מהו סגנון קבלת ההחלטות של ילדיכם וכיצד לעזור להם להוציא ממנו את המיטב


כבר מגיל צעיר אנו מפתחים נטייה לקבלת החלטות בסגנון מסוים. הכוונת ילדים תוך טיפוח סגנון קבלת ההחלטות הייחודי להם עשויה לסייע להם רבות בפיתוח מיומנות חיים חיונית זו. באמצעות חידון אינטראקטיבי מבית מרכז מהותי יוכלו ילדכם לזהות את הסגנון שלהם, להכיר אותו וללמוד כיצד לתמרן באמצעותו בתוך המסגרות השונות. 


| 3 יוני, 2020

סיפור חיינו נבנה מתוך רצף ההחלטות שאנחנו מקבלים. כבר כילדים אנו ניצבים בפני אינספור צמתים ונדרשים לקבל החלטה – החל בבחירות יומיומיות כמו איזו מתנה לבחור ועד להחלטות שמעצבות באופן מצטבר את מערכות היחסים שלנו ומשפיעות על הצלחותינו.

כולנו משתמשים בכמה סגנונות שונים של קבלת החלטות בהתאם לנסיבות, אך אצל כל אחד ואחת ניתן להבחין בנטייה דומיננטית לסגנון אחד או שניים. יש ילדים שיודעים מייד לאיזה חוג הם רוצים ללכת, אחרים יבדקו קודם כל לאן הולכים החברים וירצו ללכת יחד איתם ויש מי שיעדיפו להחליט רק לאחר כמה שיעורי ניסיון.

השאלון שלפניכם מיועד לילדים ויכול לסייע להבחנה בסגנון המועדף עליהם. הזמינו את ילדיכם לענות עליו ולהכיר דרכו טוב יותר את עצמם. עם מעט הכוונה הורית, הוא יעזור להבין קצת יותר גם אחרים.

חשוב להדגיש שאין דרך אחת שהיא הטובה ביותר. לכל אחד מהסגנונות יתרונות ואתגרים ייחודיים. ככל שילדינו מודעים לסגנון הטבעי שלהם, כך הם יוכלו להישען טוב יותר על היתרונות ולעקוף את החולשות. זה מגדיל את הסבירות שהם יקבלו החלטות מיטיבות ויבטאו היטב את העדפותיהם.

במקביל, כהורים נוכל להבין טוב יותר את ילדינו, לאפשר להם לפעול באופן שנוח להם, להעצים את יתרונות הסגנון האישי שלהם ולהבחין היכן הם זקוקים לסיוע.

בחנו את עצמכם – אז איזה מן מחליטים אתם?

(ניתן לגלול את הבוחן במידה ואינכם רואים את כפתור ההתחלה)

האם אתם מזהים סגנונות שונים משלכם בקרב בני המשפחה והחברים? תוכלו להיעזר לשם כך בפירוט הסגנונות הנוספים למטה או באופן חופשי בין סגנונות דרך דוגמאות מהיומיום שלכם. הנה מספר דוגמאות לנוחיותכם:

  1. כשאתם הולכים עם המשפחה למסעדה – מי יודע מייד מה הוא רוצה? ומי, לעומת זאת, קורא את כל התפריט באריכות, מתלבט, שואל את המלצר שאלות ולבסוף מציע לכם לחלוק יחד 2 מנות ולנסות 'גם וגם', כדי לוודא שבחר את המנה המוצלחת ביותר?
  2. כשאתם מתלבטים לאן לצאת לטייל – למי מייד ברור מה יהיה הכי כיף? מי שואל את כולם ושואף להחליט יחד? ומי יזרום עם כל הצעה כי יותר ממה עושים, חשוב לו לבלות יחד אתכם?

נקודה אחרונה למחשבה עבור הילדים:

שאלו אותם האם לדעתם יש סגנון אחד שעדיף על אחרים? באותה הזדמנות כדאי לחדד שאין סגנון טוב יותר בכל הקשרים. כאמור, לכל סגנון היתרונות שלו. העניקו תשומת לב מיוחדת ליתרונות הסגנון של ילדכם.

נקודה אחרונה למחשבה עבורכם ההורים:

למעשה, אנחנו לא מוגבלים לסגנון אחד. מודעות לסגנון שאנו נוטים אליו מאפשרת לנו לדעת גם מתי כדאי להיעזר בסגנונות אחרים, דרך עבודה משותפת והתייעצות עם 'מחליטים' מסגנון אחר. נניח, למשל, שדרכנו השקולה הגיעה למבוי סתום אחרי שעשינו רשימות 'בעד ונגד' ובחנו יתרונות מול חסרונות.  אולי הגיע הרגע להיוועץ במחליטים שאנו סומכים על כושר השיקול האינטואיטיבי שלהם ויש להם סגנון יותר מהיר והחלטי? או כאלה שיעזרו לנו להבין, מעל ומעבר לכל הנתונים, מה ליבנו מבקש? החידון אומנם מיועד לילדים, אבל זה לא צריך לעמוד בדרכנו אם הוא עורר בנו מחשבה.

הכירו את שאר המחליטים:

הנץ המהיר

מתי בפעם האחרונה התלבטת בין שתי בחירות יותר מדקה או שתיים? היתרון הגדול של אנשים מסוג נץ הוא שהם לא מבזבזים זמן מיותר: מחליטים  ופועלים מהר. טיפוס מסוג נץ מחליט כל-כך מהר עד שנראה כאילו התוצאה של ההחלטה קצת פחות חשובה לו, העיקר שההחלטה תתקבל. טיפוסים מסוג נץ כמעט שלא מתחרטים על החלטותיהם. הם עפים להם למעלה בשמיים, וכשצריך, תופתעו כמה מהר הם מסוגלים לצלול אל עבר האדמה. לכן, היה גאה בנץ שאתה!

הדולפין החברתי

הדולפין פועל בצורה מאוד מתוחכמת. כשכולם מבולבלים ולא יודעים מה להחליט, לדולפין יש את  הכוח המדהים לבדוק מה הרוב חושבים. בכל זאת, מיליארד דולפינים (לרוב) לא טועים. אז, אם אתה דולפין, יש לך שתי מעלות בולטות: אתה יכול לסמוך על הכושר הייחודי שלך להתבונן סביב וגם על היכולת שלך להסתמך על ניסיונם של אחרים. הדולפין מקפיד לשייט יחד על כל הלהקה, אף אחד לא נשאר לבד. לכן אם גם אתה מקבל החלטות דומות לחבריך, היה סמוך ובטוח – אתה דולפין אמיתי על כל מעלותיו.

הסנאי השקול

לפצח את האגוז או לא? מצד אחד בא לי לאכול, מצד שני אולי הוא לא בשל ועדיף לאתר אגוז אחר? אם גם אתה מהמתלבטים, כנראה שאתה מכיר טוב את דרכי החשיבה של הסנאי. הסנאי אינו מקבל החלטות בפזיזות. הוא יעיל בקבלת החלטות שקולות, בודק את היתרונות והחסרונות של כל החלטה, לא מתבייש להסס כשהוא לא בטוח ורק בסוף, כשיש בידו את כל המידע, הוא מגיע להחלטה שלמה.  היה גאה בדרך הייחודית שלך, כי אחרי הכול,  לא כזה פשוט לבחור אגוז טוב.

הסוס הדוהר

אם אתה מסוג הסוס הדוהר אתה יודע קלילות מהי. אין עליך משקל, אתה לא סוחב שיקולים, יתרונות, חסרונות או אפילו החלטות, אתה פשוט דוהר. וזה היופי שבך, אתה מקשיב לעצמך, אתה מקבל את ההחלטות תוך כדי תנועה, גם אם תיתקל במכשולים. אם קיר גדול צץ מולך פתאום כשאתה דוהר בשיא המהירות, ברגע האחרון אתה סומך על הלב שלך שיאמר לך לאן לפנות. כשכולם מותשים, אתה לא מתעייף מלקבל החלטות. אף אחד לא יודע מה תחליט, אתה תמיד מפתיע, עושה מה שאתה מרגיש שנכון באותו הרגע. היה גאה בסוס שאתה כי בשבילך העיקר לנוע קדימה!

*

"מהותי" הוא מרכז פעילות חווייתי, העוסק בהתפתחות אישית והיכרות עם העצמי באמצעות שימוש בכלים ייחודיים, אינטראקטיביים ומהנים. חזון המרכז הוא העמקת המודעות העצמית וקידום האני הפנימי לצד דרך חיים חיונית, המובילה לשלום פנימי וסביבתי ומדגישה את הייחוד של כל אחד ואחת מאיתנו.

אנו מזמינים אתכם למגוון פעילויות המקדמות התבוננות אישית מעצימה. המרכז מציע מסלולים חווייתיים למגוון קהלים בכל הגילאים: כיתות, צוותים חינוכיים וארגוניים, אירועים פרטיים, גמלאים, פעילויות משותפות להורים וילדים וימי הולדת.

"מהותי" הוא חלק מארגון מהות החיים, אשר נוסד בשנת 2001 על-ידי שרי אריסון, במסגרת קבוצת אריסון לתועלת הציבור וללא מטרות רווח.

תמונת כותרת: Black Salmon / shutterstock

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.