הרב מכר ״לממש את הטוב שבך״ עכשיו בחנויות הספרים, לרכישה לחצו כאן X

הכישרון להתגבר על מחסומי השינוי – 12 שלבים בדרך ליצירת מציאות חדשה


23 באוקטובר, 2019

שינויים, על פי רוב, אינם מתרחשים ביום בהיר אחד. הם דורשים בישול ממושך הכולל נקודות מעבר הכרחיות. ד"ר יאיר כספי מציג 12 מהמחסומים שעלינו לעבור בדרך לשינוי, ומציע דרכים לצלוח אותם.


טור אורח מאת ד"ר יאיר כספי, עובד סוציאלי, מנהל התכנית "פסיכולוגיה ביהדות" לטיפול קבוצתי ומחבר הספרים לדרוש אלוהים והילד שכמעט הציל את אמו.

שנים עשר מחסומים ניצבים במסלול התיקון. בכל אחד מהם המסע נעצר. הישגיו נמצאים בסכנה, ואפשר שיאבדו.

1. המחסום הראשון הוא הכחשת המצוקה:

"הכול בסדר" מכחיש את המצוקה. "הכול בשליטה" מקטין אותה. התיקון הראשון הוא להכיר בסבלך. עצוב, מפוחד, מבולבל, לבד. תשובות אמת ל"מה שלומך?" פותחות את השער לכאב הנעול. שינוי קורה כשאין ברירה, רק אם "אין ברירה" הגיע לתודעה.

2. המחסום השני הוא הפתרון המדומה:

יש פתרון שעבד בעבר, או מקל קצת את המצוקה, אך אינו פותר אותה. נדמה שאם תעשה עוד הרבה מאותו דבר תתגבר על המחסום. כוח רב יגבר על חולשה. הצלחה גדולה תעלים חוסר הערך. אהבה מופלאה תרפא דחייה. התחלת להיפרד מהפתרון המדומה כשהודית ש"עוד מאותו דבר" נכשל.

3. המחסום השלישי הוא אמונה בגורל רע:

חוסר מזל, חוויות ינקות שעיצבה את אישיותך, גנטיקה הקובעת את גורלך, חוסר איזון ביוכימי, ו"אנשים לא משתנים" – כולם מאותה משפחה. האמונה בגורל רע מפתה כי היא פוטרת אותך ממשימה מיוחדת שקיבלת. מה שתעשה עם נסיבות קשות תלוי בך. הבלתי אפשרי קורה כשמעיזים להאמין שהוא אפשרי.

4. המחסום הרביעי הוא סירוב לשלם את מחיר השינוי:

אנשים ש"הולכים לטיפול", גם למטפל יקר, לא השקיעו בתהליך את מה שהוא צריך אם הם מצפים שהמומחה יעשה את העבודה. שינויי תשתית זקוקים להרבה מכוחותיך וזמנך. מזמינים את כל חוכמתך ואמצעיך להתגייס למשימה. שינוי משמעותי לא קורה עד שהוא לא עולה לראש סדר העדיפות שלך.

5. המחסום החמישי הוא צמצום האתגר:

היא ביקשה מטפל שיעזור לה להתחתן וסיימה את הקשר כשהמטרה הושגה. המטרה שהציבה הייתה קטנה מדי. עברו שנים והיא לבד. לא תיקנה את יסודות בדידותה. האתגר העיקרי של המסע סמוי בתחילה. ישנו הר שרואים רק לאחר שטיפסנו על כמה גבעות. ההתמסרות למסע שינוי מציעה מטרות מתפתחות. בשיאו נוגעים בשבר מכונן שעליו צריך להתגבר.

6. המחסום השישי הוא היאחזות ב'אני' המוכר:

מסע תיקון משנה את זהותך. 'אני החזק' מגלה חלק חלש. 'אני האהוב' חושף דחייה. 'אני הטובה' מגלה יצר רע. העצמאי מזדעזע לגלות את תלותו. כדי לחצות את מחסום הזהות יש לחבור תחילה לאמת שאתה מחויב לה ול'אתה' גדול ממך, שיישאו אותך כשה'אני' המוכר שלך מתערער. השינוי כותב מחדש את קורות חייך. אובדן ה'אני' מציע לך שם חדש.

ה'אני' הישן מסרב לשחרר.

צילום: Pikoso.kz / shutterstock

7. המחסום השביעי הוא אמונה מוגזמת בעצמך:

הסתמכות על כוחותיך חשובה. אך תיקון מצריך גם רכישת כישרונות שאין בך. חיבור לזולת המשאיל לך את עצמו לזמן מה. מדריך המכיר את המחסומים. מורשת המכירה את מקומות הנפילה האנושית. אמונת יתר בעצמך היא לפעמים כיסוי לקושי להזדקק לאחר. אנשים המתעקשים לסמוך רק על עצמם מאבדים את הדרך כשהם נתקעים במחסום שאינם מזהים.

8. המחסום השמיני הוא האיסור לשפוט אותך:

חיבור לרגשותיך הוא תכונה טובה. הבעיה היא שגם השיגעון מרגיש לך נכון. ישנו שקר שאתה משקר לעצמך. ישנה טעות שאתה חוזר עליה. ישנה השתמטות שמחירה נורא. אם אסרת על העולם לעמת אותך, לא יתגלה תפקידך.

9. המחסום התשיעי הוא התחשבות בקרוביך:

הם רוצים שתפתור את הבעיות שלך ותמשיך להיות הרובוט שאינו מרגיש וסוחב לכולם את העגלה. או שתמשיכי להיות האמא של כולנו שאין לה זמן לעצמה. או שתישא את השיגעון שאסור לנו לדעת שהוא של כל המשפחה. 'נורמלי' בשבילם הוא אתה המופרע. כשאתה מחלים יגידו לך שהשתגעת. יהיו קרובים שתיאלץ לתסכל. אפשר שתתגלה פרידה שבלעדיה ייעצר המסע.

10. המחסום העשירי הוא צמצום המסע ל"טיפול":

שינוי נפשי עמוק הוא גם שינוי ערכי ורוחני, המזמינים שינוי חברתי. פסיכולוגיה היא לפעמים סם מרגיע להמונים כדי שלא יצאו למרוד בסדר הקיים ובערכים שעבר זמנם. שינוי מזמין ספרים ומורים שלא הכרת לפנים. מחבר אותך לשותפים חדשים. תיקון אישי הוא הזמנה להשתתפות בתיקון עולם. בלעדיו התיקון יצטמצם ולפעמים יאבד.

11. המחסום האחד עשר הוא אמונתך שתוכל תמיד לתקן:

שים לב לדרישות מחמירות שלך מעצמך. היזהר שלא תהיה חייב לעבור כל שלב כמו שהמחבר כתב. מי שעשה שינוי משמעותי בחייו נוטה להאמין שהוא יכול לשנות הכול. אפשר שידרוש מעצמו שלמות שאיננה ממין האדם, ויתייאש מכתם אחד שאינו מצליח למחות. תן כבוד לכאב שעדיין אינך יכול להתמודד עמו.

12. המחסום השנים עשר הוא אשליית סוף המסע:

אנשים שעשו שינויים גדולים בחייהם מגלים כי לצד ה'אני' הישן שלהם צמח 'אני' נוסף. רוב הזמן הם פועלים עכשיו מתוכו. לפעמים כשהם לחוצים, עייפים או מוצפים, חוזרים לפעולה ההרגלים הישנים. אין זה כישלון המסע, הנע קדימה וגם חוזר לאחור. מעידה היא הזמנה לחזור על התיקון מתחילתו. להכיר במצוקה שהופיעה. להתגבר על הפיתוי להאמין בגורל הרע. לפנות זמן לעצמך. להשתמש במשבר כאתגר לעלות מדרגה נוספת. להכיר עוד מרכיב בזהותך. לבקש עזרה. להודיע שלזמן מה אינך פנוי לצורכי הסביבה. למצוא שותפים לתיקון האדם. ללמוד ענווה. לקבל על עצמך להיות כל ימיך במסע.

תמונת כותרת: wavebreakmedia / shutterstock

 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

מטרות הן דבר חשוב – אבל לא הן מה שמוביל אותנו להיכן שאנו שואפים להגיע

קחו אותה בפרופורציות – דחייה היא עניין של סטטיסטיקה ורק אומרת שאנו בכיוון הנכון

אל תהססו להסס – זה מנגנון קוגניטיבי שנועד לדייק את הבחירות שאנו עושים בחיים

עוד ממהות החיים

10.10.19
ההרצאה השבועית של TED: במקום ריבוי משימות , נסו את שיטת איינשטיין – ריבוי עיסוקים
07.10.19
סליחה עוזרת לנו לשפר את הבריאות המנטלית והפיזית – מחקרים מראים כיצד
03.10.19
כיצד מחוות קטנות וניואנסים מובילים אותנו לגדולה – מבט על החיים מעיניו של מנצח תזמורת
02.10.19
לשמור אותם קרוב, לטווח הרחוק – מה אפשר ללמוד מאלפי שנים מצטברות של מערכות יחסים?
26.09.19
ההרצאה השבועית של TED: עצי היער דומים לנו יותר משאנחנו חושבים
24.09.19
מה הופך ספר ילדים לקלאסיקה? 5 סימנים שיעזרו לכם לזהות
23.09.19
האדום שלי והאדום שלך – האם למציאות יש ממשות ללא אנשים שיסכימו עליה?
19.09.19
ההרצאה השבועית של TED: עד כמה אנו בטוחים שהתודעה שלנו אמיתית?
18.09.19
גבולות החיים הולכים ומיטשטשים – מדענים גילו גנים שמופעלים אחרי המוות
16.09.19
שיחות בין עמדות מנוגדות הן דרך פתלתלה – לכן כדאי לצלוח אותן בהילוך נמוך
12.09.19
ההרצאה השבועית של TED: שלושה רכיבים שמעלים את הסיכוי שלנו לשכנע אחרים
10.09.19
כיצד לסגל פתיחות לחוויה ויכולת לראות את המציאות כפי שהיא באמת
09.09.19
4 סגנונות של עמידה במשימות – לא משנה איזה טיפוס אנחנו, יש דרך להוציא מעצמנו את המיטב
05.09.19
ההרצאה השבועית של TED: הכלי העיקרי להבטחת עתידנו הוא הדמיון שלנו
04.09.19
מדוע לקשרים הקרובים שלנו פוטנציאל קנאה גדול וכיצד ניתן לנתב אותה להתפתחות אישית?
03.09.19
לשמוע צבעים ולראות טעמים – כיצד פועל המוח כשמתמוססים הגבולות בין החושים
29.08.19
ההרצאה השבועית של TED: מספר תובנות לחיים שאפשר לקחת מהשיטה המדעית
28.08.19
לפתוח את הראש בעזרת שפות זרות – 7 מילים שמתארות סיפור שלם ברגע
27.08.19
באילו תנאים ונסיבות עדיף להתמקד בדבר אחד, ומתי כדאי לפרוס רשת רחבה?
22.08.19
ההרצאה השבועית של TED: בקשת עזרה נבונה ומדויקת מעודדת מענה חיובי ואפקטיבי