אתנחתא של טבע: נקודת מפגש בין ישן לחדש על האי הקסום של הצפון


וידאו הסוקר את הנופים וחיי הפרא של איסלנד


בועז מזרחי | 4 אוגוסט, 2015

נסיבות היווצרותו של האי איסלנד קושרות אותו אל תקופות קדומות, בהן העולם עוד לא נראה כפי שאנו מכירים אותו כיום. איסלנד הוא למעשה ראשו של רכס הרים תת-ימי שמקורו בעידן פנגיאה, יבשת-העל שממנה התפצלו שבע היבשות שאנו מכירים היום. האי עצמו אמנם צעיר מבחינה גיאולוגית, אבל התנאים שהביאו לעלייתו מעל פני הים נוצרו לפני כ-200 מיליון שנה. אולי נקודת המפגש של ישן וחדש היא שמסבירה את התופעות הייחודיות שמתקיימות בו ויוצרות נופים שאין להם אח ורע במקומות נוספים בעולם.

סצנת הפרא באיסלנד מושכת חובבי טבע וצלמים מכל רחבי העולם, שבאים לחוות ולתעד את הנוף הייחודי. אחד הפרויקטים המרהיבים שצולמו לאחרונה באי נקרא EYLENDA והוא פרי עבודתם של שני סטודנטים לתקשרות אודיו-ויזואלית מהאוניברסיטה לתקשרות בשטוטגרט, גרמניה. השניים בילו 14 ימים על אדמת איסלנד והביאו לקהל הרחב את תמציתו של המסע בסרטון המשלב צילומי וידאו וטיים-לאפס באיכות גבוהה. התנאים הגיאולוגיים שקיימים באיסלנד מייצרים סביבה ששואבת את המתבונן פנימה ולוקחת אותו למסע על ציר הזמן, מימי בראשית – ועד לרגע הנתון, כשהפעילות הוולקנית עדיין מתרחשת ומממשיכה לעצב את זהותו של האי.

כדי לרדת קצת יותר לעומק היופי של איסלנד, צריך לצלול אל מרכז האוקיינוס האטלנטי, שם עובר רכס הרים המכוסה ברובו מים. איסלנד הוא הגדולה מבין הנקודות הבודדות שבהן הרכס התת-ימי מבצבץ מעל פני המים. הרכס המרכז-אטלנטי נוצר עם היפרדות היבשות בעקבות תנועה של לוחות טקטוניים בקרום כדור הארץ: אפריקה, אסיה, אירופה, צפון ודרום אמריקה, אנטארקטיקה ואוסטרליה, היו פעם כולן שטח יבשתי אחד ורצוף שנקרא פנגיאה. כאשר הן החלו לנוע לכיוונים שונים, הפעילות הוולקנית באזורי התפר שבין הלוחות יצרה בין היתר את שרשרת ההרים שבמרכז האוקיינוס.

איסלנד היא תוצר מאוחר של אותה פעילות געשית תת-ימית. מקורותיה אמנם עתיקים מאוד, אבל היא ממשיכה ליצור את הנוף גם בהווה. ואם לא די בכך, המיקום הצפוני של איסלנד מוסיף עוד אלמנט של ניגודיות, בין החום הוולקני לקור האקלימי. זו הסיבה שבאי תוכלו למצוא גייזרים הפולטים סילוני מים לוהטים בגובה של 60 מטרים, לצד הקרחון הגדול ביותר באירופה. זו הסיבה שאדמת הבזלת של האי שחורה כפחם, אך נצבעת לבן בכל חורף. זו הסיבה לכל מה שיפה באיסלנד.

אם לשפוט לפי הוידאו, דיאלוג בין ניגודים מייצר תופעות מרהיבות ביופיין. האי, שמצליח להכיל בתוכו תופעות מגוונות משני צדי המתרס הגיאו-אקלימיים ומשני קצוות ציר הזמן, מייצר הרמוניה טבעית שהביטוי הויזואלי שלה מגיע לכדי שלמות אסתטית.

 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.