ההרצאה השבועית של TED: כך נגינה מפתחת את הקוגניציה ויכולות החשיבה


הסבר מרתק על הדרך בה מוזיקה מפעילה את המוח


בועז מזרחי | 8 אוגוסט, 2016

בזמן שאתם מאזינים למוזיקה, המוח שלכם מתחיל לפעול במרץ ואזורים שונים מופעלים בו. אך מדענים גילו כי כאשר מנגנים, הפעילות המוחית מקבלת ממדים חדשים לגמרי, וכל חלקי המוח נכנסים בבת אחד לעבודה מסונכרנת.

בעשורים האחרונים חלה התקדמות מהותית בחקר המוח, תודות להדמיות fMRI בזמן אמת. כאשר מדענים הביטו בסריקות מוחיות של אנשים בזמן שהם האזינו למוזיקה, הם ראו "זיקוקים". כאשר הם בדקו את מוחם של אנשים בזמן שהם מנגנים, ה"זיקוקים" הפכו לקרנבל.

מה שקורה במוח של מוזיקאים בזמן שהם מנגנים הוא חילופי אינפורמציה מהירים בין האזורים המוטוריים, הויזואליים והשמיעתיים, כמו גם אזורים נוספים, אשר פועלים במרץ רב ובתיאום בין מערכתי. למעשה, נגינה על כלי מוזיקלי עבור המוח, היא כמו אימון בחדר כושר עבור הגוף. כאשר מתרגלים אותם בצורה שיטתית ולאורך זמן, אזורי המוח האלה מתחזקים ומספקים יתרונות בתחומים נוספים. אבל ההבדל החשוב בין האזנה לבין נגינה, הוא בהפעלה של אזור במוח המתפקד כגשר בין שתי ההמיספרות – השמאלית האנליטית והימנית היצירתית. כמו כן, המעורבות הרגשית שדרושה כדי להבין את המוזיקה מפתחת כישורים גם בתחום הזה.

בשורה התחתונה, נגינה מנצלת נתח גדול מהפוטנציאל השכלי והתוצאות ארוכות הטווח שלה הן פיתוח זיכרון חד, כישורי ניהול, יכולת גבוהה לפיתרון בעיות והיבטים רגשיים וקוגניטיביים נוספים. מעניין לראות איך הפעולות שגורמות לנו עונג, מביאות איתן גם יתרונות פיזיולוגיים ומנטליים.

 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.