חופש הוא הלך רוח – 5 ביטויים שונים שלו והדרכים להגיע אליהם


כיצד נוכל להרגיש בחופשה גם כשהיא מסתיימת? איך נוכל לחוות יותר חירות עם פחות רכוש? אילו צעדים יסייעו לנו לצאת לעצמאות כלכלית – ומה אמר הבודהה על כל אלו? 5 פרשנויות שונות לחופש. 


ירדן להבי | 13 אפריל, 2022

"חופש הוא חמצן לנשמה", אמר משה דיין. אך מהו בעצם חופש? מהי חירות אמיתית? וכיצד משיגים אותה? בתרבויות ומסורות רבות נדונה מזה דורות סוגיית החירות והדרכים להגיע אליה, כל אחת על פי הגדרתה. הרלוונטיות של חירות יכולה להשתנות בין תקופות, מצבים ואנשים. 5 צורות מייצגות של חופש והדרך להגיע אליהן עוזרות לערוך סקירה של מדד החופש בחיינו, ולשאול האם ואיזו מהחירויות השונות היינו רוצים להגביר.

1. להיות במיינדסט של חופשה, גם בבית

לא פעם אנחנו מחכים לימי החגים כדי להתרחק קצת מהסביבה המוכרת ולצאת לחופשה. תחושות ריגוש והתרוממות רוח מציפות אותנו ואנו לא רוצים שהיא תסתיים לעולם. עם זאת, על פי הבלוגרית ויוצרת התוכן מנדה ריי, החוכמה היא לדעת לשחזר את ההתעלות הנפשית הזו בשגרת היומיום. לשם כך היא מציעה לאמץ מיינדסט של תייר גם בבית: להפוך את המוכר לזר ואת הבנאלי למרגש. כדי לעשות זאת היא מציעה למשל לחקור מקומות, מסעדות ואתרים חדשים או לנסוע לעבודה באמצעי תחבורה שונים שיאפשרו לנו לגלות דרכים חדשות או לראות את אותן הדרכים באור אחר.

כשאנו נמצאים בחופשה, אנו נוטים להיות פתוחים יותר להזדמנויות שנקרות בדרכינו לפעילויות או למפגשים עם אנשים חדשים. אנו נוצרים כל רגע מתוך ידיעה שזמננו קצוב, וממצים כל חוויה עד תומה מתוך המחשבה שהיא חד-פעמית. לדברי ריי, זהו בדיוק הלך הרוח שאנו יכולים לאמץ בכל יום בשנה. ניתן לעשות זאת בין השאר באמצעות היענות למפגשים חברתיים או לפעילויות שאנו מוזמנים אליהן, ועל ידי הפניית המודעות לתחושות ולהנאה שלנו מהחוויה בזמן אמת.

2. לחתור לחופש כלכלי

רבים מאיתנו חשים שהדבר שמגביל את החופש שלנו יותר מכל הוא הצורך לעבוד למחייתנו. גורו העזרה העצמית טוני רובינס מגדיר "חופש כלכלי" כיציבות פיננסית המאפשרת לחיות ברווחה ובביטחון פיננסי. לדבריו, למרות שהדבר נראה פעמים רבות כמו חלום רחוק, הוא הרבה יותר ריאלי משנדמה.

באתר שלו מציג רובינס מספר צעדים שעשויים לסייע לנו להתקרב לחופש הנכסף על ידי שיפור המאזן שלנו. ראשית הוא ממליץ להגדיר מהו עבורנו אותו סכום הכנסה שיאפשר לנו להשיג את מטרתנו. בנוסף, הוא מציע לבחון ולשחרר אמונות מגבילות בנוגע לכסף (למשל בעזרת טכניקות NLP). צעד נוסף הוא לנסות להחזיר חובות בשיטת "כדור השלג" – אם נצליח להשיג סכום כסף חד פעמי (למשל בקשת העלאה, בונוס או מכירת ציוד יד שנייה ), נוכל להתחיל לכסות איתו את החובות הקטנים שלנו, ובעזרת הכסף שהתפנה מהתקציב לשלם חובות גדולים יותר וכן הלאה. די בעצם קיומה של תוכנית מסודרת להחזרת חובות כדי להעניק לנו יותר שקט נפשי.

אם לא היו או לא נותרו חובות לסלק, רובינס ממליץ להתחיל לחסוך ולהכין תוכנית נוספת להקמת "קרן חירום" שתוכל לממן אותנו למשך חצי שנה ללא הכנסות. גם זו תעזור לתחושת הביטחון הכלכלי שלנו. מעבר לה, כל שקל עודף נוסף הוא מציע לנתב לטובת בניית "מכונת כסף": תשתית למינוף הון קיים לטובת יצירת הכנסה פסיבית. "חלקו את ההון שלכם לשלושה דליים דמיוניים", הוא מסביר. 'דלי הביטחון' הוא זה שבעזרתו משלמים את החשבונות והוצאות המחיה השוטפות. 'דלי הצמיחה' הוא מכונת הכסף – הוא משמש להשקעות בעלות תשואה גבוהה, למשל בשוק ההון. האחרון הוא 'דלי החלומות' – איתו אפשר להשתולל. כל סכום כסף בלתי צפוי כמו בונוס, זכייה וכדומה הולך אליו. לבסוף, רובינס מזכיר לנו להיות דינמיים ולעדכן את התוכנית שלנו בזמן אמת: לשים לב לנורות אדומות שעלולות לפגוע בכושר ההחזר שלנו, או לחלופין לנצל גידולים בהכנסות שלנו לטובת מילוי הדליים השונים שלנו.

בתל אביב התנהג כרומאי: הסתכלות על סביבה מוכרת בעיניים של תייר עשויה להכניס אווירת חופשה לחיינו.

תמונה: Yoav Hornung on Unsplash

3. לתרגל חירות מחשבתית

יש שיאמרו שמה שמגביל אותנו לעיתים בחיים הן תבניות המחשבה שלנו. צרות אופקים, שמרנות וקיבעון עלולים למנוע מאיתנו לזהות הזדמנויות שנפתחות בפנינו ולהקשות עלינו במערכות יחסים. לעומת זאת,  פתיחות מחשבתית – הנכונות להתנסות בדברים חדשים או לקבל מידע חדש – נחשבת לפי רבים לתכונה חיונית למנהיגים בתחום הפוליטיקה והעסקים.

על פי היזם ועיתונאי המדע והעסקים שיין סנואו ב-Harvard Business Review, פתיחות היא שילוב של ענווה אינטלקטואלית ומוכנות להתנסויות חדשות, קרי התעניינות בהשקפות עולם שונות והיכולת לאפשר לחוויות האלו לשנות את אמונותינו שלנו. לפי סנואו, אם נרצה להעצים חופש מחשבתי כזה בחיינו, מחקרים מראים שישנן מספר פעילויות שמקדמות ענווה אינטלקטואלית: טיולים בעולם ובפרט מגורים למשך זמן ממושך בתרבויות שונות, קריאה מרובה – שמסייעת לנו להזדהות עם סיפוריה של אחרים, מדיטציית מיינדפולנס – שמסייעת לנו לחקור ולהכיר את עצמנו טוב יותר ועיסוק בתיאוריות של המוסר.

4. להשתחרר מעול הרכוש

"כששואלים אותי 'מה כל כך נהדר בלהיות מינימליסטית?' אני בדרך כלל משיבה במילה אחת: 'חופש'". כך פותחת את מאמרה פרנסיס ג'יי, מחברת ובלוגרית בנושא מינימליזם. לדבריה, עודף רכוש עשוי לשעבד אותנו בשלושה אופנים: פיזי, פסיכולוגי וכלכלי.

פיזית – הוא מקשה עלינו להיות ניידים. אם אנחנו רוצים לעבור ממקום למקום עלינו להתאמץ לארוז ולהוביל אותו בכל פעם, או לחלופין לדאוג עבורו למקום אחסון הולם. בנוסף הוא דורש תחזוקה תמידית. "כמה פעמים נמנעתם מלהזמין אורחים בגלל שהבית היה מבולגן מדי?" שואלת ג'יי. רכוש גם תופס מקום שהיה יכול לשמש בני אדם.

פסיכולוגית – מרבה נכסים מרבה דאגות. ג'יי טוענת שריבוי חפצים לא רק שמעמיס את ביתנו אלא גם על נפשנו. אם אין לנו יותר מדי דברים יקרי ערך אין לנו גם יותר מדי חרדות לאבד אותם. ככל שיש לנו יותר מה להפסיד, כך אנו כבולים לשימור מה שיש לנו.

כלכלית – תרבות השפע מגיעה עם תג מחיר. כל דבר שברשותנו הגיע מכספנו, ולא פעם אנו מוצאים את עצמנו ממשיכים לשלם על פריט מסוים זמן רב לאחר הרכישה ואפילו אחרי שהוא מפסיק להעניק לנו ערך. כדי להשתחרר מתחושות אלו, ג'יי ממליצה על מספר צעדים כגון הפחתת העומס בבית על ידי פרידה מפריט אחד בכל יום ואימוץ ההבנה שהזהות שלנו אינה מאופיינת על ידי החפצים שברשותנו. עוד היא מציעה לשאול את עצמנו שאלות לפני רכישה של כל פריט חדש, כמו 'האם אני באמת צריכ.ה את זה'? כמה ערך החפץ הזה יעניק לי? או האם הוא שווה את העבודה שאצטרך לעשות כדי לשלם עליו?

5. חופש רוחני

מסורות רבות גורסות כי הכבלים המשמעותיים ביותר שלנו נמצאים בתודעתנו. הבודהיסטים, למשל, מאמינים שמקור הסבל האנושי נמצא בין היתר באגו שלנו – ברעיון 'העצמי' כנפרד מהסביבה, בגאוותנות או בכוונת זדון כלפי האחר. הרעיון הוא שתחזוקת האגו והעצמי היא עבודה כובלת שמונעת מאיתנו לחוות את חיינו בצורה פתוחה וקלילה יותר. כדי להשתחרר מתפיסה נוקשה של העצמי, הבודהיזם מציג מספר עקרונות שאת חלקם ניתן לאמץ בחיי היומיום גם מבלי להיות נזירי זן: תרגול אדיבות אוהבת (loving kindness) כלפי עצמנו וכלפי אחרים מבלי לצפות לתמורה, חיזוק ועידוד הזולת, התחשבות וחמלה כלפי אחרים. תרגול מיינדפולנס בהתנהלות השוטפת שלנו –  התבוננות חוקרת על ההתנהגות, המחשבות והמילים שלנו – עשוי לסייע ביישום עקרונות אלו. צעדים אלו מאפשרים לנו להתקרב אל עבר מה שבבודהיזם מכונה 'נירוונה': החופש האולטימטיבי, שחרור מכבלי המציאות.

תמונת כותרת: S Migaj on Unsplash

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.