האם נוצרה השפה שתאפשר למחשבים להבין רגשות?


מפתחים מ-MIT מנסים ליצור ממד חדש של תקשורת


בועז מזרחי | 24 דצמבר, 2014

אם שוטטתם באינטרנט בשלוש השנים האחרונות, בוודאי נתקלתם מתישהו בגיפים – תמונות המשחזרות קטע וידאו קצר בלולאה אינסופית. הפורמט הפופולארי משמש יוצרי תוכן לכמה תפקידים, אבל אולי העיקרי שבהן הוא להביע דעות ורגשות לגבי סיטואציות שונות. עתה, שני סטודנטים ממעבדת המדיה של MIT יזמו פרויקט שמטרתו להפוך את הגיפים לשפה חדשה, ובכך להתגבר על אחד המחסומים הגדולים ביותר המפרידים בין האדם והמחשב – רגש.

השניים, טרוויס ריץ' וקווין הו, פתחו אתר שנועד לתרגם גיפים לרגשות אנושיים. באתר מופיעות בכל פעם שתי תמונות והגולשים יכולים לקבוע איזה רגש הן מבטאות בצורה המדויקת ביותר. המטרה היא ליצור מאגר מידע רחב ככל הניתן, שיאפשר "לקחת משהו שהוא מאוד קל לבני אדם לקרוא – רגשות – ולתרגם אותו עבור מחשבים", מסביר ריץ'.

בעוד לבני אדם אין בעיה להבין מהו גיפ, למחשב זו משימה בלתי אפשרית. לכן, כדי לדבר עם המחשב בשפה שהוא מבין, הפרויקט מכמת את הנתונים שנצברים מדי יום על ידי עשרות אלפי מבקרים באתר והופך אותם למידע בינארי שהמחשב יכול לעבד.

תמונה ללא תיאור

לולאה אינסופית שתוכל לעזור למחשבים לפענח רגשות. תמונה באדיבות: Izismile

למיזם יש שאיפות גדולות מאוד לעתיד, "אני רוצה שאנשים יוכלו להכניס סונטה של שייקספיר [לתרגומון] ולקבל סט גיפים", אומר הו, "אפשר יהיה גם להפוך את זה ולהשתמש בגיפ כדי למצוא סרט שתואם את מצב הרוח שלו". צמד המפתחים תולה תקוות גבוהות בשיתוף הפעולה של הגולשים, שכן ככל שיותר נתונים יצטברו באתר, השפה תהיה עשירה יותר, מדויקת יותר ותייצג יותר תרבויות, גילאים וקהלים.

אחד הממצאים המעניינים שכבר עולים מניתוח ייחוס הגיפים לתחושות, הוא שרגש משמש כשפה אוניברסאלית. רגשות כמו "אושר" למשל, מתפרשים באופן כמעט זהה בין תרבויות ומדינות שונות. לצד זאת, ניתן לראות גם את ההבדלים התרבותיים כשזה נוגע לרגשות כמו "הקלה". למרות ההבדלים הללו, הנתונים כבר מצביעים על היכולת של המין האנושי לתקשר באמצעות רגשות, לעתים בצורה יעילה יותר מתקשורת מילולית. הממצא הזה קיבל חיזוק כאשר יוזמי הפרויקט שמעו על מורה שמשתמשת באתר שלהם להסביר לתלמידיה את המילים המתאימות לתיאור רגשות שונים.

היופי של תרבות הגיפים האינטרנטית הוא הצמיחה מלמטה. היום קיימים כלים פשוטים שמאפשרים לכל אדם ליצור גיפ והגולשים מגלים יצירתיות מדהימה להבעת רעיונות, רגשות, ואף להמחשת סיטואציות פוליטיות מורכבות. מה שהחל כאמצעי בידורי של גולשים, ולא נולד במעבדות היי טק, עשוי להיות גורם משמעותי בסלילת הדרך לבינה מלאכותית אמיתית, כזו שבה מחשבים יוכלו לא רק ללמוד בצורה רציונלית, אלא גם לפתח רגשות.

 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.