אתנחתא של טבע: 10 תופעות טבעיות שנראות כמעט בדיוניות


התרחשויות קסומות ונדירות בעולם הטבע


בועז מזרחי | 13 יולי, 2015

האם שמעתם פעם על לבה כחולה? או על קשתות אש? מונחים אלו אינם לקוחים ממשחק מחשב או מסדרת פנטזיה נוסח משחקי הכס – אלו הן תופעות טבע ממשיות, נדירות אמנם, אבל שרירות וקיימות. ויש עוד הרבה כדוגמתן. העולם שלנו משופע בהתרחשויות שונות ומשונות, וברוב המקרים הן מלוות באפקט ויזואלי עוצר נשימה ומאתגרות את האיזון העדין ממילא שבין הטבעי לפלאי.

מת'יו סנטורו, וידיאו-בלוגר פופולרי, ליקט 10 תופעות טבע נדירות ומרשימות במסגרת סרטון הדרכה קצר. לצד התמונות הוא מסביר את תנאי ההיווצרות ואת הנתונים המספריים המיוחדים של כל אחת מהתופעות. ייתכן שפגשתם כבר כמה מהן, אבל סיכוי טוב שחלקן יהיו חדשות לגמרי עבורכם ויאירו פינה קסומה נוספת בעולם הטבע הבלתי נגמר שלנו – עולם שככל שאנו למדים עליו יותר, הולכת ומתחזקת ההרגשה שרב בו הנסתר על הגלוי.

1. ברק וולקני

תופעה שמוכרת גם בכינוי סופה מלוכלכת, המתרחשת כאשר ברק נוצר בתוך ובעיצומה של התפרצות געשית. למרבה האירוניה, התמונות שלוכדות את האירוע המסעיר נראות כמו עבודת פוטושופ זולה: המפגש של שני כוחות טבע כל כך חזקים יוצר דימוי שפשוט לא נראה אמיתי. מדובר בהתפרצות של אור ואנרגיה המגיעה במקביל מהשמיים ומהארץ ויוצרת מחזה מרהיב. התיאוריה הדומיננטית לגבי היווצרות התופעה גורסת כי חומר בעל מטען חשמלי נפלט מהר הגעש ויוצר תגובה עם מטען שלילי שקיים באוויר. כך שכנראה לא מדובר בצירוף מקרים נדיר, אלא בתגובת שרשרת כתוצאה משילוב נסיבות, נדיר כשלעצמו. ברקים וולקניים תועדו בהרי געש בצ'ילה, באלסקה ובאיסלנד.

2. תאי-על

אלו הם העננים שאחראים על יצירת סופות טורנדו. הם מאופיינים במראה יום הדין, עם התעבות מעוגלת ואדירת גובה. תאי-על הם מעין נקודת רתיחה של מזג האוויר, כשמהירות הסיבוב של סופה מגיעה לשלב שבו היא מסוגלת לחולל טורנדו. למרות האפקט הדורסני שלהם, תאי העל הם אטרקציה לצלמי טבע, ולא מעטים לוקחים את הסיכונים הכרוכים בציד סופות כדי לתפוס את המראה המעורר יראת כבוד של עננים אלו.

4. לבה כחולה

המחזה של הלבה הכחולה נראה כאילו נוצר באולפני האפקטים המיוחדים של הוליווד, אך הוא מתרחש – ובאופן בלעדי – דווקא בצדו השני של העולם, בקצה המזרחי של האי ג'אווה באינדונזיה. הסיבה לגוון הכחול הזוהר שצובע את מדרונות הר הגעש בלילה הוא ריכוז גבוה של גופרית טהורה. מדרונות הר הגעש לבדם מגיעים למאה וחמישים מעלות, ולתערובת הרעילה של הגזים מתלווה הריח המצחין האופייני לגופרית. כך שהמראה המהפנט לחוד, והאפקט של התופעה על חוש הריח לחוד.

5. ענני מורנינג-גלורי (Morning Glory)

דמיינו צינורות של עננים המשתרעים בזה אחר זה לאורך אלף קילומטרים, מעין שורות מקבילות של חבלי צמר גפן בגובה אלפיים קילומטר. מדענים מאמינים כי שילוב של בריזה מהים עם לחות גבוהה הוא הגורם האחראי להיווצרות תופעה זו, הנצפית בעיקר בשמי קווינסלנד, אוסטרליה. זוהי תופעה נדירה בהתרחשותה וביופייה כאחד: העננים מופיעים למסדר הבוקר שלהם על רקע שמיים תכולים ללא רבב, ונראים כאילו מישהו תלה וסידר אותם ביד מכוונת.

6. עמודי אור

כמו במקרה של קשתות האש, גם כאן מדובר בשבירת אור כתוצאה מגבישי קרח. אלא שכאן הגבישים קרובים לאדמה ולכן נוצרים עמודי אור מאונכים, בשונה מקשת האש המאוזנת. העמודים נראים כמו חלק ממערכת תאורה של הופעת רוק וצובעים את השמיים בשלל גוונים זוהרים. השתקפות האור הזו מתרחשת בעיקר בחלקים הצפוניים של כדור הארץ ובחודשי החורף, אז השילוב של קרח ואור מאפשר את היווצרותה.

7. אגם האבן

סמוך לאגם נטרון שבטנזניה שוכן הר געש שפולט כימיקלים המוצאים את דרכם אליו. הכימיקלים הופכים את האגם לכמעט בלתי ניתן לאכלוס, הן עבור החי והן עבור הצומח. לא בכדי זכה לכינויו, אגם האבן, זאת בעקבות תופעה שמתרחשת בקרב בעלי חיים שמגיעים אליו. ממש כמו בסיפור התנכ"י על אשת לוט, חיות שמגיעות במקרה לאזור הופכות לנציב אבן: תערובת הכימיקלים עוטפת את גופם של בעלי החיים ויוצרת מהם פסלי אבן טבעיים.

8. גלי ביולומינסנציה

תופעת הזוהר הטבעי קיימת במגוון מינים של בעלי חיים וצמחים, אבל ייתכן שהביטוי המרהיב ביותר שלה מתרחש בים. האזור ששמו נקשר לתופעה הוא האיים המלדיביים, אם כי היא מתרחשת בחלקים נוספים של כדור הארץ. ריכוז עצום של פלנקטון, מיקרובים ימיים, זוהר בקרבת החוף בגוון כחול וצובע את הים בלילה. התופעה זכתה לכינוי ים הכוכבים על שום האורות המרצדים על הרקע השחור של המים.

9. אגם הבועות הקפואות

כאשר חומר אורגני מת ושוקע לתחתית אגם אברהם שבאלברטה, קנדה, בקטריות עושות תהליך ניקיון טבעי ומעכלות את החומר המת. התהליך המטבולי הזה גורם לשחרור גז מתאן, וזה מצדו מבעבע אל פני השטח. כאשר האגם קופא, בועות אלו נכלאות מתחת לקרח ויוצרות מחזה שנראה כלקוח מכוכב אחר. עיגולים-עיגולים מעטרים את השכבה הסמוכה לפני הקרח. בדומה למחזות המרהיבים הנוספים שנסקרו כאן, גם בועות המתאן טומנות בחובן צד מסוכן, כיוון שגז זה דליק במיוחד ויכול להתפוצץ במגע עם להבה.

10. מראת מישור המלח

כמעט כל תרמילאי שביקר בדרום אמריקה פקד את מדבר המלח בבוליביה – סאלאר דה אויוני. ואולם, מעטים הם אלו שזכו לבקר בו אחרי הגשם. כיוון שזהו אזור מדברי, המשקעים בו נדירים למדי, וכשהם מגיעים – נוצרת תופעה מסחררת חושים. למי הגשם אין לאן להתנקז והם מצטברים בשכבה דקה על פני משטח המלח העצום. התוצאה: אפקט מראה הנפרש על שטח של אלפי קילומטרים מרובעים. הקרקע כולה משקפת את כל מה שמעליה בצורה חדה וצלולה, ולמעשה משכפלת את כל הנוף שמעל קו האופק.

תמונת כותרת: fmg2001/ Flickr.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.