רוצים לחוש קצת פחות מטולטלים בין טוב לרע? נסו את אפקט נובה


שני סיפורים קצרים מציגים יחד תפיסת מציאות הטוענת כי עד שהעתיד מתבהר, לא ניתן להכריע האם אירוע שהתרחש בחיינו הוא טוב או רע. כתגובה אליה, אפשר לסגל א-שיפוטיות ולהשאיר פתח קטן של תקווה לכך שהדברים יתפתחו לכיוון חיובי. כל אחד ומה שמיטיב עימו.


תום לב-ארי בייז | 24 מאי, 2021

אריק מטייל עם כלבתו, נובה. השניים צועדים להנאתם בשלווה כאשר לפתע מגיחה מהשיחים ארנבת. נובה מזנקת אחריה בריצה, הרצועה נשמטת מידו של אריק ותוך רגעים ספורים נעלמות השתיים מטווח הראייה שלו. במשך כמה ימים הוא מחפש את נובה בכל האזור, מגייס חברים ומשפחה למשימה ותולה מודעות שעליהן מתנוססת תמונתה. שבוע חולף ואריק, שבור הלב, לא יכול להפסיק לחשוב איזה ביש מזל היה זה להיתקל בארנבת באותו רגע גורלי ומה היה קורה לו היה מחזיק את הרצועה חזק יותר.

אריק ונובה הם דמויות בסרטון קצר בערוץ היוטיוב Pursuit of Wonder. שבוע נוסף עובר על גיבורנו שבור הלב, כשלפתע בחורה צעירה ויפה דופקת על דלתו. ונסה שמה, והיא מצאה את נובה ומשיבה אותה לביתה. לאחר שאריק וכלבתו מתאחדים בהתרגשות, הוא מבלה בנעימים את אחר הצהריים ביחד עם ונסה, מה שמתפתח בהמשך לקשר זוגי מהסרטים. הוא לא מפסיק לחשוב איזה מזל שנובה אבדה והמפגש הרומנטי הזה התאפשר.

כעבור מספר חודשים אריק נוסע לאסוף את ונסה ונפגע בתאונת דרכים. הוא לא מאמין שעמד בצומת הספציפית ההיא ברגע המסוים ההוא שבו חלפה מכונית באור אדום והתנגשה ברכבו. חייו היו נסיקה אחת מושלמת עד לאותו הרגע ובבת אחת, כמו אגרוף של מזל רע, הם מוטלים בספק יחד איתו על מיטת בית החולים. חבלת הראש החמורה מצריכה סריקת מוח שתוצאתה, מסביר הרופא לאחר מכן, היא "גם טובה וגם רעה": מסתבר שלאריק יש גידול סרטני. "כיצד גידול סרטני בראשי יכול להיות חדשות טובות?" שואל אריק בבלבול. "ובכן, לגידול אין קשר לתאונה שעברת. האמת היא שיצאת ממנה ללא פגע באופן יחסי", מסביר הרופא. "בגלל התאונה סרקנו את ראשך וגילינו את הגידול. בדרך-כלל אנחנו מגלים גידול כזה רק כאשר הסימפטומים מופיעים […] כמעט תמיד מדובר בגילוי מאוחר מדי". במקרה של אריק, לעומת זאת, יוכלו לטפל בגידול בקלות וכמעט ללא תופעות לוואי.

מישהו ראה את יד המזל?

אריק אינו לבד בתפיסה הדיכוטומית שמחלקת את החיים לטוב ורע. כל-כך הרבה אירועים שאינם תלויים בנו מתרחשים בחיינו, שרק טבעי שנחווה אותם כ'יד המזל'. כשהם נעימים ומקדמים דברים שרצינו – נשמח בנוכחותם, וכשהם משבשים את התוכניות – נגנה ונהדוף אותם. אבל ישנם גם לא מעט רגעים בחיים שבהם אנחנו עדים לחפיפה האפורה והרחבה שבין טוב ורע, הבנה שאותה מכנים בסרטון אפקט נובה: אירועים שנחשבו מאכזבים ומעכבים מתגלים כנקודות מפתח להתפתחויות נפלאות שלא העלנו על דעתנו. שיחה מתישה עם אדם קרוב מולידה הבנה מיוחדת על טיב מערכת היחסים או דירה להשכרה שממש רצינו נתפסת ומאלצת אותנו לגור באזור פחות נחשק שמתגלה כקהילתי ונהדר.

אפשר לומר שכל אירוע שלילי בחיינו עשוי להתגלות בשלב כזה או אחר כחלק משרשרת אירועים שהובילה למשהו חיובי. לא נתיימר לומר שמכל עז יצא מתוק, אבל זו בהחלט אפשרות. ניתן אפילו להניח שזה קורה יותר משנדמה לנו, אלא שכמו אריק, אנחנו לא תמיד מזהים את החוט המקשר. ואולי נותר לתהות: אם כל האירועים תלויים באיזה שהוא אירוע קודם, האם יש בכלל דבר כזה 'מזל'?

אם צוללים אל תוך אפקט הפרפר הזה – קרי שכל מה שקורה מוביל לדבר אחר – אפשר להגיע לרזולוציות מעוררות תדהמה. בערך כשם שמשק כנפי פרפר בצד אחד של העולם עשוי להשפיע על היווצרותה או על היכחדותה של סופת טורנדו בצידו השני. דיוויד קיין, כותב הבלוג Raptitude, מספר על חבר שישב בחדר האוכל של המלון שבו התארח ובהה בחלון. הממטרות הסתובבו סחור סחור והשקו את המדשאות הרחבות שנפרשו לנגד עיניו כשלפתע, בזווית מסוימת שבה השפריצה אחת מהן, נגלתה קשת מרהיבה ביופייה. מה שהיה אף יותר מופלא מהקשת עצמה, בעיני אותו חבר, הוא ההבנה המרגשת של כל מה שהיה צריך להתקיים בשביל שהמחזה הזה יתגלה לנגד עיניו. אז נכון, "כל הקשתות בעולם מצריכות לפחות עין אחת שתחזה בהן, פלנטה שמכילה מים וכוכב מאיר אחד", כותב קיין ואולי ניתן לפשט את זה לעין, מים ואור. אבל גם אז, הוא ממשיך, "זווית הראייה המדויקת שבזכותה התאפשר קיומה של הקשת תלויה לא רק בכדור הארץ והשמש, אלא גם בתנאים שוליים כביכול כמו האוכל שהגישו באותה ארוחת בוקר".

ביצים קשות יגרמו לתור בבופה לנוע מהר יותר מאשר שקשוקה שצריך לגרוף ולכמת. כשהתור נע מהר יותר המושבים בהיכל נתפסים מהר יותר, מה שמשפיע על הכיסא שנותר פנוי עבור אותו חבר. גם העובדה שלפני מספר שנים הוא למד בודהיזם השפיעה על הדרך שבה התבונן ועל ההבנה המרגשת שחיבר. ואם ממשיכים עם כיוון המחשבה, ניתן לומר שחייהם של אנשים רבים השפיעו על חוויית הקשת המדוברת. "מי כתב איזה ספר ומתי? מי הביא אילו רעיונות ולאן? כמה מהימנים הם נשמעו כאשר הביעו אותם?" כל אלה, כותב קיין, לקחו חלק ביצירת החוויה.

"אולי נצליח להחזיק במחשבה הלא לא-סבירה שכאשר מתבטל אירוע שחיכינו לו, אין לדעת ממה ניצלנו ומה הרווחנו במקום".

It is what it is

כשם שלשף של המלון אין שמץ של מושג איזה רגע מכונן העניקו הביצים הקשות שבחר להגיש הבוקר לחברו של קיין, כך גם אנחנו לא יכולים אפילו להעלות על דעתנו כיצד ישפיעו הבחירות הכי שוליות ויומיומיות שלנו. אפילו ברגע זה, כאשר אתם בוחרים להמשיך ולקרוא את הכתבה הזו, יכול להיות שאתם מכוונים את מסלול חייכם בנתיב מסוים ואולי אף את נתיבם של רבים אחרים. גם כאלה שמעולם לא פגשתם ואף לא תפגשו.

לא פעם ולא פעמיים, כאשר מראיינים אנשים ששברו שיאי עולם או יזמו פרויקטים מצילי חיים בארצות רחוקות, מתגלה נקודת הטריגר של מסלול חייהם הייחודי. לעיתים זו דמות מעוררת השראה שהפיחה בהם את התשוקה, לעיתים מדובר בכאב גדול ולעיתים זה משפט אגבי שמישהו זרק, אפילו לא בהכרח לעברם, ששינה את הדרך שבה הם רואים את המציאות. מי שלא התקבל ללימודים שרצה עשוי לגלות רק בעוד שנים כי התחום האחר שבו נאלץ לבחור הוביל אותו לאורח חיים שונה ונפלא, ושאותו לא היה מחליף בעד שום הון שבעולם. ומי שהתבטלה לו החופשה שציפה לה במשך שבועות עשוי לגלות בדיעבד כי נאלץ להישאר בסביבה בדיוק כשאדם יקר היה זקוק לעזרתו. זה לא מאוד סביר, אבל גם לא בלתי אפשרי שהחניה שהרגע נתפסה לנו, שנייה לפני שהגענו אליה בעודנו ממהרים לפגישה, היא תחילתה של שרשרת אירועים שתרים על הרגליים איזו אמא שאנחנו לא מכירים, רגע לפני שהיא מתייאשת מעומס השגרה. מי יודע?

לנוכח כל אלו, האם בפעם הבאה שהחיים מטלטלים אותנו בין טוב ורע נוכל לחכות עם השיפוט וחריצת הדין? אולי חלקנו. אם לא, אולי לפחות נצליח לזכור שכל מה שקורה הוא חלק ממארג עצום שאפילו בדיעבד קשה להבינו. אולי נצליח להחזיק במחשבה הלא לא-סבירה שכאשר מתבטל אירוע שחיכינו לו, אין לדעת ממה ניצלנו ומה הרווחנו במקום.

יש שיגידו שמה שאמור להיות שלנו ימצא את הדרך להיות, ומה שלא מוצא את דרכו אלינו – כנראה מעולם לא היה שלנו באמת. יכול להיות שההבנות הללו יעזרו לנו להיטלטל קצת פחות ולהשאיר זיק של תקווה. לזכור שלא כל מה שנדמה שלילי יסתיים ככזה. לפעמים מה שקורה הוא פשוט מה שקורה.

תמונת כותרת: Oscity / Shutterstock

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.