7 ספרים שביל גייטס ממליץ לקחת אתכם לחוף הים


המיליארדר הפילנתרופ מציג רשימת קריאה קיצית וקלילה


בועז מזרחי | 9 יוני, 2015

את ביל גייטס לא ממש צריך להציג, אבל הנה רענון קצר. לאחר שבנה במו ידיו את התשתית הממוחשבת שרוב העולם תלוי בה לקיומו, הגיע גייטס למסקנה כי מיצה את תפקידו הקריטי בתחום זה ועבר להתמקד בפילנתרופיה. הוא הקים קרן ומאז משקיע את זמנו, הונו וכישוריו כדי לסייע לגופים ולאוכלוסיות הזקוקים לעזרה. גייטס משמש דמות מעוררת השראה עבור מיליונים, אבל הוא גם יודע כיצד לקבל השראה מאחרים.

בבלוג שלו פתח גייטס פינה של המלצות ספרים, ואחת לכמה זמן הוא מפרסם רשימה מעודכנת ובה הוא ממליץ על קריאות ש"גרמו לי לחשוב או לצחוק, ובחלק מהמקרים גם וגם". ברשימה האחרונה שלו הוא החליט ללכת על קו קליל, מה שהוא מכנה "קריאה לים". אז אם אתם מחפשים המלצה לספר מאחד שמבין, אתם מוזמנים לתפוס כל אחד מהם ולקפוץ לחוף הקרוב למקום מגוריכם.

1. The Magic of Reality, ריצ'רד דוקינס

אחד מחוקרי חידת החיים החשובים בזמננו מציע בספרו תשובות נהירות לשאלות גדולות כמו כיצד נוצר היקום? גייטס טוען כי למרות גישתו הנחרצת נגד דת, לדוקינס יש יכולת להסביר ולתאר תופעות ביקום בצורה נוחה להבנה גם עבור מי שאינו מחזיק בתואר אסטרופיזיקאי. גייטס מסביר כי הספר מציג מחדש תיאוריות לגבי הידע שלנו על העולם: "במדע כולנו ילדים. מדען טוב הוא מי שפיתח מחדש את שרשרת הסיבתיות… כדי לבדוק אם יש חורים או אפשרויות חלופיות [למה שאנו יודעים]."

2. Hyperbole and a Half, אלי ברוש

"אתם תקראו את הספר הזה תוך שלוש שעות, לכל היותר. אבל אתם תרצו שהוא יימשך יותר".  כך מתאר גייטס את חוויית הקריאה בספר זה. העלילה מתבססת על בלוג מצליח שמנהלת המחברת, ובו היא מזמינה את הקוראים להציץ אל תוך מחשבותיה באופן שיכול לגרום לכם לצחוק בקול רם. בשנינות ובחכמה היא מעצבת איורי קומיקס הממחישים מחשבות ורעיונות שרובנו לא היינו מעזים להציג לאחרים, ובטח שלא להעלות על הכתב.

3. On Immunity, איולה ביס

כחלק מעיסוקי הפילנתרופיה שלו, גייטס הוא סקרן וחקרן נלהב של תחום הבריאות העולמית. לכן לא פלא שהוא נמשך לספר העוסק בחיסוני ילדים. אם זה נשמע כמו משהו שעשוי לעניין רק הורים טריים או סטודנטים לרפואה, לא כך הדבר. המחברת היא מרצה באוניברסיטה וכותבת מאמרים. גייטס ממש מתקנא בכישרון הכתיבה שלה: "היא כותבת ממש טובה, הלוואי שאני הייתי כותב נחמד כמותה". בספרה היא עוסקת בפחדים של אנשים לחסן את הילדים שלהם, אבל לא מעמדה שיפוטית, אלא מסקירה לוגית של הידוע לנו על התפשטות מחלות, נושא שנוגע לכולנו בשלב זה או אחר בחיים.

4. ?What If, רנדל מונרו

הספר הזה הוא ניסיון, מוצלח למדי לדעתו של גייטס, לעשות צחוק מהמדע. הכתיבה מבוססת על שאלות, בחלק מהמקרים אבסורדיות, שהופנו לכותב על ידי אנשים – והוא משיב עליהן באמצעות חוקי הפיזיקה. הספר הוא בידורי ואף הומוריסטי במידה מסוימת, אך אל תטעו – המדע שבבסיס ההסברים הוא מדויק מאוד, אף על פי שחלקו אמור לספק תשובות תיאוריות לשאלות כמעט מגוחכות. גייטס מבטיח שבנוסף להנאה מהקריאה ומהזווית המשעשעת על מדע, מובטחת לקורא גם העשרת ידע והרחבת אופקים רצינית.

5. ?Should We Eat Meat, וסלאב שמיל

מבין המומלצים ברשימה הנוכחית, ספר זה כנראה עוסק בנושא הכבד יותר. המחבר מעלה את שאלת הבשר ומקומו בחיים האנושיים, תוך הקפדה על שתי זוויות שלא קל למצוא בספרים אחרים. האחת היא התפקיד של בשר באבולוציה האנושית, והשנייה, שמאוד מצאה חן בעיני גייטס, היא הדגש על המספרים. גייטס עצמו מאמין שצריכת בשר ככל הנראה לא תחלוף מן העולם בצורה גורפת והוא שייך לאסכולה שתומכת בפיתוח תחליפים. לכן, מעניין יהיה לקרוא ספר בנושא שהוא ממליץ עליו מתוך היכרות עם התחום והטכנולוגיות החדישות שבו.

6. XKCD, רנדל מונרו

מונרו, בעברו מהנדס רובוטיקה בנאס"א, פתח את אחד הבלוגים הפופולריים ביותר, ובו הוא נעזר בציורי קומיקס פשוטים כדי לתאר בדיחות ולעשות צחוק מנושאים שונים, ביניהם מדע, פיזיקה, אהבה ומשמעות החיים. הספר הזה מבוסס על הבלוג – שהפך לקאלט – ומביא את הפוסטים הנבחרים מתוכו. גייטס מתחבר לסגנון של מונרו באופן אישי: "זה סוג הומור שלא כולם אוהבים, אבל אני כן".

7. How to Lie With Statistics, דארל האף

הספר הזה נכתב לפני שביל גייטס נולד, אבל זה לא מפריע לו להיות רלוונטי ומחכים גם בימינו. כשמו, הספר מסביר איך מספרים יכולים לעוות את תפיסת המציאות שלנו, כאשר משתמשים בהם בדרכים מניפולטיביות. זהו ספר קצר וקל מאוד לקריאה, עשיר בדוגמאות ברורות. למרות שהוא יצא לאור ב-1954, גייטס טוען כי הוא לא מרגיש מיושן, ההיפך, הוא מאוד אקטואלי דווקא היום, כשסטטיסטיקה משמשת הוכחה ניצחת בכל טיעון ובכל דיון. גייטס מספר שהוא כל כך נהנה ממנו, עד שהחליט לכלול אותו גם ברשימת ההמלצות השנתית שמסר לארגון TED.

 

 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.