הכישרון להיות תלותי – כיצד הישענות על אחרים יכולה להוביל דווקא לשחרור


האדם הוא מהיצורים שדבקים בהורים למשך הזמן הרב ביותר. תלות, כך נראה, חקוקה בטבע שלנו. לכן, מסביר ד"ר יאיר כספי, התנכרות לתכונה הזו יכולה להיות בעוכרנו. כדי לטפח את הכישרון להיות תלותיים, עלינו ללמוד להרפות, לדעת לבקש ולמצוא את האיזון הנכון בין עצמאות להסתמכות על אחרים.


טור אורח מאת ד"ר יאיר כספי | 5 פברואר, 2019


טור אורח מאת ד"ר יאיר כספי, עובד סוציאלי, מנהל התכנית "פסיכולוגיה ביהדות
" לטיפול קבוצתי ומחבר הספרים לדרוש אלוהים והילד שכמעט הציל את אמו.

תלות היא הרשות להתמסר. להיסחף. לגלות מקום שלא היית מגיע אליו אם היית מוביל. תלות היא הרשות לשאול. לבקש, בלי זכות לדרוש. הרשות לא לדעת. החופש מתדמית החכם או החזק. הרשות להשתובב. הרשות להיות קטן על יד מי שלידו אתה רגיל להיות גדול. תלות היא  מנוחה ממרוץ העצמאות המתיש. החרות מהשעבוד ל"חופש שלי". השקט שבא כשהתפטרנו מהאחריות לדאוג שהשמש תזרח. תלות היא רשות לתת לעולם לגלות לי איפה הוא צריך אותי.

הכחשת התלות היא אחת המחלות הקשות של התרבות המאמינה באדם, שיש בו הכול. והוא רק צריך ללמוד להוציא את עצמו אל הפועל. תלות מקושרת היום לחולשה, ילדותיות, רגשנות, אנוכיות, תובענות, עצלנות,  גבריות נשית, סימביוזה, פאסיביות, ומניפולטיביות. התרבות המחמירה דורשת ממך  להתנער סופית משרידי התלות שבך ולהוכיח שאתה ראוי לאמונה רק בעצמך.

האנשים המבוהלים מתלותם חייבים להיות עצמאיים יותר מדי. ינסו לשווא לדכא אותה או להתגבר עליה לתמיד. האנשים שאסרו על עצמם את התלות בבני אדם מחליפים אותה לפעמים בתלות בהישגים, באוכל, בקניות, באלכוהול ותרופות, במין.

תינוק נולד עם כישרון להיות תלותי. כשנענים לו בשמחה הכישרון מתפתח. תינוק מבקש גם את מה שאי אפשר לתת. ומה שאין לו סיכוי בכלל. תגובה אוהדת מלמדת אותו שמותר לבקש, אבל לא תמיד אפשר לקבל. הכישרון להיות תלותי הוא כישרון המתפתח בבית שיודע להתגייס לצרכי הילד, לצד יכולת להכיר ברצונו להיות עצמאי.

מהיכן מגיע הצורך בעצמאות אבסולוטית?

הכישרון להיות תלותי יוצר בבגרות שותפות עמוקה של שניים הזקוקים אחד לשני. מי שמותר לו להיות תלותי יודע להקשיב לצרכיו, לבקש ולקבל. ידע לבחור בן זוג הזקוק לו ויכול ונהנה להעניק. וגם ידע שלפעמים לא יקבל. תלות היא אמת שעוד לא התפרסמה: גבר תלותי מחפש אישה לתלות הדדית.

הכישרון להיות תלותי חסר לאנשים הנושאים את כאב זיכרונה של תלות מתסכלת. או תלות שהגדילה את הזולת והשאירה אותם קטנים. או תלות שמישהו ניצל. מי שזוכר הורים עסוקים בעצמם שביקשו לא להטריד למד לבקש מעט. מי שתלותו נתקלה בדחיה למד שכואב כשבקשים. מי שנושא עמו איסור לרצות גילה שיהיה אהוב אם ידרוש כמה שפחות. מי שלא היה לו מי שייתן – למד לא לבקש. האיסור על התלות הוא לפעמים זיכרון אימה של תינוק שגילה שאין מי שרוצה או יכול להיענות לצרכיו. ואולי ימות.

הכישרון להיות תלותי אסור לגמרי אצל מי שבקשתו גרמה סבל לזולת. הוא מרגיש אשם כשהוא מבקש. מתנצל על רצונו ומאמין שמעלתו של אדם הוא יכולתו להתעלות על צרכיו. האיש שאמו הייתה מאוימת מן התינוק שרצה יותר ממה שהיה לה, החליט להיות לא תלוי באף אחד. לימד את עצמו לא להזדקק והאמין שהאושר יבוא כשידע לעשות הכול לבד. הוא הגיע כמעט לשלמות  ביכולתו לספק את צרכיו בעצמו, וכשהוא נתקף ברעב למישהו שיראה אותו. הוא חוזר ומדכא את היצר המשפיל וחסר הסיכוי בעיניו.

אשליית האוטונומיה המוחלטת

האיש שאסור לו לדעת את תלותו התגייס לתפקידים הגדולים עליו, בתקווה שמילוים יעניק לו זכות לבקש את צרכיו. הוא ניסה להיות חזק מאד כדי למחוק את תלותו אך לא הצליח אף פעם להיות חזק מספיק עד שתלותו תעלם לגמרי.

ההכחשה של תלותו חזרה וייצרה את אותה אכזבה. חיברה אותו לאנשים שאין ביכולתם להיענות לצרכיו, במקום לגלות את אלו הזקוקים לו וקל בעיניהם להיענות לו. הוא חוזר ומאשר לעצמו שאין מי שרוצה ויכול לשאת הזדקקות. כדרכם של אנשים שאסור להם לבטא צרכים באופן קבוע, הוא חלם על אישה שתמלא באופן מושלם את כל משאלותיו. מאהבת מושלמת שהיא גם אמא שלו.

טיפוח התלותיות כרוך בלמידה לבקש את מה שאנו רוצים, גם אם לפעמים לא נקבל.

הכחשה של תלותו עושה אותו לא מובן לעצמו. למה נשאר במקום מתסכל. למה כל כך כעס. מהו הרעב שאוכל לא השביע. מה אתה מחפש בבן או בת זוגך. הכחשת התלות סיבכה אותו ביחסים הרסניים שלא ידע להיפרד מהם ועשתה לו את העולם לבלתי מובן. למה אתה חייב להיכשל לאחר שאתה מצליח. למה אנשים מתחברים אליך, ולמה הם עוזבים. למה עם כל הישגיך אתה עדיין רעב להכרה. ההכחשה של תלותו לא עשתה אותו יותר עצמאי. רק סתום לעצמו. תלוי באנשים שהוא מכחיש את הזדקקותו להם.

האיסור על תלותך עשה אותך תלוי באנשים שיחיו אותה בשבילך. אתה נוגע בתלותך כשאתה נענה לה דרך הזולת, או מגנה אותה בחומרה. מטפל בילד קצת יותר ממה שהוא צריך. או להפך, דורש ממנו בגרות שתפטור אותך מהתגייסות לתינוק שנדמה כי לעולם אי אפשר לספק. הילד שאינו מתבגר נושא בשבילך את תלותך האסורה בידיעה.

התגברות על הנטייה להשליך את תלותך על זולתך משנה את זהותך: הכישרון לדעת שאתה משתלט על הדיון לא בגלל שיש לך משהו שחייבים להגיד, אלא בגלל שאתה חייב שישימו לב אליך. לדעת שאין זה השרות במסעדה שמוציא אותך מדעתך. זה הצורך שלך שמיד יאכילו אותך. להודות שאתה מטפל, כי אתה רוצה שיטפלו בך.

האנשים שאתה בטוח שזקוקים לך נורא, הם אתה. הילד שחייבים לטפל בו ללא הפסקה, הוא אתה. הילד שלא יכול להסתדר בלעדיך, הוא אתה. הילד שחייב לגדול מהר, הוא אתה, בתנאי שיכשל וימשיך לשאת את תלותך. האישה שנדמה לך שאתה חייב להציל, היא אתה. האיש שאת חייבת לטפל בו ללא הפסקה, הוא את עם רשות שאין לך לדרוש טיפול.

חיבור לתלות במידה הנכונה משחרר אותנו מעצמנו

השבת התלות לעצמך כרוכה לפעמים בזיכרון מטלטל. תינוק שהיה אסור לו להיות תינוק. או מסוכן להיות. אם שביקשת ולא הייתה. פחד שאין מי שיקשיב, אין מי שייתן, עדיף לא לנסות. ייאוש ישן שהביא אותך  לוותר על כמיהתך לבני אדם.

המפגש עם המקום המפחיד בעולם מאפשר לו להתחיל לבטא אותו. לגלות אם למישהו יש. לגלות אנשים שיכולים להיענות למידה לא מבוטלת של הזדקקות. להניח על מישהו את הראש. האיש שהשיב לעצמו את תלותו למד לצעוק את מה שחסר לו. גם אם אינו ברגע זה בר השגה. הוא למד לבקש גם את מה שנדמה שלא מגיע לו. דברים אסורים וחסרי סיכוי בכלל. לאיש שלא יודע לבקש רוב הבקשות חסרות סיכוי. או לא מוסריות. הבלתי אפשרי הוא לפעמים פשוט במקום אחר. הוא ביקש גם כשלא הקשיבו, ולא נענו, ואמרו לו שבקשתו הייתה לא ראויה. הוא זכה להיות האיש שרצונו נשמע.

הוא למד לא לנחש שמישהו צריך. לא לייעץ אם לא ביקשו. לא לייחס לעצמו נדיבות כשהוא נותן כדי לקבל. לא לחשוב שרק הוא יודע מה מישהו צריך לעשות. לא להקטין את התלויים בו בנתינת יתר. לא לכעוס על מי שלא רוצה לקבל ממנו.

ההכרה בתלותו לא עשתה אותו יותר תלותי. רק יותר אמיתי.  לא פגעה ביכולתו להסתדר לבד. הוא סלח לעצמו על מגבלות כוחו. וזכה בכישרון משלים המרשה לנוע בין שני קטבים. ולמצוא את מיזוגם, במאמץ של חיים שלמים. עצמאות היא כישרון הכרחי, בין תלות אחת לשנייה. רק מי שהזדקק באמת יתגעגע לפה, כשהוא מת. מי שלא התחנן אף פעם לנס עוד לא פגש את הילד החיוני, שלא נולד עד שאתה מרשה לעצמך להיות תלותי.

מסע העצמאות שלי, מודיע האיש, הגיע לכמה הישגים ומיצה את עצמו. הריני להודיע שאני זקוק לכם. כל יום. צריך אנשים לפעמים יותר ממה שהם צריכים אותי. אני שביקשתי לשווא להיות אדון לעצמי  מכריז על תלותי. תלוי באלוהים. ותלוי באדם. ואני רוצה הכול בחינם. רק כי בא לכם ומתאים. וגם אתם כמוני זקוקים. וכמו שמגיע לכל אדם. אני התלותי מכולם. התלותי באדם. תלותי מאז לידתי. צריך כל יום מישהו שיראה  אותי.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.