יום ההולדת הוא הזדמנות לצמוח – ויש כמה דברים שכדאי לדעת עליו


דברים שכדאי לדעת על מסיבות יום הולדת לילדים


בועז מזרחי | 23 אוגוסט, 2016

לוח השנה שלנו מורכב מכמה וכמה תאריכי שיא שבהם מתרחש משהו שונה, מיוחד וחגיגי. סופי שבוע הם זמני שיא, וכך גם חגים, ימי ציון בינלאומיים, אירועי ספורט ותרבות שנתיים (כמו אירוויזיון או גמר ליגת האלופות) וכן הלאה. במרבית המקרים, תאריכי השיא מיועדים לחבר את הפרטים בחברה להיסטוריה, מורשת או תפיסת עולם, ולכן הם כלליים. אבל יום שיא אחד בשנה הוא אישי לחלוטין, והוא לא תלוי תרבות, מקום או היסטוריה כלשהי. היום שבו תינוק מגיח לאוויר העולם הוא בין הימים הבודדים – אולי היחיד – שמתמקדים באדם הפרטי וחוגגים את עצם קיומו.

בדיוק כמו בחגים או באירועי תרבות עולמיים, לטקס יום ההולדת יש חשיבות מכרעת.

תאריך שיכול להיות חסר חשיבות עבור רוב האנשים הוא הרגע הכי משמעותי בחייו של אדם ספציפי, אך ללא ציון האירוע בטקס חגיגי כלשהו, האפקט שיש ליום הזה על האינדיבידואל עלול להתפספס. המשמעות של מסיבת יום ההולדת מקבלת משנה תוקף אצל ילדים. עד כמה חשובה החגיגה מנקודת מבטם של ילדים? סדרה של מחקרים גילתה כי ילדים עד גיל מסוים מאמינים שהמסיבה עצמה היא הגורם לגדילה שלהם בשנה. כלומר, עבורם בלי טקס חגיגת יום ההולדת, הגיל לא יתחלף. הממצאים הללו אמנם נכונים לגבי ילדים צעירים מאוד שטרם הגיעו לבשלות קוגניטיבית, אך הם מעידים על מידת החשיבות והמרכזיות של יום ההולדת בחיינו.

חגיגת יום הולדת חווייתית עם ערך מוסף – בואו לגלות את כל הפרטים על יום ההולדת במהותי.

הקניית ערכים וחברות

הטקס אפוא הוא רכיב חשוב מאוד ביום המיוחד הזה, מה שמעלה שאלה מוקדמת יותר –  מדוע בכלל אנו זקוקים לטקס? שתיים מהסיבות המהותיות בעיני פסיכולוגים הן הקניית ערכים לילד וחברות ((Socialization).

חוקרות מאוניברסיטת אילינוי בדקו "כיצד אימהות משמשות סוכנות חברות ומלמדות את ילדיהן להשתתף בהיבטים שונים של מסיבת יום ההולדת". ממצאי המחקר מצביעים על כך שיום ההולדת הוא טקס שבו "ההורים מלמדים את ילדיהם הן ידע כללי וערכים והן התנהגויות החיוניות להשתתפות מוצלחת בטקס הזה". במילים אחרות, מסיבת יום ההולדת היא הזדמנות להקנות לילד תפיסת עולם מסוימת – במסגרת חברתית ותחת שליטת ההורה, מה שלא קורה בבית הספר, למשל.

הייחודיות של היום והעיסוק הספציפי בילד יכולים ליצור השפעה מתמשכת על בניית אישיותו.

אז אמנם יום ההולדת חוגג את קיומו של הפרט, אבל הטקס מתקיים בתוך הקשר חברתי רחב, לכל הפחות משפחתי. לכן נדרש מההורים שרוצים לקיים מסיבת יום ההולדת לילדם להדריך אותו ולצקת לטקס את הערכים הנכונים בעיניהם. פרופסור וויליאם דוהרטי מהמחלקה למדעי החברה והמשפחה באוניברסיטת מינסוטה טוען כי בשנים האחרונות המגמה היא של "נסיקה מרקיעת שחקים בציפיות ממסיבות יום ההולדת של ילדים". בכתבה שפורסמה ב-CNN הוא מסביר כי המגמה הזו מייצרת לחץ הן על ההורים והן על הילדים, ולכן כדאי להקדיש מחשבה מעמיקה לערכים שאנו רוצים לשדר לילד.

הייחודיות של היום והעיסוק הספציפי בילד יכולים ליצור השפעה מתמשכת על בניית אישיות הילד ועל תפיסת עולמו. לכן הבחירה של ההורים בסגנון יום ההולדת היא מאוד משמעותית עבור הילד. בדומה לדעתו של דוהרטי, פסיכולוגים נוספים מאמינים כי תכנון יום הולדת גרנדיוזי עלול לשלוח לילד מסר שלא התכוונתם – ולפתח בו לא רק הסתכלות חומרית, אלא גם חרדה מיום החג הפרטי שלו.

יום ההולדת כהזדמנות לצמיחה

חוקרות מאוניברסיטת מונש באוסטרליה מציינות כי "מסיבות יום ההולדת מייצגות את החגיגה האישית ביותר מבין כל החגיגות השנתיות". אז איך להביא לידי ביטוי ערכים שיחגגו את הייחודיות של הילדים, או אפילו שלנו בתור מבוגרים? אחת הדרכים המעניינות להסתכל על יום ההולדת מגיעה מפרופסור ארט מארקמן, פסיכולוג ומומחה למדעים קוגניטיביים באוניברסיטת טקסס. בטור שכתב עבור Psychology Today הוא מציע להשתמש ביום ההולדת כמקפצה לצמיחה אישית.

מארקמן מסביר כי ימי ציון – ויום ההולדת בפרט – גורמים לאנשים לבחון את מקומם הנוכחי ולאן הם שואפים להגיע: "אנשים רוצים שהאני העתידי שלהם יהיה יותר חיובי", הוא אומר. "התשוקה הזו להיות אדם טוב יותר בעתיד באה לידי ביטוי ביתר שאת כאשר יש יום ציון חשוב בלוח השנה". הוא מציין כי מחקרים שונים הוכיחו שיום ההולדת מפתח מוטיבציה לסגור את הפער התפיסתי שלנו בין המצוי לרצוי. לכן טבעי שיום ההולדת יהיה זמן להביט על החוזקות שלנו או של הילדים שלנו ולחשוב איך למנף באמצעותן את הצמיחה העתידית.

ימי ציון נוצרו כדי לעצור ולהקדיש מחשבה לנושא ייחודי. ביום ההולדת, התאריך הכי אישי בלוח השנה, הנושא הוא האדם עצמו. אם אנו בוחרים לאמץ את תפיסתו של מארקמן, יום ההולדת הוא הזדמנות לעצור רגע, לשים את הילד שחוגג במרכז ולחפש את המקומות שמהם הוא יכול לגדול ולפתח את עולמו המעשי והמנטלי.

אם אתם מעוניינים לחגוג על פי הגישה הזו, אתם יכולים להתרשם מפעילות יום הולדת במהותי.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.