חיים טובים אינם חייבים להיות בהכרח מאושרים – מספיק שיהיו עשירים פסיכולוגית


מה תעדיפו לומר לעצמכם כשתסתכלו אחורה על חייכם? האם זה "הייתי מאושר" או אולי "הייתי משמעותי"? מחקר חדש מציע תשובה נוספת שעשויה לגרום לנו לסיפוק לא פחות גדול, והיא "וואו, עברתי חתיכת מסע". 


ירדן להבי | 22 נובמבר, 2021

משחר ההיסטוריה חוככים טובי ההוגים בדעותיהם לגבי הגדרתם של חיים טובים והדרכים ליצור אותם. הפרשנויות מרובות, אך נראה כי ניתן לתמצת את מגוון האפשרויות לשני ממדים עיקריים שאריסטו היטיב לתאר. לשיטתו, חיים טובים הם תוצאה של חתירה אל עבר אחד מהשניים: הנאה (חיים "הדוניים") או משמעות (חיים "אדומוניים").

ד"ר לפסיכולוגיה סינתייה ויני מסבירה ב-.Thought Co שאושר הדוני פועל מתוך עקרון העונג והימנעות מכאב. הוא מבוסס על הנאה, נוחות, יציבות, וקשרים חברתיים חזקים. אושר אדומוני, לעומת זאת, נובע מתוך תחושת משמעות, תכלית, ייעוד, שליחות, הגשמה עצמית או סיפוק כתוצאה מתרומה לאחר או למען טובת הכלל.

למרות שחלפו אי אילו (אלפי) שנים מאז הציג אריסטו את משנתו זו, היא עדיין נפוצה במידה רבה גם בפסיכולוגיה המודרנית. באסכולות שונות הנאה ומשמעות נחשבות עד היום כמפתחות העיקריים לחיים מאושרים.

עם זאת, ייתכן שהדרך אל האושר אינה כה דיכוטומית כפי שהיה נהוג לחשוב עד כה. מחקר חדש מאיר ממד חשוב נוסף שעד היום לא קיבל במה כמרכיב לחיים טובים: עושר פסיכולוגי.

ערוץ(י) החיים הטובים

את המונח חיים 'עשירים פסיכולוגית'  הגדיר לאחרונה צמד חוקרים ככאלו המלאים בחוויות מורכבות, מגוונות ובלתי שגרתיות. יותר מכל, אלו הם אירועים שמעוררים בנו שינוי בהשקפת עולמנו. "בניגוד לחיים שמחים או משמעותיים, חיים בעלי עושר פסיכולוגי מאופיינים מעל לכל במגוון חוויות מעניינות ומשנות פרספקטיבה", כותבים החוקרים שיגה אוישי וארין ווסטגייט מאוניברסיטאות וירג'יניה ופלורידה בהתאמה, במחקר שצוטט ב-Science Alert.

בשלושה סקרים שונים שערכו, מצאו החוקרים שעושר פסיכולוגי יכול להיות נפרד מאושר (Happiness) וממשמעות כאשר אנשים בוחנים את איכות חייהם, וששלושתם הם ממדים משיקים ונחשקים לחיים טובים". 

על פי אותו מאמר, ממצאים מגוונים בתחום (מחקרים, סקרים קודמים וניתוחים של מקורות שעורכים מבט לאחור על חיי האדם כגון דבריהם של אנשים על ערש דווי או ניסוחים בהספדים), מחזקים את טענת החוקרים שזהו נדבך שלישי וחשוב לקיומם של מה שאנו מחשיבים כחיים טובים, ועבור חלק מהאנשים אף החשוב ביותר.

"בניגוד לחיים שמחים או משמעותיים, חיים בעלי עושר פסיכולוגי מאופיינים מעל לכל במגוון חוויות מעניינות ומשנות פרספקטיבה".

"שליש מהנשאלים מציינים שהחרטה הגדולה ביותר בחייהם היא לגבי משהו שאילולא היו מחמיצים, היה הופך את חייהם לבעלי עושר פסיכולוגי גדול יותר", כותבים החוקרים. "מצאנו כי מספר לא מבוטל של אנשים ברחבי העולם מעידים כי יבחרו חיים בעלי עושר פסיכולוגי על חשבון חיים מאושרים או משמעותיים". מגמה זו הייתה ניכרת במיוחד במדינות גרמניה, קוריאה, הודו ויפן, והיא מצביעה על כך שחיוניות העושר הפסיכולוגי לחיים טובים היא תפיסה אוניברסלית שאינה ייחודית רק לתרבויות מערביות מודרניות.

חשוב לציין ששלושת הממדים אינם חייבים להיות לגמרי נפרדים האחד מהשני. בדומה למודלים אישיותיים אחרים, נראה כי הם מבטאים סקאלות שונות לגבי מידת המוטיבציה המניעה אותנו בחיים או היכולת להפיק ערך מכל אחד מאורחות החיים. על כן, אצל כולנו יכולה להתבטא מידה או שאיפה מסוימת בכל אחד מהתחומים, גם במקביל.

להתעשר גם מהחוויות הפחות נעימות בחיים

ערכן של חוויות שבונות עושר פסיכולוגי נמדד בעיקר במידת תחושת שינוי הפרספקטיבה המלווה אותן. רילוקיישן למדינה זרה, למשל, מעניק חשיפה מגוף ראשון לתרבות, מנהגים ומנטליות שונים, שבתורה עשויה לעורר התבוננות ותובנות חדשות לגבי הנורמות שהתרגלנו אליהן מבית. כך למשל גם בחירה בדרך מקצועית חדשה ומאתגרת ואפילו התעמקות ביצירה אמנותית מורכבת עשויות לעורר תחושת עושר פסיכולוגי.

"באופן מסקרן, חוויה לא חייבת להיות מהנה בכדי להיחשב כמעשירה פסיכולוגית", מסבירה שרה טוד במגזין Quartz. אירועים דרמטיים כמו אסונות, חולי, אבטלה ועוד תקופות קשות עשויים לגרום לנו להרגיש שאנו לא חווים חיים מאושרים או משמעותיים במיוחד, אך לעיתים עדיין אנו יכולים להכיר את הערך שבהם בכך שסייעו לנו לעצב טוב יותר את ההבנה שלנו לגבי עצמנו וביחס לעולם שסובב אותנו.

שהייה במדינה זרה מוסיפה לעושר הפסיכולוגי בחיינו. צילום: witaya ratanasirikulchai / shutterstock

"בשונה מאושר, התפיסה שלנו את העושר הפסיכולוגי נותנת מקום גם לרגעים של חוסר נוחות ולרגשות בלתי נעימים", מציינים אוישי וווסטגייט. כאשר אנו מוסיפים להגדרה של 'חיים טובים' גם את היבט העושר הפסיכולוגי, אנו מכירים בתרומה של אתגרים וקשיים לאיכות חיינו, וזה פותח בפנינו אוצר בלום של ערך.

מהו אותו ערך? הפסיכולוגית החברתית בלה דפאולו כותבת ב-Psychology Today כי בעוד אנשים שמנהלים חיים מאושרים זוכים להנאה ואנשים שמנהלים חיים משמעותיים זוכים לתחושת שליחות – אנשים שמנהלים חיים בעלי עושר פסיכולוגי זוכים לתגמול מסוג שונה: בינה.

דוגמאות לכך עשויות להיות ידע נרחב, אופני הסקת מסקנות מורכבים, יכולת לקחת בחשבון מגוון גורמים להתנהגויות של אנשים אחרים או ההבנה כי הידע שלהם אינו מוחלט ואוניברסלי.

כשהדיכוטומיה מתרחבת יש מקום לכולם

תכונות אופי ונסיבות חיים שונות עשויים לקבוע את העדפותינו לסגנון חיים זה או אחר, והיכן נהיה ממוקמים על כל אחת מן הסקאלות במוטיבציה לחיים מאושרים, משמעותיים או עשירים פסיכולוגית.

בזמן שנראה כי אנשים השואפים לחיים מאושרים או משמעותיים מעדיפים לשמור על יציבות חברתית ומשפחתית ועל הסטטוס קוו, נמצא כי אלו המנהלים חיים של עושר פסיכולוגי נוטים לאמץ שינויים בסביבתם החברתית. בנוסף, במקום לחתור להגשמת ייעוד ברור בתחום מסוים, הם יתעניינו במטרות שונות במגוון תחומים. הם יעניקו חשיבות גבוהה לערכים כמו התפתחות עצמית, גדילה ולמידה. דפאולו אף מציעה כי סגנון זה עשוי להתקשר לאורח חיים של רווקות, אם כי אינו שמור לרווקים בלבד.

"בעוד אנשים שמנהלים חיים מאושרים זוכים להנאה ואנשים שמנהלים חיים משמעותיים זוכים לתחושת שליחות – אנשים שמנהלים חיים בעלי עושר פסיכולוגי זוכים לתגמול מסוג שונה: בינה".

בנוסף, לכל אחת מהמוטיבציות הללו לחיים נדרשים משאבים שונים, חיצוניים ופנימיים כאחד. עבור חיים מאושרים, עשויים לסייע כסף, זמן, ומערכות יחסים קרובות ומשמעותיות. לניהול חיים משמעותיים, נראה שנחוצים עקרונות מוסריים ברורים ומערכות יחסים איתנות ועקביות. בשאיפה לחיים עשירים פסיכולוגית, כדאי שיהיו באמתחתנו סקרנות, זמן, אנרגיה גבוהה וספונטניות.

חוויות חיים שונות עשויות לעורר עושר פסיכולוגי, מי מהן נעימות יותר או פחות. כאמור, גם מצבים פחות משמחים – כמו מחלה קשה או גירושין – לא יעלו את רמת ההנאה בחיינו אבל בהחלט יכולים לגרום לשינוי פרספקטיבה על חיינו באופן שיהיה מעשיר פסיכולוגית.

בסופו של דבר אין סגנון חיים אחד שעדיף על האחר, ודרכים רבות ומגוונות עשויות להוביל אל מה שאנו מכנים 'חיים טובים'. אוישי וווסטגייט מודעים לכך שישנם היבטים רבים נוספים התורמים לאיכות חיינו ורווחתינו כגון למידה, טיפול באחרים, יצירתיות ועוד.

קבלה של ממדים נוספים להגדרה מאפשרת לנו לראות ולהכיר במגוון רחב יותר של חוויות וערכים עבור אנשים שונים, ואת תרומתם עבור חיינו שלנו. "למי מאיתנו שאיננו מרגיש שהוא חי חיים טובים במיוחד כרגע", מסבירה טוד, "התבוננות בהיבטים השונים של חיים מאושרים, משמעותיים או עשירים פסיכולוגית עשויה לסייע לנו להבין באילו שינויים אנחנו מעוניינים". 

עושר פסיכולוגי עשוי להגיע אל חיינו מתוך חתירה אליו או מתוך אירועי חיים שאינם בשליטתנו. אך גם אם אנחנו לא נוטים לחפש אותו מטבענו, עדיין נוכל להפיק ערך מהשקפת עולמם של אלו השואפים אליו. לעושר פסיכולוגי, גם אם הגיע בנסיבות מצערות שלא ייחלנו להן, יש ערך רב לחיינו. על כן, עצם ההבנה כי יש בעושר פסיכולוגי תועלת, די בה להפוך את חייו של אותו אדם למספקים עבורו.

תמונת כותרת: Dark Moon Pictures / shutterstock

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.