחברתיים.

ניסיון או גנטיקה? שילוב בין שני צדדים מכריע החלטות ומכוון את מסלול החיים.

 נתונים בודדים הם חסרי חשיבות

החוקרים אף גילו כי כל ניסיון להפריד בין הגורמים יסתיים בסיוט אנליטי: למשל, היסטוריה רומנטית של בני הנוער הייתה משמעותית בחיזוי שתייה משמעותית אצל בני נוער. אולם התנהגות מינית נמצאה כקשורה באופן הדוק למשתנים אחרים שהחוקרים מדדו, כמו אישיות – שהיא עצמה מושפעת עמוקות מגורמים גנטיים. ההתנהגות הרומנטית נקשרה גם לתגובתיות רגשית שנמדדה באמצעות סריקות מוחיות. הדוגמאות הללו מציגות את ההשפעה ההדדית שקיימת בין משתנים פסיכולוגיים וחברתיים הנרכשים מהסביבה, ובין גורמים גנטיים שאין לנו שליטה עליהם.

החוקרים, אם כן, לא ניסו לבודד רכיב אחד ולהגדיר אותו כסיבה, אלא ניסו לבנות פרופיל המבוסס על כל רבדיו של האדם.

המחקר הוביל להבנה הבסיסית והחשובה ביותר בנוגע לשתייה בקרב בני נוער – זה עניין מורכב. התובנה הזו נשמעת פשוטה אך היא רחוקה מלהיות כזאת. הטיפול בתופעת צריכת אלכוהול אצל צעירים צריך לקחת בחשבון את כלל הגורמים המשפיעים, וזאת במקום לנסות להתמקד בסיבה אחת. כל ניסיון לפשט את הפתרון מועד לכישלון.

פעמים רבות אנו ניגשים לבעיות ולשאלות עם הגישה המפצלת. אנו מאמינים שניתן לשלוט בגורמים החברתיים – בעוד שאת הגורמים הביולוגיים אין אפשרות לשנות. אולם אנו, בני האדם, יצורים מורכבים מאוד, וכשזה נוגע להתנהגות שלנו, פיצול האישיות לביולוגית וסוציאלית הוא פשוט לא נכון. הנה, במחקר צריכת האלכוהול הייתה לכל משתנה בודד השפעה זניחה על התוצאות. רק שילוב של המשתנים הצליח להוביל למסקנות קונקרטיות ולגבש כוח ניבוי.

אז מה בעצם קובע את המשקל שלי, בחירת בן הזוג או הקריירה – גנטיקה או אורח חיים והשפעה חברתית? כנראה שמה שמשפיע על ההחלטות הללו הוא השילוב ביניהם, שבמילים אחרות אפשר לכנות אותו "אני".

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.