הפילוסוף של ההרים – 17 ציטוטים מאת ג'ון מיור, אבי הפארקים ושמורות הטבע


תובנות לחיים מאת מי שנחשב לחלוץ שימור הסביבה


בועז מזרחי | 21 אפריל, 2019

התנופה התעשייתית והמדעית של אמריקה במאה ה-19 הביאה עמה הרבה דברים שאנו אסירי תודה עליהם היום. יחד עם זאת, תקופה זו התאפיינה בחוסר מודעות בכל הנוגע להשפעת האדם על הטבע. התאוצה שבה פעלו אז הכוחות האנושיים העמידה את שטחי הבר בסיכון מתגבר, שכיום אנו נאלצים לנסות ולצמצם. ואולם, בתוך הסחרור התעשייתי שאליו נקלע העולם, וארה"ב בפרט, בלטה דמותו של אדם אחד אמיץ – חוקר שהאמין בכל לבו בחשיבות שימור הטבע וההין לעמוד על הגנת הסביבה אל מול העולם ההולך ומתפתח. ג'ון מיור שמו.

חוקר הטבע האמריקאי הקדיש את חייו לשימור אופיים הפראי של אזורים כמו סיירה נבדה, יוסמיטי ויערות הסקויה של קליפורניה. הודות לפועלו הפכו אזורים אלו לפארקים לאומיים מוגנים בטרם נהיו עוד חלקה עירונית או מתועשת. הפארקים הללו מכילים נופים מהיפים בתבל, וכל מי שנהנה מביקור בהם או אפילו מצפייה בתמונות חייב תודה למיור, שזכה לתואר הבלתי רשמי "אבי הפארקים הלאומיים". אין ספק שפעילותו להגנת הסביבה השפיעה על התרבות הרבה מעבר לגבולות ארה"ב, ונראה חלק ניכר מהקרדיט על רעיון שמורות הטבע שמור לו.

מיור חי את הטבע לא רק במובן הפיזי, אלא גם כתפיסת עולם. מעבר להיותו מדען, נחשב מיור לפילוסוף של הטבע. מחשבתו העמוקה מספקת פרספקטיבה מעוררת השראה על הטבע בפרט ועל החיים בכלל. הנה 17 מציטוטיו הבולטים.

1. "מי לא ירצה להיות מטפס הרים? כאן, למעלה, כל הפרסים של העולם נראים כמו כלום."

 

2. "מעטים המקומות בעולם המסוכנים יותר מהבית. אל תחששו, לכן, לנסות את שבילי ההרים. הם הורגים את הדאגה, מצילים אתכם מאדישות קטלנית ומשחררים אתכם לחופשי."

 

3. "העולם גדול ואני רוצה לתת בו מבט טוב לפני שהוא מחשיך."

 

4. "כשאנו מנסים לתפוס כל דבר בעצמו, אנו מגלים כי הוא מחובר לכל דבר אחר ביקום."

 

5. "רק יצאתי להליכה ולבסוף החלטתי להישאר עד השקיעה, כיוון שהיציאה החוצה, כך גיליתי, היא למעשה כניסה פנימה."

 

6. "בכל יציאה לטבע, אדם מקבל הרבה מעבר למה שחיפש."

מיור (מימין) ונשיא ארה"ב תיאודור רוזוולט בפארק הלאומי יוסמיטי.

 

7. "ההרים הם מעיינות של בני אדם כפי שהם מעיינות של נהרות, של קרחונים ושל אדמה פורייה. המשוררים, הפילוסופים והנביאים הגדולים, אנשים מוצלחים שמחשבתם ומעשיהם הניעו את העולם, הגיעו מההרים – דיירי הרים שהתחזקו שם בין עצי היער בסדנה של הטבע."

 

8. "מגע אחד של הטבע הופך את העולם כולו לקרוב משפחה."

 

9. "יש אהבה לטבע הפראי בכל אחד, אהבת-אם עתיקה שמראה את עצמה, בין אם מודעת או לא, ולא משנה כמה היא מכוסה בדאגות ובמחויבויות."

 

10. "אני לא לומד כלום בעולם הטריוויאלי של האדם. עליי להשתחרר ולצאת אל ההרים כדי ללמוד דברים חדשים."

 

11. "יום אחד של חשיפה לטבע טוב יותר מעגלה עמוסה ספרים."

12. "הישארו קרובים ללב הטבע… פרצו דרך מדי פעם וטפסו על הר או בלו שבוע ביער. שטפו ונקו את הנפש."

13. "מעולם לא ראיתי עץ בלתי מרוצה."

 

14. "אנשים מתחילים לגלות כי לצאת אל ההרים זה לצאת הביתה; שהטבע הוא הכרח; וששמורות טבע ופארקים חיוניים לא רק כמאגרי עצים ונהרות השקיה, אלא כמעיינות של חיים."

 

15. "אף אחד מנופי הטבע אינו מכוער, כל עוד הוא פראי."

 

16. "הדרך הנקייה ביותר אל היקום היא דרך שממה מיוערת."

 

17. "ההצגה הגדולה הזו היא נצחית. תמיד יש זריחה איפשהו; הטל לעולם אינו מתייבש כולו בבת אחת; ממטרים יורדים ברציפות; אד עולה כל העת. זריחה נצחית, דמדומים נצחיים, על ימים, יבשות ואיים, כל אחד בתורו, עם סיבובו של כדור הארץ."

 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.