ההרצאה השבועית של TED: שיעורים לחיים שאפשר ללמוד כשכולם מנסים להעמיד פנים


מסתבר כי המתח, הדרמה, הסיכון ופוטנציאל הרווח של משחק הפוקר מהווים בית ספר מעולה לקבלת החלטות. ליב בורי, שחקנית מהטופ העולמי, משתפת על בימת TED כמה מהתובנות המרכזיות שצברה עם ניסיונה מול אנשים בעלי מחשבה חדה ואנליטית במיוחד, והן יכולות לשמש את כולנו.


בועז מזרחי | 25 אוקטובר, 2018

אתם מסיבים לשולחן עם עוד שניים או שלושה אנשים. העיניים שלכם עוקבות בדריכות אחר תנועות היד ומבעי הפנים שלהם. הן מנסות לקלוט את הזעירה שבתנועת השרירים. איזה רמז לתזוזת גבה או לצמצום עין, אולי שינוי מיניאטורי בזווית הפה, הרחבת נחיר בלתי רצונית. העתיד שלכם תלוי ביכולת לקרוא את מצבם הפנימי, אבל להם, וכנראה גם לכם אם אתם מיומנים מספיק, יש פני פוקר.

ההבעה החתומה נועדה למנוע מהשחקנים מידע שיעזור להם לבחור את הצעד הבא שלהם. משחק הקלפים הפופולארי הוא קלחת רותחת של קבלת החלטות בתנאי חוסר ודאות. החוקים שלו נועדו להציב את השחקנים במצב של ספק תמידי – הנמסיס של תכנון קדימה. במובן מסוים, המשחק לוקח סיטואציות רגילות שכולנו מתמודדים איתן ביומיום, דוחף אותן לאקסטרים והופך אותן לתרכיז.

אכן, לפחות עבור ליב בורי, פוקר הוא החיים על מצע לבד ירוק. אלופת העולם לשעבר, שמחזיקה גם בתואר בפיזיקה עם התמחות באסטרופיזיקה, מאמינה כי ההתמודדות עם כמה מהמוחות החדים בעולם יכולה ללמד לא מעט על קבלת החלטות בתהליך מואץ. היא חולקת על בימת TED שלושה שיעורים כלליים לחיים שלמדה לאורך שנות הקריירה שלה ומספקת לנו הזדמנות לבחון את הרלוונטיות שלהם לחיינו, משוחררים מהצורך להיכנס לסיר הלחץ שבו הם נרכשו.

אל תתנו למזל הטוב – או הרע – שלכם, להטעות אתכם

מנסיונה של בורי, עוד לפני שאנו לומדים כיצד לקבל החלטות מושכלות עלינו ללמוד מתי בכלל יש לנו השפעה של ממש, ומתי היא מדומה. מזל, גורל או יד המקרה – איש באמונתו יחיה – הם סך כל הגורמים שאין לנו שליטה עליהם ומעצבים את חיינו במידה רבה. הבעיה היא שבמציאות, אף אחד לא מגיש לנו את רשימת המשתנים עם דיאגרמות פילוח השפעה – כישורים, גנטיקה, מקריות וכן הלאה. אנו נותרים עם התוצאה ועם השערה כלשהי לגבי מה שהוביל אליה. "אי-הבהירות הזאת עלולה להקשות עלינו לדעת עד כמה האסטרטגיות שלנו טובות, במיוחד כשאנו מתנסים בהצלחות רבות", מסבירה בורי. כלומר במקרים מסוימים קל יותר לראות דפוס עקבי של סיבה ותוצאה, אך גם דפוסים יכולים להתל.

בהיותה חדשה יחסית בתחום, חוותה בורי מהתלה כזו על בשרה. היא הייתה שחקנית במשרה מלאה בסך הכול שנה כשזכתה בטורניר מאוד יוקרתי. הביטחון שלה נסק שכן ייחסה את ההצלחה לכישוריה בלבד. "למעשה", היא מספרת, "חשבתי שאני כה מוצלחת, שהתחלתי לא רק להתעצל בלימוד המשחק, אלא גם להסתכן יותר". לאחר זמן מה החלה לגלות כי עקומת הזכיות שלה מתדרדרת מאותה זכייה גדולה, ומתיישרת איפשהו במקום טוב, אבל לא טוב כמו שחשבה. זה גרם לה להבין שמשהו נוסף היה מעורב בהצלחתה.

את הלקח הזה החלה לראות גם מחוץ למשחק. לדבריה, העלייה המטאורית של הביטקוין ב-2017 היא דוגמה טובה לדפוס מתעתע. היא לא ממעיטה ביתרון של המטבע, אך באותה נשימה טוענת כי "קל מאוד גם להרגיש כמו גאון בשוק שעולה כל-כך מהר עד שאפילו האסטרטגיות הכי גרועות מניבות רווח". אם כן, שולחן הפוקר מלמד אותנו בראש ובראשונה ענווה וביקורתיות. להטיל ספק ולנסות לחקור לעומק את המשתנים שמעצבים את תוצאות מעשינו. "האגו שלנו אוהב להמעיט בערך המזל כשאנו זוכים", וכדי לקבל החלטות נבונות עלינו ללמוד להשקיט את האגו.

מה מספרים המספרים?

האגו הוא רעש בתמונת המציאות שאנו יוצרים בעצמנו, אם כי מחוסר מודעות. אבל לעיתים הטשטוש נובע סתם מחוסר הקפדה. "כשמשחקים", מסבירה בורי, "אי-אפשר להסתפק באמירה, 'הוא בטח מבלף'. זה יגרום לכם להפסיד המון כסף, כי פוקר הוא משחק של הסתברויות ודיוק". התרופה לאגביות, לדבריה, היא חשיבה במספרים. היום, במיוחד, אפשר לכמת כמעט כל דבר. עכשיו, לכל אחד הגבולות שלו, כלומר עד כמה הוא מוכן להשקיע בלימוד ובעיבוד של מספרים, אבל המשוואה היא פשוטה – ככל שיש לנו יותר נתונים נומריים כך אנו יכולים לדייק את קבלת ההחלטות שלנו.

כדי לשחק פוקר ברמה הגבוהה ביותר דרוש מטבע הדברים סט כישורים מספריים בלתי שגרתי, אבל עבור רוב הסיטואציות בחיים הרמה הממוצעת היא די והותר. אלא שלא בהכרח אנו מורגלים להשתמש ביכולות המספריות שיש לנו בהקשר של קבלת החלטות. לדברי בורי אנו נוטים לשימוש בשפה מעורפלת – כנראה, בערך, לפעמים – זה משקף חשיבה מעורפלת. על פי סקר קטן שערכה בקרב עוקביה בטוויטר, למילים כאלה מיוחס טווח עצום של משמעויות. לא מן הנמנע שהערפול הזה יוצר קצרים בתקשורת ואחראי לרבים מהפספוסים בחיינו. "אז כעת אני משתדלת גם לדבר במספרים. למשל", היא מדגימה, "אם שואלים אותי, 'ליב, חושבת שתבואי לאירוע הזה הערב?' במקום פשוט לענות, 'כן, כנראה', אני נותנת את ההערכה הכי טובה שלי – נניח, 60 אחוז".

להתרגל לחשוב במספרים לא מחייב אותנו להעלות מתהום הנשייה משוואת דיפרנציאליות. זה בסך הכול דורש לחקור קצת יותר את ההסתברויות של תוצאות בהחלטות שאנו עומדים לקבל. זה אמנם לא ייתן לנו דיוק מוחלט, אבל בפירוש ינסוך יותר בהירות לתהליך.

הבטן שלכם היא כלי חיזוי נהדר – אם יש לכם ניסיון עבר

הלקח השלישי והמשלים נוגע לנושא רגיש – אינטואיציה מול ניתוח נתונים. קל לנו לסמוך על תחושות הבטן, משתי סיבות עיקריות. הראשונה היא שזה מרגיש שאנו כבר יודעים מה טוב לנו, וזה אומר שאנו יכולים להימנע מהטרחה והטרדה שבלימוד וניתוח נתונים. אנו מרגישים שהמידע הרלוונטי כבר באמתחתנו. הסיבה השנייה היא שמדובר, ובכן, בהרגשה – ורגשות נטועים עמוק במנגנוני ההתנהגות שלנו וקשורים בהם ברשת סבוכה. זה מסבך את היכולת להביט על המציאות שלפנינו בצורה שקופה. הם צובעים את כל מה שאנחנו חווים, ועושים זאת מבפנים.

אז מה מלמד אותנו הפוקר לגבי תחושות בטן? בורי אומרת כי "המשחק עבר כבר את הימים שבהם חוכמת-רחוב וקריאת אנשים לבדם יכולים להביא אותך לפסגה. וזאת משום שהאינטואיציות שלנו אינן כלל מושלמות כפי שהיינו רוצים להאמין […] הבטן שלנו פגיעה ביותר לכל מיני תקוות שווא והטיות". אולי בגלל שהמציאות של ימינו כה עתירה בנתונים וניתוחים, חלה תגובת נגד של רומנטיזציה לתחושות הבטן. אבל בורי מציעה לבדוק היטב האם מדובר בכלי עבודה שיספק את הסחורה בכל תנאי ובכל סיטואציה. לדבריה, אינטואיציה היא בהחלט שיקול רב ערך ואפילו מהימן לקבלת החלטות, אבל היא עובדת בנסיבות מאוד ספציפיות. "כל המחקרים שקראתי הגיעו למסקנה שהיא טובה לדברים יומיומיים שיש לנו הרבה מאוד ניסיון איתם. למשל, איך ברור לנו שחבר שלנו כועס עלינו עוד לפני שדיברנו איתו, או האם נצליח להידחק לחניה קטנה". במילים אחרות, כשיש לנו ניסיון רב ומגוון בתחום מסוים, 'הבטן' שלנו יכולה לבצע חיזוי מדויק יותר. לא כי היא יודעת באורח פלא, אלא כי יש לה המון נתונים להסתמך עליהם. הם פשוט יושבים על שרת במוח שעוקף את החשיבה המודעת.

במקרים אחרים, שבהם אנו ניצבים בפני הכרעות משמעותיות או בסיטואציות לא מוכרות, בורי דוגלת בגישה של ניתוח מעמיק ואיטי. לקחת את הזמן לאסוף נתונים רלוונטיים, להפוך בהם מספר פעמים ולנסות להפיק מתוכם תובנות מבוססות. זה לא שמשהו מהדברים האמורים מבטיח דיוק של מעבדה. אבל כשמשלבים ניתוח מחושב עם חשיבה במספרים וענווה, עולה הסיכוי שלנו להוציא את המיטב מהיד שקיבלנו.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.