9 סודות שהיו מספרים לנו העצים לו היו יכולים לדבר


חיי נצח, יכולת תקשור עם בעלי חיים ולחימה בפשע – אלו רק חלק מהיכולות המדהימות שיש לעצים. מה עוד הם מסתירים מבעד לעלים? הצצה למעבה ממלכת האילנות עשויה לאפשר לנו לראות אותם באור חדש ומרענן.


ירדן להבי | 15 ינואר, 2022

לעיתים נדמה לנו שעצים היו כאן מאז ומעולם, עתיקים כמו הזמן עצמו. עם זאת, גם אחרי אלפי שנים של חיים לצידם, אנו מגלים כל פעם מחדש כמה רב הנסתר על הגלוי. מתוך אתרי אקולוגיה, ביניהם Treehugger ו-OVO Energy, ליקטנו 9 עובדות מאירות עיניים מעולמם הקסום של הענקים הירוקים.

1. לעצים יש שפה סודית

חלק מהעצים יכולים להזהיר אחד את השני מפני איומים כמו חרקים על ידי שחרור כימיקלים לאוויר. מחקרים הראו שלאחר הגעת האותות האלו מגוון רחב של עצים וצמחים מפתחים עמידות גבוהה יותר למזיקים על ידי כך שרקמותיהם מתחזקות.

בנוסף, כימיקלים אחרים שבהם משתמשים עצים כדי להזהיר אחד את השני מעודדים אותם לייצר טאנין – תרכובת חומצתית אשר הופכת את טעם העלים למר ובכך מרחיקה טורפים.

אותו טאנין הוא גם זה שנותן לפירות בוסריים את טעמם המרתיע. כך "מתקשר" העץ עם בעלי החיים שניזונים מפירותיו ושומר על הזרעים שלו עד שאלו בשלים ומוכנים להפצה.

2. לעצים יש אינטרנט משלהם

למראית עין נראה כי עצים הם אורגניזם עצמאי, אך למעשה הם חיים יחד כסוג של קהילה שיתופית. מתברר שמתחת לפני האדמה נפרשת רשת מסועפת של פטריות מיקוריזה שמקשרות בין שורשי העצים, וזו יכולה לחבר לעיתים יערות שלמים לכדי מארג אחד חי. דרך הנתיבים הביולוגיים האלו עצים יכולים לשתף אחד עם השני משאבים כמו מים, חומרי מזון, ושאריות פחמן עודף – גם אם הם ממינים שונים.

עצים גדולים ומבוגרים יותר (נקראים "עצי אם") עשויים להתחבר למאות עצים צעירים יותר ולפרוש עליהם את חסותם. על ידי שיתוף משאבים עם נבטים טריים הם מגדילים את סיכויי ההישרדות שלהם פי ארבעה.

3. עצים מסוגלים לקרוא לבעלי חיים לבוא לעזרתם

עצים אינם פסיביים וחסרי אונים כל כך אל מול סכנות כפי שזה נראה. לא רק שהם מסוגלים להזהיר אחד את השני ולגרום להם להתגונן בהתאם, אלא הם גם יכולים לקרוא לסיוע מחוץ לגבולות ממלכת הצומח.

כאשר עצים מסוימים נמצאים תחת מתקפת מזיקים כמו חרקים או זחלים, הם מפעילים הדברה ביולוגית: כימיקלים שהם משחררים מושכים אליהם חרקים אחרים, טפילים ואפילו ציפורים שניזונים באופן טבעי מאותם מזיקים.

4. יש עצים שגדלים לנצח

זנים מסוימים של עצים הם עצי עד – הם מסוגלים להיפגע ולמות ממגוון סיבות חיצוניות, אך זקנה אינה אחת מהן. היכולת שלהם להחליף חלקים שאבדו להם ולייצר רקמות חדשות שמחליפות את אלו שמתו מסייעת להם להישאר תמיד בסביבה.

בין השיאנים נוכל למצוא את "מתושלח", עץ אורן זייפני בן 5,000 שנים מקליפורניה, עץ ברוש מצ'ילה בן כ-3,600 שנים ועץ תאנה בסרי-לנקה מן המאה השלישית לפני הספירה. עצי גינקו בילובה (דו-אונתי) חיים גם הם במשך אלפי שנים, הודות למערכת חיסונית שנראה שהזמן לא נוגע בה: גם בגיל 1,000 שנים הם מתפקדים כמו בני 20.

לעצי הסקויה שבקליפורניה אין תקרת גובה. הם יצמחו עוד ועוד עד שצמרתם תגיע לגובה שבו לחץ האוויר הנמוך אינו מאפשר עוד יניקה של חומרים מזינים משורשי העץ. הנפילים ביניהם מתנשאים לגובה של 116 מטרים – גבוה יותר ממגדל השעון המפורסם "ביג בן" שבלונדון.

פניו של בודהה מגולפות בין שורשי עץ פיקוס מקודש

תמונה: Vectorx2263 / Shutterstock

 

5. עצים משפרים את מצב הרוח שלנו

מחקרים הראו שעצם המראה של עצים עשוי לגרום לנו להרגיש יותר רגועים, שמחים ויצירתיים. אבל זה לא רק הירוק בעיניים. עצים משחררים בין היתר כימיקלים בשם פיטונצידים, שכאשר נשאפים על ידינו הם מסייעים לירידה בלחץ הדם, מפחיתים רמות מתח, ואף מסוגלים להעלות רמת הסיבולת שלנו לכאב ואת כמות החלבונים האנטי-סרטניים בדם.

היפנים מכירים את סודם המיטיב של האילנות זה מכבר, ובאופן מסורתי נוהגים לקיים "מקלחות יער" – הליכה מדיטטיבית בין העצים, שבמהלכה הם סופגים במודע את הטוב שבטבע.

6. עצים מעלים את רמת המחיה שלנו

ייתכן שבגלל כל אותן סגולות מיטיבות, עצים נחשבים לכאלו שמעלים את ערכם של בתים. על פי נתוני משרד החקלאות האמריקאי, הימצאותם של עצים בוגרים ובריאים בסביבת הבית מעלים את ערכו בכ-10% בממוצע.

נוסף על כך, מחקרים גם מצאו קשר ישיר בין עצים בנוף העירוני לבין רמות פשיעה נמוכות יותר, לרבות וונדליזם, גרפיטי, השלכת פסולת במרחב הציבורי ואפילו אלימות במשפחה.

7. אנו סוגדים לעצים מאז ועד היום

בתרבויות רבות לאורך ההיסטוריה נהגו לקיים פולחן סביב עצים והם היוו חלק מרכזי במיתולוגיות שונות. מיתוסים וסמלים כמו עץ הבודהי – תחתיו מדט הבודהה עד שהגיע להארה, עץ העולם – שמגלם את הקוסמוס כולו, ועצי החיים והדעת במקרא – כולם מבטאים את יראת הכבוד שפיתח האדם אל העצים.

על פי מאמר במגזין Trees For Cities, בתרבויות פגאניות קדומות האמינו שרוחות ושדים מן הטבע או נשמות של אבותיהם שוכנים בעצים, ופיתחו מנהגי פולחן סביבם ששרידים מהם נשתמרו עד ימינו. הקלטים, למשל, האמינו שנקישה על גזעי עצים תזמן הגנה מהרוחות השוכנות בהן, וזהו מקורה של הנקישה המשולשת על פיסת עץ כנגד מזל רע.

כך גם המנהג הפגאני להכניס הביתה עצים קטנים כדי לחגוג את יומו הראשון של החורף – והקצר ביותר בשנה – הפך עם השנים למסורת הנוצרית של עץ חג המולד.

בלוח השנה העברי מציינים בט"ו בשבט את ראש השנה לאילנות, והוא היחיד מבין ראשי השנה היהודים שנחגג באמצע החודש שבו הירח מלא, ולא בראש חודש.

8. עצים מסייעים לנו לנשום טוב יותר, ולא רק בדרך שחשבתם

ידוע שעצים מייצרים חמצן. אך מה שידוע פחות הוא שעצים משמשים כמעין מסננים אשר מנקים באופן פעיל את האוויר שאנו נושמים. על ידי ספיגה של רעלנים מהאוויר, נמצא כי עצים יכולים להפחית בצורה משמעותית את רמות הזיהום בערים, ולהוריד את רמות התחלואה הנשימתית כגון אסתמה בקרב ילדים.

בזכות יכולת זו לקלוט ולפרק גזי חממה מן האוויר, חוקרים רבים אף מעודדים נטיעה מסיבית של עצים כפתרון אפשרי למשבר האקלים.

9. עצים הם תוספת חדשה יחסית בכדור הארץ

על אף שיש עצים שיכולים לצמוח לנצח, אין זה אומר שהם היו כאן מאז ומעולם. למעשה, העולם התקיים בלעדיהם במשך 90% מהזמן שבו הוא קיים.

כדור הארץ נוצר לפני כ-4.5 מיליארד שנים, בעוד ראשוני אבות הצמחים הופיעו רק לפני 470 מיליון שנים בצורת טחבים למיניהם. לפני 420 מיליון שנים החלו להופיע צמחים וסקולריים (בעלי מערכת הובלה לחומרי מזון) ורק כעבור עוד עשרות מיליוני שנים החלו להתפתח עצים בגובה של מעל למטר אחד.

אם נתבונן בהם לפי קנה מידה רחב יותר, הרי שעצים כפי שאנו מכירים אותם התווספו לכדור ממש לאחרונה.

תמונת כותרת: Seth Aronstam / shutterstock

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.