5 פעולות פשוטות שאתם יכולים לעשות כדי להגביר את היצירתיות


כך תפתחו את המחשבה בעזרת הגוף


בועז מזרחי | 1 מרץ, 2015

הגוף והמחשבה נפגשים בצמתים שונים שבהם יש להם השפעה הדדית זה על זו. ראינו תופעה זו למשל במקלחת שמעודדת רעיונות יצירתיים. מחקר בינלאומי שנערך באוניברסיטאות מובילות בארה"ב ובסינגפור, בחן 5 דרכים לתמרן את המוח לחשיבה יצירתית ולפתרון בעיות באמצעות מחוות גוף –  והמסקנות מרתקות: מסתבר שלחשוב מחוץ לקופסה זו לא רק קלישאה, זה עובד בפועל.

1. מצד אחד/ מצד שני

לעתים דווקא שתי מחשבות שלכאורה אינן קשורות יכולות להוות את פריצת הדרך בפתרון בעיה. כשאנו מנסים למצוא פתרון וחושבים עליו משני כיוונים שונים לחלוטין, יש סיכוי טוב יותר שנמצא דרך לאחד ביניהם. המחקר מצא שהמחווה הפיזית של שקילת האפשרויות בשתי הידיים –"מצד אחד" ביד הראשונה, "ומצד שני" ביד האחרת – הביאה ליותר פתרונות יצירתיים מאשר מחווה ביד אחת בלבד.

2. לשבת מחוץ לקופסה

חשיבה מחוץ לקופסה היא אמרה שחוקה למדי, אך עד כמה שזה נשמע הזוי, לביטוי יש תוצאות הלכה למעשה. החוקרים נתנו לנבדקים מבחני יצירתיות ואת חלקם הושיבו בתוך קופסה, לעומת קבוצה נוספת שישבה מחוץ לקופסה. התוצאות המפתיעות היו שהקבוצה שישבה מחוץ לקופסה הצליחה יותר במבחנים.

3. חשיבה אקראית

לקום לרגע מהכיסא ולצאת לשיטוט קל יכול לעזור מאוד לפתוח את הראש. אך הדפוס שבו אתם נעים הוא משמעותי. על פי ממצאי המחקר, הליכה במסלול אקראי עודדה את החשיבה היצירתית, יותר מאשר הליכה בריבוע למשל, או מלא ללכת כלל.

4. לחבר 1+1

חיבור של שני עצמים פיזיים המונחים לפנינו יכול לעודד חשיבה מסתעפת, כלומר להוביל לכיוונים שונים ומגוונים של פתרונות לבעיה אחת. החוקרים בחנו את התיאוריה הזו בעזרת קלפים. הם נתנו לקבוצה אחת שתי חבילות קלפים וביקשו מהמשתתפים לחבר ביניהן. לקבוצה השנייה נתנו לשחק רק עם חבילת קלפים אחת. במבחני החשיבה המסתעפת הצליחו יותר חברי הקבוצה שביצעו את הפעולה הפיזית של חיבור שתי החבילות יחד.

5. דמיינו את הפעולה

הניסוי האחרון במחקר הוא אולי החשוב מכל, כי הוא מצביע על כך שדי במחשבה על פעולה פיזית של הגוף כדי ליצור את אפקט היצירתיות. בניסוי זה נתנו החוקרים לחלק מהנבדקים לצפות בדמות אווטאר שהולכת בריבוע, כאשר חלק מהם צפה בדמות אווטאר משוטטת בחופשיות. בדיוק כמו בפעולה הפיזית שביצעו הנבדקים עצמם, גם כאן למסלול החופשי הייתה השפעה גדולה יותר במבחני חשיבה יצירתית.

היופי של המחקר הוא בפשטות ובזמינות של השיטות. די ביציאה לסיבוב מחוץ למשרד או במחווה ידנית כדי לפתור בעיה או לפתח רעיון יצירתי. ואפילו אם אתם ממש לא יכולים לעשות אף אחת מהפעולות, פשוט דמיינו אחת מהן.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.