תווים חופשיים: כאן תקבלו גישה חינמית למיטב המוזיקה הקלאסית


Musopen פותח את שערי המוזיקה לקהל הרחב


בועז מזרחי | 12 אפריל, 2015

יצירות קלאסיות חשובות רבות כבר לא כפופות לזכויות יוצרים. Musopen הוא ארגון ללא מטרת רווח שהוקם כדי להביא את האוצרות התרבותיים הללו לרשות הציבור – ללא מגבלות וללא כסף. מטרת המייסדים היא להפוך את המוזיקה לחופשית, וכחלק מהאג'נדה הזו הם משחררים לרשות הציבור לא רק את המוזיקה עצמה, אלא גם את גיליונות התווים (פרטיטורות, ובעברית – תכלילים). בכך משמש האתר גם ככלי חינוכי וכמאגר מידע.

נכון לעכשיו, מי שרוכש דיסק של בטהובן יכול רק להאזין לו באופן פרטי ותו לא. אבל על פי חוקי זכויות יוצרים, המוזיקה שיצר בטהובן נמצאת ברשות הרבים כבר שנים רבות, שכן חלפו הרבה יותר מ-70 שנה מאז שנפטר. הפער נוצר בגלל עניין ההקלטות המודרניות, שכן אלו כפופות לזכויות יוצרים, ולכן האתר מנסה ליצור מאגר הקלטות רחב ככל הניתן של מוזיקה קלאסית, חינם ופתוח. כדי לעשות זאת, האתר גייס תרומות שנועדו להקליט עוד ועוד יצירות בביצוען של תזמורות בינלאומיות חשובות.

כבר עתה תוכלו למצוא שמות כמו באך, מוצרט, ויוואלדי, בטהובן, שוברט, רחמנינוב, שופן, מנדלסון, צ'ייקובסקי ועוד עשרות יוצרים ומבצעים. בנוסף, כאמור, עבור מי שמעוניין לנגן או ללמוד, גם ספרי התווים, שמשמשים את התזמורות לנגינת מגוון יצירות, זמינים בצורה חופשית. באתר תוכלו להוריד את הקבצים למחשב או להאזין למוזיקה ולצפות בתווים אונליין.

בטהובן היה רוצה שלכולם תהיה גישה למוזיקה שלו.

אחד המניעים ליוזמה הוא השאיפה לשמר את המוזיקה ולהביא אותה לקהל רחב ככל הניתן. מוזיקה קלאסית נחשבת כנחלתם של אוכלוסיות מצומצמות למדי, ולמייסדי הארגון חשוב שהיא לא תיעלם אלא תעבור הלאה, גם לדורות הבאים.

אחד התומכים הגדולים בפרויקט הוא לא אחר מאשר בטהובן עצמו, כך מסתבר. מלבד מוזיקה, הותיר אחריו המלחין הנודע גם שפע של ציטוטים, ועיון קצר בהם מלמד על גישתו בנושא:

 –  "מילים קשורות באזיקים, אך למרבה המזל צלילים עדיין חופשיים." 

–  "חירות וקדמה הן מטרתה של האמנות, כמו של החיים בכללם."
 
–  "מעולם לא חשבתי לכתוב בשביל פרסומת או כבוד; מה שיש לי בלבי חייב לצאת החוצה. זו הסיבה שאני מחבר מוזיקה."
 
–  "היו שלום ואל נא תשכחוני אחרי מותי."

קרדיט תמונת כותרת: Martin Good / Shutterstock.com

 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.