7 סגנונות של קבלת החלטות – איזה טיפוס אתם?


היזם והמחבר ג'ף שינברגר מנתח את סוגי האישיות בהתאם לאופן קבלת ההחלטות


בועז מזרחי | 25 אוקטובר, 2015

האישיות שלנו מתעצבת בזרימה מתמדת. בין הגורמים המשפיעים ביותר על מי שאנחנו מצויות אינספור ההחלטות שאנו מקבלים מדי יום, גדולות כקטנות, הרות גורל כאיזוטריות. בכל פעם שאנו ניצבים בפני צומת אנו בוחרים נתיב, ובמבט לאחור – הצטברות הפניות האישיות שלנו קובעת את מסלול חיינו.

במילים אחרות, ההחלטות שאנו מקבלים לא רק משפיעות על החיים ברמה הפרקטית, הן גם בונות את הזהות שלנו. זו סיבה מספיק טובה לכתוב ספר, כפי שעשה היזם ג'ף שינברגר. ספרו, Yes or No: How Your Everyday Decisions Will Forever Change Your Life, עוסק בקבלת החלטות ובהשפעתן על חיי היומיום. מעבודתו כיזם גילה כי ניתן לזקק את סגנונות קבלת ההחלטות לשבעה טיפוסים. שינברגר מאמין כי אופן קבלת ההחלטות מעיד על החוזקות, אבל גם על הבטן הרכה שלנו. "ולכן", הוא אומר למגזין Entrepreneur, "כשאנו מבינים טוב יותר את הסגנון שלנו, אנו מקבלים הזדמנות להזמין אנשים בעלי נקודות מבט ייחודיות אל התהליך".

למרות שכולנו משתמשים בסגנונות שונים בהתאם לנסיבות, יש לחלקנו נטייה חזקה יותר לסגנון אחד או שניים. המטרה של שינברגר, אם כן, היא להעשיר את האופן שבו אנו מקבלים ההחלטות על ידי פידבק מהסביבה ולימוד מאנשים שאנו מעריכים וסומכים על שיקול הדעת שלהם.

1. חכמת ההמון

מי שנוטה להשתייך לקבוצה זו מרבה לאסוף דעות מהסביבה כדי לקבל החלטה מסוימת. "האינדיבידואלים הללו מאמינים עמוקות בדמוקרטיה" מסביר שינברגר. אנשי חכמת ההמון בדרך כלל יתייעצו עם מכרים, ייכנסו לפורומים, יזרקו שאלה לאוויר ברשתות החברתיות וכן הלאה. לעתים הצעדים האלו מתרחשים במקביל.

2. נתונים ומספרים

מכורים לסטטיסטיקה ולמספרים מרכיבים את הקבוצה הזו. מאגרי נתונים ושאר מקורות מידע שניתן להרכיב מהם תמונה ברורה מנחים את תהליכי קבלת ההחלטות בקרב אנשי המספרים. "ככל שהם אוספים יותר מידע, יותר טוב", מסביר שינברגר. טבלאות אקסל הן כלי מבוקש בקרב קבוצה זו, וכך גם עדכוני הבורסה, גרפים, טבלאות וכמובן מחשבונים למיניהם.

גם הכרעות זניחות לכאורה מצטברות לכדי קביעת הזהות שלנו.

3. אינטואיציה

רגשות ו/או תחושות הם שמנחים את קבלת ההחלטות במקרה זה. אלו הם אנשים עם ביטחון רב ויכולת קבלת החלטות מהירה על בסיס תחושת הבטן. החלטות רגשיות קיבלו מוניטין שלילי, אך מחקרים כבר הוכיחו כי לאינטואיציה יש קבלות. "ההחלטות של אנשים אלה הן מאוד רגשיות וברורות להם באינסטינקטיביות בעניין של רגעים ספורים". המדע היום מכיר בקשר של האינטואיציה לתת-מודע, ולכן במקרים רבים לא מדובר על החלטות בלתי רציונליות.

4. בעד ונגד

כבר בגיל צעיר מלמדים אותנו לשקול את היתרונות מול החסרונות של כל החלטה, ואנשים רבים מאמצים את השיטה היעילה הזו. מדובר בבדיקה מתודולוגית של מקסימום גורמים שיכולים להשפיע על תוצאות ההחלטה. האנשים שנוטים לשיטת הרשימה "יכולים לראות את הדברים מכל זווית ולא יבחרו לפני ששקלו את כל האפשרויות", אומר שינברגר – מה שמגביר את יכולת ההכרעה וההשלמה עם הבחירה הסופית.

5. הגישה הרוחנית

לא מעט אנשים נוטים להאמין שהשליטה בחיינו היא בחלקה אשליה. השגחה עליונה, הקוסמוס, הגורל או כל כוח אחר הם שמנווטים את ההתרחשויות. כלומר לא רק אנשים דתיים, אלא אנשים רוחניים בכלל נוטים להסתמך על הגישה הזו. חלק מהמאפיינים בקבלת החלטות על בסיס רוחני הם תפילה, מדיטציה, התבודדות והרהור, חיפוש אחר סימנים ורמזים ועוד. מה שמכריע את ההחלטה בסופו של דבר הוא הבשלה רוחנית ולא בהכרח פרט טכני כזה או אחר. "עד שהם שלא יגיעו להחלטה שהם שלמים אתה, הם לא ימשיכו [בקבלת ההחלטה]". כלומר, דרוש תהליך מנטלי-רוחני שהוא אינדיבידואלי עבור כל אדם, ובסופו הנפש רגועה ושקטה לגבי ההחלטה.

שינברגר: "אנחנו מקבלים החלטות קטנות וזניחות לכאורה, אבל הן מה שהופך אותנו למיוחדים".


6. אוספי הסיפורים

אלו הם אנשים הרפתקנים מטבעם ומה שמכוון את הבחירות שלהם הוא התשובה לשאלה האם תוצאות הבחירה יכולות להפוך לסיפור מעניין? "אלו הם סוג האנשים שיכולים להחזיק שיחה לאור מדורה למשך לילה שלם", אומר שינברגר. זה לא בהכרח מעיד על אנשים שרצים לספר לחבר'ה, אלא על תהליך קבלת החלטות שמתמקד בריגוש ובזיכרונות, גם אם הבחירות שלהם יישארו בסופו של דבר זיכרונות פרטיים בלבד.

7. הזורמים

יש אינדיבידואלים שמסוגלים לחיות בשלום כמעט עם כל החלטה. הם נוטים לא להיכנס לקונפליקטים וזורמים עם דעתם של אחרים. לדברי שינברגר, "הם באמת ובתמים בסדר עם כך שאנשים אחרים בחייהם מקבלים החלטות בשמם". לעתים זה יכול להיתפס כפאסיביות והתחמקות מהכרעה ואחריות, ולעתים זה נובע ממזג נוח ומגישה אופטימית שלפיה אפשר לחיות בשלום כמעט עם כל החלטה.

כאמור, טיפוסי מקבלי ההחלטות הללו רחוקים מלהיות תבניות ברזל. מרבית הסיכויים שכל אחד מאתנו קיבל לאורך חייו החלטות על בסיס כל אחת מהגישות, ויותר מזה, במקרים רבים אנו גם משלבים כמה גישות בהחלטה אחת, או משנים ברגע האחרון את אופן קבלת ההחלטה. יחד עם זאת, כל אחד ודאי יכול לזהות סגנון קבלת החלטות יותר דומיננטי באישיות שלו.

"אני לא מאמין שיש דרך אחת נכונה לקבל החלטות", כותב שינברגר ב- Huffington Post, וממשיך – "אלו הן פשוט נתיבים שונים לקראת מטרה או יעד". החכמה, לדעתו, היא לדעת לשלב בין כמה שיותר סגנונות בקבלת החלטות. ואיך עושים את זה? על ידי שילוב של הסביבה בתהליך שלנו: "הקהילה שלנו יכולה לעזור לנו להבין את עצמנו טוב יותר. אנו יכולים לעבוד יחד כדי לעודד אחד את ההחלטות של השני. להכניס סגנונות שונים אל תהליך קבלת ההחלטות שלכם תמיד יביא לתוצאה טובה יותר".

כלומר, ברגע שאנו מכירים היטב את הבסיס האישיותי או את המנוע הדוחף אותנו, אנו יציבים מספיק כדי להרחיב את הפרספקטיבה באמצעות אינטראקציה עם אחרים. ומכיוון שהחלטות מעצבות את מי שאנחנו, באופן הזה אנו סופגים רעיונות מהסביבה ויכולים להעשיר ולגוון את האישיות שלנו.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.