13 ציטוטים על אחדות ישראל, מתקופת המקרא עד ימינו


קנה בודד קל לכופף ולשבור, אך כמעט בלתי אפשרי לעשות זאת לאגודת קנים. באופן דומה, עם מלוכד חזק הרבה יותר מעם מפולג. כעם שבמשך דורות סובל מרדיפות אויביו, נראה שאחדות היא מצרך חיוני של ממש. 13 קריאות מבקשות מאיתנו להתעלות מעל חילוקי הדעות בינינו, ולבנות גשר שיקרב בין הלבבות.


ירדן להבי | 19 מרץ, 2024

בדיחה ידועה מספרת על נשיא ישראלי שפגש בנשיא ארצות הברית. אמר הנשיא הישראלי לאמריקאי: "אתה, ידידי, נשיא על 240 מיליון תושבים. זה יפה מאוד. אבל אני נשיא על 6 מיליון נשיאים". ואכן, עם ישראל, על אף מספרו הקטן יחסית בעולם, ידוע כבעל ריבוי דעות. האמרה הנושנה שגורסת ש"במקום שיש 2 יהודים, ישנן 3 דעות", טוען הרב והפילוסוף מיכאל לייטמן, מסכמת את תמצית ההוויה שלנו כעם: מפולגים. ההיסטוריה שלנו רצופה סכסוכים פנימיים: מהיריבות בין קין והבל, דרך בית המקדש שנחרב על שנאת חינם, ועד סכסוכים עדתיים ופוליטיים בני ימינו.

עם זאת, הוא מסביר, המקור שלנו הוא באיחוד: אוסף של אנשים זרים לחלוטין בבבל העתיקה שהתקבצו באוהלו של אברהם. "בבית מדרשו שפתח בלב המדבר התאספו בבלים זרים שדחו זה את זה, ואברהם לימד אותם את חוכמת הקבלה: איך להתעלות מעל כל ההבדלים ולחוות איזון ביניהם". מאז ועד היום, נראה שסוד כוחנו היה באחדותנו.

על כן, חכמי ישראל ומנהיגיה הטיפו מאז ומעולם לאחדות, קירוב לבבות ואהבת חינם. 15 אמירות כאלו מהדהדות ומזכירות לנו את הציווי הזה.

 

1. "הקשר שאיחד את היהודים במשך אלפי שנים ושמאחד אותם היום הוא, מעל הכול, האידיאל הדמוקרטי של צדק חברתי, בצירוף האידיאל של עזרה הדדית וסובלנות בין כל בני-האדם עלי אדמות".

אלברט איינשטיין, פיזיקאי זוכה פרס נובל.

 

2. "חוסר סובלנות הוא ליבת הרוע. לא חוסר הסובלנות שנובע מאיום או מסכנה, אלא חוסר הסובלנות לכך שאדם אחר מעז להתקיים. חוסר סובלנות ללא סיבה. היא מושרשת בנו בצורה כה עמוקה, מכיוון שכל בן אנוש חומד את כל העולם לעצמו בחשאי. המוצא היחיד שלנו הוא ללמוד חמלה ללא סיבה. אכפתיות לאחר פשוט מכיוון שהאחר הזה קיים".

הרבי מלובביץ'.

 

3. "'ואהבת לרעך כמוך'. בשלוש מילים אלו נתגבשה התורה האנושית הנצחית של היהדות, וכל ספרות המוסר שבעולם לא יכלה לומר יותר מאשר נאמר בשלוש מילים אלו. מדינת-ישראל תהיה ראויה לשמה רק אם משטרה החברתי והמשקי, המדיני והמשפטי יהיה מיוסד על שלוש מילים נצחיות אלו".

דוד בן גוריון, ראש הממשלה הראשון של ישראל.

 

4. "האחדות, שבאה מפני דרישת טובתו של כל יחיד למטרת אהבת כל יחיד לעצמו, היא אחדות מקרית, שיסודה היא אהבת הפרט העצמית ואין סופה להתקיים, כי אין לה מרכז אמיתי, וגם כשהאחדות לכאורה מתגדלת סופה לשלהבת שנאה ומלחמת אחים, בהיות כל יחיד מושך להנאת עצמו. אבל האחדות שבאה מצד ההכרה בערך התכלית העליון שבא רק על ידי שלום הבריות, יסודה באהבת הכלל באמת וסופה להתקיים, וכרבות ימיה כן תוסיף להתגדל ולהתחזק".

הרב אברהם יצחק קוק.

 

5. "לא לניטרליות אנו נתבעים כי אם לליכוד, לליכוד של ערבות משותפת, של אחריות הדדית, של השפעת גומלין. נתבעים אנו לא לטשטוש התחומים שבין האגודות, החוגים והמפלגות אלא לשיתוף הכרה במציאות המשותפת ולשיתוף עמידה במבחן האחריות המשותפת".

מרטין בובר, חוקר ופילוסוף.

 

6. כקהילה יהודית רחבה, ריבוי דעות ונקודות מבט מעצים אותנו. אם, כפי שאומר התלמוד, נוכל לכבד אחד את השני, נוכל לחגוג את מגוון הדעות שלנו מבלי שיתעורר ריב".

הרב ארי שטיינר.

איינשטיין מארח את בן-גוריון בביקורו בארה"ב, 1951.

 

7. "אין כוח בעולם שיכול לעמוד נגדנו כשאנחנו מרגישים חלק מההיסטוריה שלנו, חלק מהעם שלנו, וחלק מן המאבק ההיסטורי הזה".

נתן שרנסקי, פוליטיקאי ואסיר ציון לשעבר.

 

8. "טוֹבִים הַשְּׁנַיִם מִן הָאֶחָד, אֲשֶׁר יֵשׁ לָהֶם שָׂכָר טוֹב בַּעֲמָלָם. כִּי אִם יִפֹּלוּ הָאֶחָד יָקִים אֶת חֲבֵרוֹ, וְאִילוֹ הָאֶחָד שֶׁיִּפּוֹל וְאֵין שֵׁנִי לַהֲקִימוֹ. גַּם אִם יִשְׁכְּבוּ שְׁנַיִם וְחַם לָהֶם, וּלְאֶחָד אֵיךְ יֵחָם. אִם יִתְקְפוֹ הָאֶחָד – הַשְּׁנַיִם יַעַמְדוּ נֶגְדּוֹ, וְהַחוּט הַמְשֻׁלָּשׁ לֹא בִמְהֵרָה יִנָּתֵק".

קהלת ד', ט'-י"ב.

 

9. "אִם אָדָם אוֹמֵר מַה לִּי בְּטֹרַח הַצִּבּוּר, מַה לִּי בְּדִינֵיהֶם, מַה לִּי לִשְׁמֹעַ קוֹלָם, שָׁלוֹם עָלַיִךְ נַפְשִׁי, הֲרֵי זֶה מַחֲרִיב אֶת הָעוֹלָם".

מדרש תנחומא, משפטים ב׳.

 

10. "כקהילה, כשאנו משתיקים את הקולות שאנו לא אוהבים ודוחקים לשוליים את האנשים ששואלים את השאלות הקשות, כולנו מפסידים".

הרב שרון בראוס.

 

11. "השוני בתוכנו אינו חדש וגם אינו צריך להבהילנו כשהוא לעצמו. מאמר חז"ל אומר: "הרואה אוכלוסי ישראל, אומר: ברוך חכם הרזים, שאין דעתם דומה זה לזה ואין פרצופיהם דומים זה לזה". השאלה היא אם יש בנו יכולת לשאת דעות שונות כשם שאנו מסוגלים לשאת פרצופים שונים. תהא זו אשליה להניח כי יבוא יום וכולנו נחזיק באותה דעה פוליטית, למען אחדות כביכול. השאלה אינה אם יהיו ויכוחים בתוכנו, אלא כיצד ננהל אותם. היכולת שלנו לקיים דו שיח בין המחנות השונים תקבע את חוסננו הפנימי ואת המידה שבה נוכל להיקרא עם אחד. אני מאמין שרוב העם מבקש בכל לבו לראות יותר סבלנות הדדית ויותר ריסון עצמי. הכול זקוקים להכרה, לעידוד, לברכה קצרה ולמילה טובה. כשאלו אינן באות – נרפות הידיים, וכשהן באות – הכול מפכה ופורח".

יצחק נבון, נשיא ישראל לשעבר.

 

12. "החיוניות לטיפוח קהילה יהודית חזקה ומאוחדת גדלה אקספוננציאלית לנוכח הסכנות שסובבות אותנו. עכשיו היא השעה לאחדות והרמוניה, לרנסנס של סולידריות יהודית".

רונלד ס. לאודר, נשיא הקונגרס היהודי העולמי.

 

13. "אני לא צריך שתסכים איתי, אני צריך שיהיה לך אכפת ממני!"

הרב יונתן זקס.

תמונת כותרת: Greiss design on Shutterstock

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.