פונט חדש נולד – בקרוב תוכלו להקליד בכתב היד של איינשטיין


יזמים השיקו פרויקט להפיכת כתב ידו של איינשטיין לגופן במחשב


בועז מזרחי | 5 אוגוסט, 2015

לשימוש בפונט יש בעיקר ערך אסתטי עבורנו, אבל הטיפוגרף הראלד גייסלר מאמין כי יכול להיות בסגנון הכתב משהו קצת יותר עמוק: "אני אוהב לחשוב שכשמישהו משתמש בכתב היד של איינשטיין כגופן, ניצוץ מהגאונות שלו יכול להשתקף במה שאותו אדם כותב". גייסלר, כפי שוודאי כבר ניחשתם, עומד בראשה של יוזמה שאפתנית להפוך את כתב היד של איינשטיין לגופן, בדומה לאלה שאתם מכירים בשמות אריאל, דוד, טיימס ניו רומן וכדומה.

גופן איינשטיין צץ במוחו של גייסלר ושותפתו לפרויקט ליזי ווטרהאוס כאשר ישבו יחד בבית קפה בפרנקפורט. ליזי, רקדנית לשעבר ובעלת תואר בפיזיקה מאוניברסיטת הרווארד, שאלה את גייסלר אם הוא יכול לחקות את הכתב שלה מתוך שרבוט על מפית. מכאן הדרך לתחילת העבודה על כתב ידו של איינשטיין הייתה קצרה. למה דווקא איינשטין? כי הייתה לו משמעות מיוחדת עבור ליזי. גייסלר החל לעבור על מאות עמודים בכתב ידו של אלברט איינשטיין, לנתח ולשעתק את האותיות באמצעים אלקטרוניים. בתום עבודה סיזיפית, שיתוף הפעולה בין הרקדנית והמעצב הוליד אבטיפוס יפהפה של גופן גאוני.

את הפרויקט השיקו ווטרהאוס וגייסלר באמצעות עמוד Kickstarter. עוד לפני תום פרק הזמן שהקציבו לתרומות, הצליחו לגייס מקהל התומכים סכום הגדול פי שלושה מזה שהיה דרוש להם, מה שמעיד על אהדה וקבלה של המיזם. בעמוד תוכלו למצוא מידע עשיר על ההיסטוריה, כמו גם פרטים טכניים ואת ההשקפה שעומדת ברקע של גופן איינשטיין.

כדי לחקות את כתב היד בצורה המדויקת ביותר השתמש גייסלר בעט אלקטרוני מיוחד וכתב באמצעותו על מסך כל אות ואות מתוך עבודות, מחקרים ומכתבים של איינשטיין. על המסך הוא ניסה ליצור את הא"ב הממוצע של הפיזיקאי, תוך שימוש בתוכנה שמאפשרת לבצע תיקונים בעיצוב ביחס למקור. אחד האלמנטים הייחודיים שהוסיף גייסלר לגופן הוא סימנים מתמטיים, כמחווה לעבודת חייו של איינשטיין. זה מאפשר להשתמש בכתב לא רק לצרכים יומיומיים, אלא גם למחקרים ולכתיבה מתמטית.

מי שמעוניין יכול להשיג את הפונט בחנות המקוונת Harald Geisler ולכתוב במחשב, בסמארטפון, בטאבלט – ובעצם כמעט בכל מכשיר אלקטרוני – בכתב ידו המקורי של איינשטיין. זהו תוצר סופי של עבודה אשר החלה בשנת 2009 והסתיימה ב-2015, שזוהי במקרה או שלא במקרה גם שנת ה-100 לפרסום תורת היחסות של איינשטיין.

במהלך הפרויקט כבר החלו כמה אנשים להתנסות בכתב, והפידבק של אחד מהם בלט במיוחד. פיל מרשל הוא אסטרופיזיקאי מאוניברסיטת סטנפורד שזכה להיות בין הראשונים לבחון את הגופן החדש: "בעוד כתיבת מסמכים בכתב ידו של איינשטיין לא תשנה את האיכות או את היוקרה של מחקרי הפיזיקה שלי, יש משהו מאוד משמח בלבטא את היקום באותו סגנון של מישהו שבעצמו היה כל כך יעיל בכך. זה גם כתב יד כל כך יפה, מה שאולי לא צריך להפתיע: המשוואות של איינשטיין היו יפהפיות, אז הגיוני שכם הייצוג שלהן יהיה כזה".

האם משהו מהתמצית של איינשטיין אכן יכול לעבור לטקסטים שתכתבו בגופן שלו? לתחושתנו זה אחד מאותם מקרים של נבואה שיכולה להגשים את עצמה.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.