7 תיאוריות שמאתגרות את כל מה שחשבתם על המציאות


מדענים ופילוסופים חוקרים את הפינות הנסתרות ביותר של התודעה


בועז מזרחי | 27 נובמבר, 2015

העולם שסביבנו נראה כה ברור ומוחשי. האומנם? תחומים במדע ובפילוסופיה הולכים אל גבול התפיסה האנושית ומעלים שאלות על זמן, מרחב ותודעה, שיכולות לשנות את הדרך בה אנו מבינים את המציאות. הנה 7 תיאוריות כאלה:

1. תקופת הקרח הנצחית – היקום עתיד לעמוד מלכת

התיאוריה הזו מקורה בתפיסה שליקום יש מלאי מוגבל של אנרגיה. על פי התפיסה, הדלק שמניע את קיומו והתפשטותו של היקום עתיד להיגמר יום אחד ולהביא אותו למצב של קיפאון נצחי. תנועת החלקיקים שמייצרת את האנרגיה תאט עד שבסופו של דבר הכל יעמוד מלכת.

2. סוליפסיזם – לא ניתן להוכיח כי יש מציאות

הסוליפסיזם, זרם בפילוסופיה, טוען כי לא ניתן להוכיח את קיומו של דבר מלבד התודעה העצמית. כל מה שנדמה לנו שקיים – השמיים, הבית שלנו ואפילו הגוף שלנו – אינם אלא ביטויים של התודעה הפנימית. אין דרך להוכיח את אמיתות החושים, כיוון שהם יכולים לתעתע בנו, כמו במקרה של חלומות, הזיות וכדומה. מי שהיטיב לנסח את הרעיון היה רנה דקארט שהגה את המשפט – "אני חושב, משמע אני קיים". כלומר: הדבר היחיד שניתן להוכיח את קיומו הוא המחשבה עצמה.

3. תורת האידאות – מקור המציאות שלנו הוא בעולם מופשט

תיאוריה זו קובעת כי לכל דבר במציאות יש רעיון מושלם, או אידאה. כלומר, יש עולם מטפיזי שלם בו מוגדרים הרעיונות הכלליים. המציאות שאנו חווים היא רק הביטוי של אותם רעיונות מופשטים. למשל: במציאות יש מספר עצום של כיסאות, אבל כולם נגזרים מהאידאה של הכיסא, מהרעיון המושלם של מהו כיסא.

האם קיימים יקומים מקבילים? האם ניתן לעבור אליהם?

4. פרסנטיזם – אין עבר ועתיד, רק ההווה קיים

שם התיאוריה נגזר מהמילה Present – 'הווה'. הרעיון הוא שעתיד ועבר הם זמנים מדומיינים שאינם קיימים. הזמן לא יכול להתקיים לפני או אחרי שהוא קורה, ולכן מה שקיים הוא רק מה שניתן לתפיסה בכל רגע נתון. אם אכלתם צהריים לפני שעה, למעשה הארוחה שלכם מעולם לא התקיימה. הדבר היחיד שנכון הוא שאתם כרגע לא אוכלים.

5. אטרנליזם – הכל מתרחש בו זמנית

והנה התיאוריה ההפוכה לפרסנטיזם: לפי תורת האטרנליזם, עבר, הווה ועתיד מתקיימים במקביל, הכל תלוי בנקודת המבט של המתבונן. המציאות שאנו חווים תלויה במקום ממנו אנו מביטים בה. כך למשל, הדינוזאורים, ימי הביניים הרגע שאתם קוראים שורות אלה והעולם בעוד 400 שנה – כולם קיימים בכל רגע. השאלה היא איפה אתם נמצאים ביחס למציאות.

6. תיאוריות ריבוי היקומים – קיימות מציאויות מקבילות לשלנו

על פי התיאוריה, מלבד היקום שלנו קיימת אפשרות להימצאותם של אינסוף יקומים אחרים, בהם המציאות דומה במידה זו או אחרת למציאות שלנו. ביקום מקביל ייתכן שהכל שונה מאוד מהיקום הנוכחי: אולי אתם השליטים של מדינה, או שבני האדם הצמיחו כנפיים. מצד שני, ייתכן שביקום אחר הכל זהה – מלבד משטח העכבר שלכם שמונח בזווית שונה. אחד הענפים בתיאוריה זו אומר כי הכל אפשרי – הספרים שקראתם, גיבורי העל שאתם מכירים, כל מחשבה אפשרית, קיימים במציאות ביקום מקביל. אין סוף ליקומים ולכן אינסוף לאפשרויות. מכאן שהכל קיים.

7. פנומנליזם – אם אתם לא חשים בזה, זה לא קיים

מה קורה לדברים בזמן שאנו לא מביטים בהם? יש הסבורים שהם פשוט נעלמים. הכוונה היא שדברים במציאות מתקיימים רק כתופעה בתוך התודעה שלנו. על פי התיאוריה, המחשב נמצא מולכם רק בגלל שאתם חשים בו. אך ברגע שתסיטו את מבטכם ממנו (או שכל קלט חושי אחר ייפסק), הוא יחדל מלהתקיים. בלי תפיסה אין קיום של דברים.

 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.