מ"קוד סגור" ל"קוד פתוח" – 10 צעדים שיסייעו לנו בבניית מיינדסט של צמיחה


מה גורם לנו להתמיד בתחומים מסוימים ולחתור להצלחה? אחת ההשערות היא שדפוסי המחשבה שפיתחנו במהלך חיינו הם בעלי חשיבות מכרעת בכל הקשור לסיכויי הצלחה שלנו במשימות שונות ובהשגת יעדים. מומחי מוטיבציה מסבירים מהם ומציעים 10 תובנות שיסייעו לנו להרגיש שאנחנו יצירת מופת בהתהוות, במקום מוצר מוגמר.


ירדן להבי | 22 יולי, 2020

אומרים שמאחורי כל המצאה מוצלחת של תומס אדיסון, עמדו אלפי ניסיונות כושלים. אחת מהן הייתה המצבר. וולטר מלורי, חברו הקרוב של אדיסון, סיפר שלאחר יותר מכ-9,000 ניסויים שלא צלחו, שאל את אדיסון לגבי חוסר התוצאות. "תוצאות?" השיב לו אדיסון, "יש לי המון תוצאות! אני יודע על כמה אלפי דברים שלא עובדים".

אדיסון ייזכר בהיסטוריה כאחד מגדולי הממציאים של כל הזמנים עם מעל ל-1,000 פטנטים הרשומים על שמו. מה אפשר לו את אותה יכולת התמדה מפורסמת? אילו תכונות הפכו אותו בסופו של דבר ליזם מצליח? אם תשאלו את פרופסור קרול דווק, פסיכולוגית וחוקרת מוטיבציה, התשובה היא שאדיסון ניחן במה שהיא מכנה "דפוס חשיבה של צמיחה".

על פי תיאוריית דפוסי החשיבה של דווק, דפוס חשיבה – או מיינדסט – הוא מערך האמונות והמחשבות שיש לאדם לגבי כישוריו, יכולותיו, והאפשרויות העומדות בפניו. למיינדסט חשיבות מכרעת בניבוי סיכויי ההצלחה של אדם ובדרך ההתמודדות שלו עם אתגרים.

במחקריה גילתה שני דפוסי חשיבה עיקריים בקרב בני אדם. אנשים בעלי "דפוס חשיבה מקובע" מאמינים כי כישורים הם נתון מולד שנקבע מראש ולא ניתן להשפיע עליהם במהלך החיים, בעוד אנשים בעלי "דפוס חשיבה של צמיחה" נוטים לחשוב שיכולות אישיות הן משהו שניתן לפתח ולשכלל בעזרת למידה ותרגול. דווק מצאה כי אנשים בעלי דפוס חשיבה של צמיחה נוטים להגיע להישגים גבוהים יותר במהלך חייהם מאשר חבריהם בעלי דפוס החשיבה המקובע. זאת, לטענתה, מכיוון שהם משקיעים יותר מאמץ בלמידה מאשר בדאגה לגבי הרושם שהם עשויים להותיר על אחרים.

האם אנחנו בעלי דפוס חשיבה מקובע או צומח?

במאמרה ב-Psychology today מציינת ד"ר צ'יקי דייוויס שלושה הבדלים עיקריים בין דפוסי המחשבה. ראשית, בבואם להתמודד עם אתגרים, אנשים בעלי דפוס חשיבה מקובע ייטו להתייאש מהר או לנסות להימנע מהם כליל מחשש לכישלון, בעוד דפוס חשיבה של צמיחה מקבל אתגרים בברכה מתוך ההבנה כי הם עשויים להיות הזדמנות ללמידה והתפתחות.

שנית, כאשר הם טועים או חשופים לביקורת, בעלי המיינדסט המקובע ירגישו פעמים רבות בושה או מבוכה, ויחושו צורך להתגונן. לעומת זאת, עמיתיהם בעלי המיינדסט הצומח רואים בטעויות שיעור שיש ללמוד ממנו, ולכן יאמצו אל חיקם ביקורת בונה.

הבדל שלישי הוא שבמשימות שבהן נדרשות עבודה קשה והשקעה, בעלי תבנית חשיבה מקובעת ירתמו אנשים נוספים לעזרה, על מנת להקטין את הסיכון לכישלון ולהפחית את הצורך בהשקעת מאמץ אישי. לעומת זאת, בעלי תבנית חשיבה של צמיחה ששים להשקיע את מירב האנרגיה הדרושה, מתוך ההבנה שמאמץ הוא חלק חיוני לתהליך.

אז מהו דפוס החשיבה שלנו? התשובה היא – כמו להרבה שאלות נוספות בחיים –  "תלוי". לכולנו מגוון אמונות שעליהן גדלנו, כך שיכולה להיות לנו תבנית חשיבה של צמיחה בנושא אחד, ותבנית חשיבה מקובעת בתחום אחר. אם תרצו לבחון מהי הנטייה הכללית שלכם, תוכלו לבדוק זאת באחד ממבדקי המיינדסט המקוונים ברשת, דוגמת wabisabilearning.com.

בעלי דפוס חשיבה של צמיחה מבינים את ערכה של השקעת מאמץ כחלק חיוני בדרך להצלחה. צילום: Mike_shots / Shutterstock

10 צעדים במסע למיינדסט של צמיחה

למרות שתבניות החשיבה שלנו התגבשו במשך שנים רבות, לעולם אין זה מאוחר מדי מכדי לשנות אותן. האמת היא שהמוח שלנו בהקשר זה נוטה לדפוס חשיבה של צמיחה, ותמיד ממשיך ללמוד ולצמוח בהינתן הגירויים הנכונים. דייוויס מציעה 10 תובנות וצעדים שעשויים לסייע בבניית דפוס חשיבה מתפתח:

1. אף אחד לא מושלם

לכולנו המוזרויות וה'שריטות' שלנו. במקום לראות אותם כפגמים, נוכל לקבל את חוסר השלמות כתיבול מרענן שהופך כל אחד מאיתנו למיוחד.

2. למסגר מחדש את האתגר

אחת הדרכים היעילות להתמודד עם אתגר מאיים היא לשנות את הסיפור שאנו מספרים לעצמנו עליו. נסו למנות כמה שיותר דרכים שבהן ההתמודדות עם האתגר היא הזדמנות: למשל, הוא עשוי ללמד אותנו לפתח כישורים חדשים, או להוציא אותנו מאזור הנוחות שלנו על-ידי יצירת אינטראקציה עם קבוצות שונות של אנשים

3. למילים יש משמעות

חשיבה חיובית מסייעת בבניית מיינדסט של צמיחה. הקשיבו למילים ולמחשבות שלכם. אם הן שליליות או נחרצות, התוצאות שהן מובילות אליהן עלולות להיתפס על ידכם בהתאם. נסו להיות מודעים אליהן ובמקרה הצורך להחליף את הניסוחים המחמירים והביקורתיים שאתם מפנים כלפי עצמכם ואחרים בכאלו שמאפשרים גמישות וקבלה.

4. "עדיין" זה בסדר גמור

אם אין בידנו מה שאנחנו רוצים או אם אנחנו מתמודדים עם קושי או משימה חדשה, מעודד לומר לעצמנו שלא הצלחנו או שזה קשה לנו, ע-ד-י-י-ן. מילה קטנה אחת עושה את כל ההבדל בין קיבעון לצמיחה, ומזכירה לנו שכל דבר הוא בר שינוי. אם משהו לא אפשרי עבורנו כרגע, הוא יכול להפוך לכזה בהמשך.

5. אם אין אני לי – מי לי?

חיפוש אישור מתמיד מהסביבה, במקום לסמוך יותר על שיקול הדעת ויכולת השיפוט שלנו, עשוי לעכב אותנו מאימוץ דפוס חשיבה של צמיחה. כשאנחנו מקבלים את עצמנו כפי שאנחנו וחשים תחושת אחריות קודם כל כלפי עצמנו, אנו מקבלים את החופש להיות פתוחים יותר לתהליכים של למידה, השתפרות וגדילה.

6. ביקורת היא מתנה

ביקורת בונה היא כלי שמסייע לנו להשתפר. מטרתה היא להראות לנו את מעשינו מזווית שונה במקצת מזו שלנו, ולהעלות הצעות ייעול שעשויות להיות בעלות ערך עבורנו. היכולת להיות פתוחים וקשובים להמלצות כאלו היא צעד משמעותי בבניית תבנית חשיבה של צמיחה.

7. פשוט ליהנות מהדרך

דפוס חשיבה של צמיחה מבין את ערכה של הדרך ומעדיף אותה על פני התוצאה הסופית. ההתפתחות האמיתית נובעת מהמסע עצמו – מהלמידה, מההתמודדות, מהניסוי ומהטעייה. היעד שמגיעים אליו לבסוף הוא תוצר לוואי מבורך, אך כזה שעשוי להיות שונה מזה שדמיינו כשהתחלנו לצעוד, וזה בסדר.

8. הזמן עושה את שלו

אי אפשר לזרז תהליכי למידה. חלק חיוני בהם הוא התרגול וההפנמה לאורך תקופה. היו סלחניים כלפי עצמכם והקדישו את הזמן הנדרש לכך, יהיה אשר יהיה, כדי שתוכלו לקצור את הפירות בבוא העת.

9. להקליל, להקליל, להקליל

למה בעצם אנחנו לוקחים את עצמנו ברצינות גדולה כל כך מול הסביבה? בתהליכי התפתחות, טעויות הן בלתי נמנעות. הנכונות לקחת סיכונים מול אחרים בידיעה שאנו עשויים גם לטעות היא תרגול מצוין לתודעה צומחת.

10. סיבה לקום בבוקר

תחושת ייעוד ושליחות מסייעת בבניית מיינדסט של צמיחה משום שהיא הופכת את החיים למסע מתמשך. אם הייעוד שלכם אינו ברור לכם עדיין, דיוויס מציעה פשוט להעלות את התשובה מתוככם. בקשו שהייעוד שלכם יתבהר בפניכם והרהרו או מדטו על המושג. ראו אילו תובנות עולות בכם עד שאתם מרגישים שהגעתם לתשובה או לפחות לחלק ממנה. ברגע שאתם יודעים מהו – צאו להגשימו.

דפוס חשיבה של צמיחה רואה את עצמנו כיצירה בהתהוות ולא מוצר מוגמר. בדיוק כמו טכנולוגיית "קוד פתוח" מול טכנולוגיית "קוד סגור", אנחנו לא מפסיקים ללמוד ולהתפתח כל הזמן. האם אנו מעדיפים להיות כרך מודפס של אנציקלופדיה בריטניקה, שבה כל העובדות מוגמרות, או שמא "ויקיפדיה" המשתנה ומתעדכנת כל הזמן?

מעודד לדעת שהמוח עצמו הוא כזה בדיוק – גמיש ופועל לפי קוד פתוח. אם נשקיע מאמץ מודע, נוכל לכתוב מחדש את הסיפור שאנו מספרים לעצמנו ולאמץ מיינדסט של צמיחה. וגם אם אנחנו מרגישים בכך קושי או אתגר, לפחות נוכל להתחיל בכך שנאמר לעצמנו שאין לנו תבנית חשיבה של צמיחה – עדיין.

תמונת כותרת: Triff / Shutterstock

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.