3 יצירות שנראות כמעט בלתי אפשריות – אמנים משחקים עם מציאות ודמיון


פרויקטים אמנותיים שמציגים את העולם מזוויות שונות ומיוחדות


בועז מזרחי | 29 אפריל, 2015

אחת המטרות היפות של אמנות היא לגרום לנו לראות דברים בדרך אחרת, כזו שטרם ראינו בעבר, ולקבל זווית הסתכלות חדשה על אותם האובייקטים. שלוש יצירות האמנות הבאות עושות את זה פשוטו כמשמעו, כשהן משחקות עם חוש הראייה ועם הדמיון של הצופים.

1. אשליות אופטיות ברחובות איסטנבול

האמן הספרדי Pejac הוא צייר רחוב שנוהג להשתמש בסביבה ובאלמנטים השונים בה כדי ליצור: סדק בחומה, קילוף בצבע על הקיר או פתח ניקוז – כולם יכולים לשמש כנקודות מוצא לציורים שלו. בביקורו באיסטנבול יצר סדרה של 3 ציורי חלונות על חומות. המטרה הייתה להעביר את הקונספט של אשליית החופש באמצעות אשליה אופטית. החלונות – או הפתחים שעל קירות הרחוב – הם בעלי אפקט תלת ממדי שנותן תחושה כאילו הם מובילים למקום כלשהו. Pejac אומר כי "הדבר שהכי חשוב לי הוא ההקשר העירוני… מתוך מטרה לשחק עם תפיסת המציאות". עבודות נוספות של Pejac תוכלו למצוא באתר שלו וכן בעמוד הפייסבוק.

אלה לא חלונות עץ, זהו ציור רחוב. צילום מסך: Colossal / Julian Santiago.

2. סריגה בצמר זכוכית

במבט ראשון ניתן להתבלבל לרגע ולחשוב שפסלי הזכוכית הללו עשויים מצמר. למרות ההבדלים המהותיים במרקם, בגמישות ובשאר התכונות של החומרים, האמנית Carol Milne הצליחה לשוות לזכוכית את המראה הזה בזכות טכניקה מיוחדת שהמציאה בעצמה. תחילה היא יוצרת מודל של הפסל משעווה, ובהמשך מצפה אותו בחומר עמיד לטמפרטורות גבוהות. לאחר מכן היא ממיסה את השעווה עם קיטור ומניחה פיסות זכוכית במודל. בסופו של דבר היא מתיכה את הזכוכית, וזו מקבלת את הדפוס שבו הייתה השעווה. התוצאה היא זכוכיות השזורות אלה באלה, ולולא היינו רואים את התהליך בעמוד הפייסבוק שלה, לא היינו מבינים כיצד הדבר ייתכן.

אריגי הזכוכית. צילום מסך מתוך Colossal.

 

3. הפסלים שמתעוררים לחיים עם הרוח

אם אתם מביטים בפסלים הסביבתיים של Anthony Howe ויש לכם תחושה כאילו אתם מסתכלים על אנימציה ממחושבת, אתם לא לבד. האמן שובר את המוסכמה שפסל צריך להיות דומם, ומרכיב יצירות דינמיות הכוללות עשרות חלקים נעים. הפסלים שלו עומדים בנחת עד בוא הרוח, או אז מופעלים מנגנוני התנועה והפסלים משנים את פרצופם, תרתי משמע. בהתייחס ליצירות, שזכו לתהודה רבה בעולם, אמר האמן "אני מנסה ליצור אובייקטים שההקשר הוויזואלי שלהם נע בטווח שבין חפצי מדע בדיוני מטכנולוגיה ישנה ועד מודלים מיקרוביולוגיים או אסטרונומיים". כאן תוכלו לצפות בהרחבה בהסבר על היצירה הבלתי שגרתית.

הפסלים הדינמיים. צילום מסך: The Creators Project.

 

תמונת כותרת: Mariusz Switulski / Shutterstock.com .

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.