מדענים גילו את מתג ההפעלה של המוח


נמצא החלק במוח שאחראי על ההכרה


בועז מזרחי | 7 דצמבר, 2014

אתם יושבים על הספה בסלון אחרי יום עבודה ארוך, מניחים את הראש ולאט לאט מרגישים איך המחשבה מיטשטשת, הסביבה כבר לא ברורה כל כך, העיניים נעצמות ואתם נרדמים. עברתם ממצב של הכרה מלאה להירדמות, שהיא מצב של הכרה חלקית.

עכשיו, מדענים הצליחו לבצע את התהליך הזה באופן מלאכותי, על ידי שליחת אותות חשמליים לחלק במוח שנקרא Claustrum, ובכך – לכבות ולהדליק בן אדם ער. את הניסוי הוביל ד"ר מוחמד קובייסי מאוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון. החוקרים בדקו אישה החולה באפילפסיה על מנת לנסות ולאתר את מקור ההתקפים. אחת השיטות לחקר המוח היא גירוי חשמלי המפסיק את פעולתם של חלקים שונים במוח ובדיקה איזה תפקוד נעצר כתוצאה מכך. אלא שהפעם, ד"ר קובייסי ועמיתיו גילו כי בעת גירוי ה- Claustrum, רקמה דקה דמוית גיליון החבויה עמוק במוח, הם מצאו את הסוויץ' של ההכרה.

עם שליחת האותות החשמליים, האישה, שהייתה ערה ובהכרה מלאה במהלך הניסוי, נעשתה מטושטשת, הפסיקה לקרוא ובהתה בעיניים ריקות אל החלל. היא לא הגיבה לפקודות קוליות או ויזואליות וקצב הנשימה של הואט. עם הפסקת הגירוי היא חזרה להכרה מלאה ללא זיכרון מהאירוע. החוקרים הצליחו למעשה "לכבות" אותה, ו"להדליק" אותה בחזרה. החידוש המדהים הוא שהאישה הייתה ערה, אבל חסרת הכרה.

למוח שלנו כפתור כיבוי והפעלה פנימי.

כיצד זה קורה? המוח הוא כמו מכונית – יש בו חלקים שונים שאחראים על דברים שונים, אבל צריך משהו אחד שיגרום לכל המערכות לפעול במקביל. למכונית יש הילוכים, מנוע, קרבורטור וכן הלאה, אבל יש דבר אחד שגורם לכל המערכת הזו להתעורר לחיים ולעבוד יחד בסנכרון – מפתח ההתנעה (סוויץ'). הניסוי הזה מגלה שגם במוח קיים מנגנון דומה. יש בו חלקים שאחראים על הזיכרון, על החושים, על הפעילות המוטורית וכיוצא בזה. אבל ה- Claustrum הוא כפי הנראה החלק שאחראי להפעיל את כל המערכות ולגרום להן לעבוד בתיאום.

אחת השאלות שמטרידה פילוסופים ומדענים כבר אלפי שנים, היא כיצד מתעוררת המודעות, או ההכרה שלנו. הניסוי הזה פותח דלת לתשובה אפשרית. אם נבין איך נוצרת הכרה, נוכל גם לדעת אצל מי היא קיימת  – האם היא משותפת גם לעוברים? לבעלי חיים? אולי אפילו לרובוטים? ובאיזו רמה. כמובן שחשיפת מקור ההכרה יכולה לסייע רבות גם בחקר עצמנו והבנה כיצד אנו תופסים ומעבדים את המציאות – ובכלל, מהי המציאות. ההשלכות עשויות להיות מרחיקות לכת.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.