7 סגנונות של אישיות אמפתית והכישורים המיוחדים שלהם


הפירוש הנפוץ לאמפתיה נוגע ליכולת להיכנס לנעליו של אחר, אבל מסתבר שניתן לעשות זאת בדרכים מגוונות. יש מי שיכולים לקרוא שפת גוף כספר פתוח, אחרים חשים את הדופק המקומי של עיר חדשה וחלק אפילו מרגישים חיבור אינטואיטיבי לצורכיהם של צמחים.


Nicole Nathan Bem | 20 דצמבר, 2021

אם אתם חווים את העולם באינטנסיביות, ייתכן שאתם מאופיינים ברמת אמפתיות גבוהה. אנשים בעלי אמפתיה מפותחת נוטים לחוש ברגשות, במחשבות ובמצב הרוח של הסובבים אותם. הם קשובים מאוד לאינדיבידואלים, לקבוצות ואפילו למרחבים פיזיים.

יש עוצמה רבה באמפתיה, אך מכיוון שאנשים אלה קולטים את המתרחש סביבם כמו ספוג, לעיתים החיים עלולים להיות מציפים עבורם. חלק מזה תלוי באיכות האמפתית המפותחת ביותר אצל אדם כלשהו. אחד יכול להיות קשוב מאוד לצורכי בעלי חיים סביבו ואחר יכול בנוסף לכך לקרוא גם את רגשותיהם של אנשים ולחוש דינמיקה של קבוצות. להלן שרטוט של 7 סגנונות אמפתיה:

1. אמפתיה רגשית

סוג זה של אמפתיה הוא כנראה הנפוץ ביותר ומתבטא ביכולת קריאה עמוקה של רגשות האחר. מדובר פה ביותר מזיהוי מדויק של גוני רגשות דקים שבדקים שעבור אחרים הם סמויים מן העין – כי כאן האדם האמפתי גם 'נדבק' ועוטה רגשות אלו על עצמו. פעמים רבות מבלי שיהיה מודע לכך. מכיוון שאנשים אלו סופגים רגשות, חיוביים ושליליים כאחד, עליהם ללמוד להציב לסביבה גבולות או שייאלצו לחוות את החיים כרכבת הרים משוגעת.

2. אמפתיה פיזית

אנשים מסוימים מחזיקים בחוש מפותח לפענוח מצבם הגופני של אחרים. הם קולטים את שפת הגוף, המחוות, הניואנסים הקטנים בהתנהגות וההרגלים פיזיים של הסובבים אותם, ואף משקפים אותם. זה נעשה ללא כוונה ואולי אפילו ללא מודעות, אלא יותר בדומה לאופן שבו פיהוק מידבק.

3. אמפתיה אינטואיטיבית

כאן מדובר על תופעה שבה לאנשים מסוימים יש יכולת לפגוש אדם ולהסיק הרבה מאוד על הרקע שלו: עניינים שעוברים עליו בחייו הפרטיים, אירועים בעברו, חסמים אישיים והרגלי התנהגות. יש להם יכולת לזהות בברור את הסאב-טקסט של שיחה.

4. אמפתיה לצומח

האמפתיים לצמחים רגישים בצורה בלתי רגילה למצבם ולצורכיהם של עצים וצמחים אחרים. יש להם תשוקה עזה לגינון והם אוהבים להיות מוקפים בצמחי בית. לעיתים מצב הרוח שלהם ינוע על פי מצבם של הצמחים שלהם: למשל, הם ילבלבו בזמן פריחה ויהיו במצב רוח ירוד כשצמח נובל.

5. אמפתיה לחי

אמפתיים לחיות מחוברים מאוד לכל בעלי החיים וחשים באופן אינטואיטיבי בצורכיהן של חיות מחמד. פעמים רבות הם יאמצו ממקלט בעל חיים אחד או יותר. הם יודעים לזהות את מצב רוחן של חיות ולתקשר איתן, ונראה שבעלי חיים מצידם מזהים בהם משהו ונמשכים אליהם.

6. אמפתיה סביבתית

אנשים אלה מרגישים חיבור עמוק לטבע, ולעיתים קרובות מושפעים ממזג האוויר. חלקם יכולים לחוש באופן אינטואיטיבי בקצב או בדופק הקולקטיבי של עיר או מקום.

7. אמפתיה רוחנית – היוקה (Heyoka)

סוג מרתק ונדיר זה של אמפתיה פועל על בסיס שיקוף הפוך. בקרב שבט הסו של הילידים האמריקאים קיים תפקיד חברתי של "ליצן קדוש": אדם שפועל ומתנהג בצורה הופכית למצב הקיים במטרה לשמש מראה לאחרים. תפקידו לעזור לאחרים לראות את עצמם והוא עושה זאת באמצעות הקצנה של מה שהוא רואה – רק בכיוון ההופכי.

למאמר המקורי: Understanding 7 Types of Empaths

*

(עובד לעברית באדיבות Goodnet)

 

תמונת כותרת: maikel esgafild / shutterstock

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.