ההרצאה השבועית של TED – כך נדיבות ויראלית עוזרת לשנות את העולם לטובה


מה הייתם עושים לו תורם זר היה מעניק לכם במפתיע 10,000 דולר? אולי בניגוד לאינטואיציה, מחקרים הראו שכנראה הייתם משתמשים ברובו על מנת לעזור לאחרים במקום להוציא אותו על עצמכם. מופתעים? יו"ר ארגון TED כלל לא. כעת הוא מעוניין לשתף איתנו כיצד ניתן להעצים את הנטייה האנושית הטבעית הזאת ולהדביק את העולם בנדיבות.


ירדן להבי | 14 מרץ, 2024

בשנת 2019 פרץ לחיינו בסערה יצור קטן ששינה אותם מן הקצה לקצה. הוא שיתק את הכלכלה העולמית ושיבש את שגרת יומנו באופן כה קיצוני שמורגש עד היום. אומנם הוא היה זעיר בקנה מידה מיקרוסקופי, והמחלה שחולל הייתה ברוב המקרים אפשרית לטיפול, אך מה שהפך אותו לכה מאיים הייתה רמת ההדבקה הגבוהה שלו. הספיק שינוי קטן במקדם ההדבקה כך שבמקום שהווירוס ייכחד, הוא הפך למגפה משתוללת שעצרה את העולם מלכת.

כך גם לגבי כוחם של רעיונות ומגמות להתפשט בעולם. תארו לכם ש-10 אנשים שומעים סיפור שמעורר בהם השראה לחלוק אותו עם אחרים. אם כל אחד מהם ישתף אותו בממוצע עם 9 אנשים, וכך הלאה, אותו סיפור יתפוגג במהרה. אך אם כל אדם ישתף אותו בממוצע עם 11 אנשים נוספים, הסיפור יהפוך לוויראלי. הבדל קטן במקדם ההדבקה מתבטא במכפלות של אלפים.

כריס אנדרסון, יו"ר ארגון TED, הקדיש את כל חייו להבנה כיצד ניתן להפוך סיפורים חיוביים לוויראליים ולייצר בעזרתם שינוי חיובי בעולם. בהרצאה מיוחדת שנשא, הוא משתף אילו מרכיבים עשויים  למנף את הפוטנציאל הוויראלי הטבעי של נדיבות למהפכה של ממש. דרך סיפוריהם מעוררי ההשראה של ארגון TED עצמו ושל אנשים נוספים מרחבי העולם, אנדרסון מעניק דוגמאות חיות כיצד פעולות קטנות – אך בעלות המרכיבים הנכונים – הצליחו לסחוף אחריהן את העולם כולו ולהעניק לו תקווה.

תעביר את זה הלאה

בשנת 2006 קיבל אנדרסון לידיו את ניהולו של כנס TED. הוא מספר שבזמנו עמד בפני החלטה גורלית לארגון: האם לשחרר את כל התוכן שבאתר בחינם לרשת? היה זה מהלך מסוכן שביכולתו לחסל כליל את הכנס הצנוע דאז. קול קטן בתוכו דיבר בזכות הנדיבות ואמר לו ללכת על זה בכל זאת, והתברר שזה השתלם לו בגדול: TED הפך לוויראלי. מיליוני אנשים שיתפו את התכנים ואלפי מתרגמים הנגישו אותם במאה שפות לכל העולם.

האפקט המפתיע והמרגש עורר השראה באנדרסון וצוותו לקחת את נדיבותם צעד אחד נוסף ולמסור ללא עלות את השימוש במותג שכבר צבר פופולאריות. כך יוכלו מתנדבים מכל העולם לערוך אירועי הרצאות עצמאיים באותה הרוח תחת השם  TEDx, ללא כל תמורה לארגון. " אם זה נשמע מסוכן, זה כי באמת כך היה", הוא מתוודה, "אבל זה הוביל להתפוצצות של אירועים מדהימים […] במקומות שמעולם לא יכולנו לדמיין שנגיע אליהם […] זה היה מופלא בעינינו. ואם חושבים על זה, אנחנו פשוט מסרנו את המותג שלנו, ועשרות אלפי מתנדבים ברחבי העולם נתנו את זמנם, את האנרגיה שלהם, את הכישרון שלהם ואת הסיכון הכלכלי שלהם לעשות זאת. זה היה מדהים. זה הוביל להפקת 200,000 סרטוני TEDx, עם מיליארד צפיות בשנה".

"מסתבר שאנחנו בני האדם מחווטים להגיב לנדיבות בנדיבות".

אנדרסון, שבהשראת אימו ניסה כל חייו לפצח את סוד הפצת האדיבות בעולם, הרגיש שעלה על משהו: לנדיבות יש פוטנציאל הדבקה גבוה. ניסוי שערך ארגון TED בשיתוף עם פרופסור אליזבת' דאן, פסיכולוגית חברתית, ביקש לבדוק זאת. במסגרת הניסוי קיבלו 20 נבדקים תרומה של 10,000 דולר לשימושם החופשי. "מה שקרה אחר כך היה מפתיע", מספר אנדרסון. "בממוצע, בקרב אותם נבדקים בכל העולם, יותר משני-שלישים מהכסף הזה נמסרו בנדיבות למשפחה, לחברים, לזרים ולמגוון עצום של מטרות. שני שלישים!" דאן וצוותה פרסמו לאחרונה את המחקר שמאשש את האינטואיציה של אנדרסון: "מסתבר שאנחנו בני האדם מחווטים להגיב לנדיבות בנדיבות".

"מה יידרש כדי לממש את הפוטנציאל של נדיבות להיות ויראלית?" שואל אנדרסון. "האם באמת נוכל לדמיין עולם שבו במקום להדביק אחד את השני בכעס, בעצבנות ובפחד, נעורר ברחבי כדור הארץ גלים של אדיבות?" למזלנו, הוא אומר, לאינטרנט היום יש כוח עצום לעזור בכך. הוא מסוגל להגביר את סיפוריהם של מעשי חסד קטנים ולשנות חיים בקנה מידה שלא נראה מעולם.

במהלך השנים גילה אנדרסון שישנם שלושה מרכיבים עיקריים שהופכים חלק ממעשי החסד האלו לוויראליים במיוחד.

מגדילים את מקדם ההדבקה

הראשון הוא חיבור לרגש. אנו יודעים היטב כיצד רגשות שליליים כמו פחד או כעס עלולים להתפשט במהירות ברשת, אך גם רגשות חיוביים עשויים להפוך לוויראליים. אם החיבור הוא באמת אותנטי, לא צריך יותר מדי בשביל שזה יקרה. כך למשל מצאה קתרין בארט מאוסטרליה. בתחילת מגפת הקורונה היא גילתה יום אחד בבניין שלה קופסת טישו שהשאירה אחת השכנות בחדר המדרגות עם פתק ועליו המסר: "אם מישהו צריך לבכות, קחו אחד". זה כל-כך ריגש את קתרין עד שהיא צילמה זאת והעלתה את התמונה לרשת. בסך הכול תמונה של קופסת טישו, אבל הגלים שהכתה היו מדהימים. המונים החלו לשתף גם הם סיפורים דומים של אמפתיה. בעקבות זאת היא הקימה קבוצת פייסבוק בשם 'מגפת האדיבות' שפועלת עד היום עם יותר מ-500,000 חברים. "כל ביקור בה גורם לך להעריך מחדש את תפקידה של נדיבות בחיינו", מספר אנדרסון.

האלמנט השני הוא יצירתיות. הרשת אוהבת סיפורים שמועברים בדרך מעניינת ויוצאת דופן. החוק היחיד הוא כמה שיותר משוגע – יותר טוב. "לא משנה מה נעשה, אם נוכל לעורר את דמיונם של אנשים כמו גם את ליבם, זה יעצים את מאמצי נדיבותנו", אומר אנדרסון. לדוגמה, קבוצת מתנדבים מיפן שיתפה סרטונים שלהם מנקים את השכונה. זה אולי לא נשמע מרגש במיוחד, רק שהם עשו זאת כמו סמוראים. הסרטונים שלהם צברו מיליוני צפיות והצמיחו קבוצות דומות ברחבי יפן ומחוצה לה. דוגמאות נוספות לנדיבות יצירתית שהפכה לוויראלית ניתן למצוא אצל האמן הצרפתי אממם שהפך מפגעים של בורות וסדקים ברחוב ליצירות אמנות מרהיבות; או אצל האמן הברזילאי מונדנו שצבע את עגלותיהם של מנקי רחובות ובכך העניק להם גאווה וכבוד בתנועה שהתרחבה גם למדינות נוספות.

המרכיב השלישי הוא אומץ. ככל שנעז יותר, כך הסיפור שלנו יגיע רחוק יותר. קחו למשל את סיפורו של דריל דייויס, סופר ואקטיביסט אפריקאי-אמריקאי שהעז לפנות למנהיג המקומי של ארגון KKK הגזעני והצליח למרות כל הסיכויים אף להתיידד עימו. האומץ המדהים שלו חשף את מעשה האדיבות החיוני כל-כך לזמנים של פילוג: גישור. הנכונות להקשיב בכבוד למתנגדנו. פעילותו זכתה לסיקור תקשורתי עולמי ובעקבותיה עזבו את ה-KKK כ-200 חברים.

בשביל להעצים את האפקט, מסביר אנדרסון, רצוי אפילו לשלב בין כל האלמנטים יחד.

המהפכה כבר התחילה

בעיני אנדרסון, נדיבות ויראלית אינה עוד טרנד, כי אם מגמה שמשפיעה ממש על חייהם של אנשים ומשנה את העולם לטובה הלכה למעשה. "זה קרב שאני חושב שאנחנו יכולים לנצח. אני באמת חושב שאנחנו יכולים לנצח". החוכמה לדעתו היא לשים את הפוקוס גם על סיפורים חיוביים, ולא רק על המפחידים והשליליים. גם אליהם אנשים מתחברים, ואולי אפילו יותר. "זה עשוי להפתיע אתכם לדעת שאחד המשפיעים המובילים ביוטיוב אינו רוכל של אבדון ועצב, אלא מישהו שרוצה לחלוק עימנו עד כמה החיים מדהימים", הוא מספר. לפילנתרופ MrBeast יש 200 מיליון עוקבים. "רבים מסיפוריו מעוגנים בנדיבות. הוא מציג לדור חדש לגמרי את האפשרות שנדיבות היא ממש מגניבה. זה דבר יפה".

ואכן, הוא עורר מעגלים נוספים של השראה לנדיבות. מילאד מירג הקים בעקבותיו מיזם להצלת מזון מבוזבז וחלוקתו לנזקקים. "אני מוצא את זה מעורר השראה […] כי זה שכנע אותי שאפשרי עבור אנשים בעלי כוונה טובה לנצח בקרב הזה", משתף אנדרסון. וכמובן, גם מיזם GivingTuesday# , האשטאג אחד שהתפשט ברחבי העולם וסחף מילוני אנשים לתרום למאות אלפי ארגונים, ועורר השראה לתנועות דומות מסביב לגלובוס ללכת בעקבותיו (ביניהם יום מעשים טובים הישראלי).

"אם אתם מתחייבים למסע של נדיבות, במוקדם או במאוחר, שני חברים מדהימים יצטרפו אליכם למסע הזה. שמותיהם הם משמעות ואושר".

לסיכום מבקש אנדרסון לחלוק את אחת התובנות העוצמתיות ביותר שלמד מאימו שהלכה לעולמה מוקדם יותר באותו החודש שבו נשא את ההרצאה: "אם אתם מתחייבים למסע של נדיבות, במוקדם או במאוחר, שני חברים מדהימים יצטרפו אליכם למסע הזה. שמותיהם הם משמעות ואושר". ואם אתם שואלים את עצמכם איך תוכלו לקחת את הצעדים הראשונים בדרך הזו, אנדרסון טוען שזה עשוי להיות הרבה יותר פשוט משנדמה. "בכנות? תעשו כל דבר. נדיבות אינה באה לידי ביטוי רק בהיבט כספי. רבות מהמתנות היפות ביותר הן מתנות של זמן, תשומת לב, אירוח, מתן גישה, ופשוט מעשים קטנים של חסד אנושי", הוא אומר, "אבל כולן מתחילות פשוט במיינדסט של נדיבות. הנכונות לשים לב למשהו שבדרך כלל לא הייתם שמים לב אליו […] תסתכלו על מישהו. צרו קשר עין עם מישהו שמרגיש בלתי נראה. היכנסו לאינטרנט ומצאו מישהו שעושה משהו חיובי והגבירו אותו. הזמינו קבוצת חברים לארוחת ערב וחלמו יחד על מה שתוכלו לעשות בקהילה שלכם. הקשיבו לשיחת TED של שרה לומלין והצטרפו למעגל נתינה. או פשוט מצאו דרך משלכם לחלוק את הרעיון הזה של נדיבות מידבקת ככל שתרצו".

ייתכן שאם נאיר זרקור על יותר אנשים וסיפורים חיוביים, לא נגלה שהעולם קודר פחות מה שהוא לעיתים נראה, אלא גם ניקח חלק אקטיבי בהפצת הוויית נדיבות שמעצבת אותו מחדש. וזה, לדברי אנדרסון, לפחות חיידק אחד שהוא מקווה שהאנושות לעולם לא תחלים ממנו.

תמונת כותרת: Anna Kraynova On Shutterstok

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.