כיצד הגיע זר פרחים לרחף בחלל?


אמן יפני נותן טאצ` ביתי לחלל


בועז מזרחי | 25 דצמבר, 2014

מדבר נבדה, השעה 03:00 לפנות בוקר, אמן פרחים יפני וצוות שיגור עמלים על הכנת מתקן לזר פרחים ועץ בונסאי. בעוד כ-3 שעות, הפרחים והעץ יעשו את דרכם לחלל. מאקוטו אזומה, המוח שמאחורי המיזם האמנותי, מאמין כי "פרחים הם לא רק יפים להצגה על שולחנות", והוא לקח את התובנה הזו צעד אחד קדימה. המניע שדחף אותו להוציא צמחים אל מחוץ לגבולות כדור הארץ, משימה מורכבת למדי, היה פשוט ביותר – לראות את היופי של פרחים תלויים בחלל.

אזומה הכין שני 'משלוחי פרחים' לחלל. הראשון היה זר שהורכב מכ-30 סוגי פרחים, שצבעם הבהיר נבחר בקפידה על מנת לבלוט על הרקע החשוך של החלל. המשלוח השני היה של עץ בונסאי, אורן ננסי בן 50 שנה מתוך האוסף האישי שלו. היה עליו להטיס אותו בתנאים מיוחדים מטוקיו, על מנת לשמור על בריאותו של העץ הזעיר.

הופכים את החלל לקצת יותר ביתי. צילום מסך מתוך AMKK.

כדי להגשים את השאיפה ליצירת את הגן הבוטני המרחף היה על אזומה לחבור לצוות שיגור, בראשו עומד ג'ון פאוול – שעוסק בשיגור אובייקטים לחלל עוד משנות ה-70. הצוות הכין מסגרות מתכת קלות ששימשו כמתקן הנשיאה של הצמחים, עליהם הותקנו גם מכשירי GPS לצורכי מעקב ואיתור בנופלם חזרה לקרקע, וכן לצורך ניתוח נתוני גובה ומרחק. בלוני הליום נשאו את הצמחים מעלה. כיוון שהרעיון היה לראות את הפרחים בחלל, היה צורך בהתקנת מצלמות, אשר תיעדו תמונות מדהימות של הפרחים והבונסאי בגובה של עד כ-28 אלף מטר.

פאוול, שלא רגיל להטיס פרחים לחלל, הסביר כיצד התחבר לפרויקט המשונה – "החלל כל כך זר עבור רובנו, אז לראות עצם מוכר כמו זר פרחים מרחף מעל כדור הארץ, מביית את החלל ואת הרעיון של לטוס אליו".

הקשר בין אזומה לצמחים הוא הרבה מעבר לאמנות, הוא חש שהם הארכה של גופו. הוא סיכם את תחושת החיבור שלו בתום השיגור המוצלח: "תמיד רציתי לטוס לחלל, זה חלום שהתגשם".

 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.