משאירים חותם בעולם – ההילה הביולוגית האישית שמלווה אתכם לכל מקום


משאירים חותם בעולם - ההילה הביולוגית האישית שמלווה אתכם לכל מקום


בועז מזרחי | 5 פברואר, 2015

24 שעות מרגע שעברתם לגור בבית חדש – והפכתם אותו להשתקפות הביולוגית שלכם. במאמר בנשיונל ג'יאוגרפיק, נחשפת תכונה מדהימה של הגוף האנושי: הילה תמידית של חיידקים מיקרוסקופיים מלווה אותנו בכל זמן ובכל מקום שבו אנו נמצאים.

בגוף האדם קיימים מיליארדי חיידקים בכל זמן נתון, ומסה זו מכונה מיקרוביום. כמות החיידקים גדולה אפילו ממספר התאים בגוף, בהרבה. למעשה, אם נעלה את מספר התאים בחזקת 3 נתקרב לכמות המשוערת של החיידקים שחיים אתנו. החיידקים לא נמצאים רק במקומות כמו מערכת העיכול ובשאר החלקים הפנימיים של גופינו – הם מצויים גם על העור, ויותר מפתיע, באוויר שסביבנו. לכל אדם יש מעין "הילת חיידקים" שנמצאת מחוץ לגופו ומהווה הרחבה ביולוגית של העצמי. בכל פעם שאתם שולחים יד להרים כוס קפה, למשל, הדבר הראשון שבא עם הכוס במגע, עוד לפני היד, הוא החיידקים. זה נכון גם לגבי לחיצות ידיים, כיבוי האור ובעיקרון כל פעולה שאתם מבצעים במרחב.


טביעת האצבע הביולוגית

אחת ההפתעות שהעלו מחקרים בתחום היא שלכל אדם יש חתימה ביולוגית ייחודית, בדומה לטביעות אצבע: הרכב החיידקים וריכוזם שונה מאוד מאדם לאדם, עד כי ניתן לזהות אינדיבידואלים על פי הטביעה הביולוגית. כשאתם ובני זוגכם משוחחים במטבח ונשענים על השיש, למשל, ניתן לאסוף דגימה מהמשטח ולזהות מי מכם נשען באיזה אזור אפילו זמן רב לאחר שיצאתם מהחדר. יתרה מכך, החיידקים שהותרתם אחריכם מתים או "נרדמים" אחרי זמן מה ולכן ניתן גם לדעת מתי הייתם לאחרונה במטבח, או בכל מקום אחר. יש לכך השלכות פורצות דרך מבחינת מדע הזיהוי הפלילי. אך מה שמסקרן אותנו הוא העובדה שאנחנו משאירים חותם ביולוגי בכל מקום שבו אנו עוברים.

כל אחד מאיתנו מותיר אחריו חותם ביולוגי בעולם.

תוך 24 שעות אנו הבית הופך לשיקוף ביולוגי שלנו

אנו פולטים כל כך הרבה חיידקים לסביבה, ובקצב כל-כך מהיר, שתוך יום אחד מרגע שאכלסנו בית – הוא הופך למעשה להארכה ביולוגית שלנו. במסגרת פרויקט המיקרוביום הביתי נבדקו משפחות שעברו לבתים חדשים במטרה למפות את התפשטות החיידקים בחלל הבית. החוקרים לקחו דגימות מבתים של משפחות במשך 6 שבועות וגילו כי לכל בית הייתה חתימה מיוחדת שמשקפת את הדיירים שלו. מתגי התאורה וידיות הדלתות נראו כמו ידיים, הרצפה נראתה כמו רגליים והשיש נראה כמו עור. הבית הפך לראי ביולוגי.

פרופסור ג'ק גילברט מאוניברסיטת שיקגו הוביל את המחקר והוא מציג פן נוסף: "אנשים תמיד נגעלים ואומרים שמישהו היה בחדר לפניהם וכל החיידקים שלו נמצאים שם… זה חסר משמעות," הוא אומר. החיידקים שלכם תמיד מאפילים על החיידקים הקיימים בסביבה ומשתלטים עליהם. כשאתם נכנסים לחלל חדש, ההילה הביולוגית נכנסת אתכם. "החיידקים שלכם ישתלטו על החיידקים של אחרים בתוך זמן קצר," הוא ממשיך, "מחקר חדש שלנו בשירותים גילה שזה קורה בפחות משעתיים".

הרבה אנשים שנשאלים מה ייחשב בעיניהם כהישג בחיים, משיבים שהיו רוצים להשאיר אחריהם חותם. מסתבר שכולנו מגשימים את המטרה הזו: מרגע שאנו נולדים ועד יומנו האחרון אנו מטביעים את הזהות הבלתי נראית שלנו בכל מקום שבו אנו נמצאים.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.