בעל מעוף – אמן יוצר מנוצות דמויות מיניאטוריות של ציפורים


השילוב המקסים של פרקטיקה ויופי


בועז מזרחי | 2 יוני, 2015

"נוצות מסמלות את שיא ההישגים של הטבע: הצומת של פונקציונליות ויופי. הן הופכות את התעופה לאפשרית, מבודדות ממים, שמש ורוח; והצבעים והדפוסים שלהן מסייעים להסתוות או למשוך בני זוג". עבור כריס מיינארד, אמן בעל מומחיות ייחודית לחיתוך נוצות בדמויות של ציפורים וסצנות מהטבע, כל נוצה היא התגלמות השלמות של הטבע.

מיינארד פיתח חיבה לציפורים עוד בילדותו. עבודתו הראשונה עם נוצות הייתה בגיל 12, אבל רק בגיל מבוגר הוא החל להציג את יצירותיו. הוא משתמש בסכין מנתחים (סקלפל) כדי לחתוך דמויות זעירות של ציפורים מתוך הנוצות, תוך שהוא מקפיד ליצור בכל נוצה את דמות הציפור שממנה נלקחה. כשהוא מטפל בנוצות של אווז, למשל, הוא יחתוך מהן את קווי המתאר של להקת אווזים. בנוצות טווס הוא ישתמש כדי לחתוך טווסים, וכן הלאה.

הבחירה ליצור את הציפורים באמצעות שימוש בנוצותיהן הייחודיות נובעת מאמונתו של מיינארד ש"כל נוצה, למרות שהיא מתה ולא בשימוש, שומרת על משהו ממהות הציפור [שממנה הגיעה]". מרבית הנוצות שהוא עובד עליהן מגיעות מעופות ומציפורים שהשירו אותן, בעיקר מגני חיות ומבתי גידול לעופות וציפורים. המשמעות היא שרוב הציפורים שלהן היו שייכות הנוצות עדיין חיות, מה שמדגיש עוד יותר את הקשר בין הציפור לנוצותיה, גם לאחר שנפטרה מהן.

הנוצות שומרות משהו ממהות הציפור, צילום מסך מתוך Featherfolio.

דוגמאות לדרך שבה משמר מיינארד את מהות הציפור בנוצותיה אפשר למצוא בגלריה שלו. בין השאר, הוא יצר חלל בנוצות של תוכי מסוג קקדו שחור אדום-זנב והעביר בו מקל מצד לצד. בתוך החלל ועל המקל יושב תוכי קקדו. דוגמה נוספת היא נוצת נקר, שבה חתך את דמותה של הציפור וסביבה חורים כמחווה הומוריסטית למאפיין הבולט בהתנהגותה של הציפור.

מיינארד משכלל את היצירות על ידי סידור של נוצות זו לצד זו באופן היוצר סיפור מעט יותר מורכב. בכך הוא מכניס חיים ביצירה והופך אותה לעלילה עצמאית עם אמירה ייחודית: "העבודה שלי עם נוצות נותנת לי ענף נעים לשבת עליו ולצפות ממנו על העולם".

צפייה במלאכת המחשבת של חיתוך הנוצות מותירה רושם רב על הצופה מבחינה אסתטית, ומציגה אותן באור חדש החושף את הפלא הנסתר שלהן. במקביל היא גם מעודדת את הצופה להרהר על מהות הקשר שבין יצור חי לבין החלקים החומריים שלו.

 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.