אתנחתא של טבע: כך הפילים של הקונגו מורידים גשם בכל רחבי העולם


סרטון טבע של ה-BBC מסביר את הפלא של יערות הגשם באפריקה ואת החלק של הפילים בתחזוקה של היערות לאורך זמן.


בועז מזרחי | 10 נובמבר, 2015

יערות גשם בכל רחבי העולם הם גורם חשוב בשמירה על כדור הארץ. הם מווסתים את מזג האוויר, סופחים את הפחמן הדו חמצני ומשפיעים על מערכות אקולוגיות מרחק קילומטרים רבים מהם.

מדענים שחקרו את הג'ונגלים של מרכז אפריקה גילו תופעה מדהימה הנחשפת בסרטון של ה-BBC: הם לא הצליחו למצוא שני עצים דומים הנמצאים זה לצד זה, והמגוון העצום של מיני הצמחים מפוזר בצורה מעוררת פליאה. שפע המינים של הצמחים ביערות הגשם של קונגו, ובכלל, הופך את המערכת האקולוגית לחזקה ועמידה יותר בפני שינויים. אבל מי אחראי לפריסה האדירה של סוגי העצים והצמחים השונים בג'ונגלים?

החוקרים הבינו כי מי שמבצע את פעולת 'הגינון' הזו הם הפילים של יער הגשם. הצמחים פיתחו שיטה מיוחדת להפצת הזרעים – פירות. היות ולפילים יש תיאבון בריא, יכולת להגיע כמעט לכל פרי והעובדה שהם חיים בעדרים נודדים, הופכת אותם לסוכן ההפצה המושלם של היער. ואם לא די בכך, מערכת העיכול שלהם חלשה יחסית, כך שזרעי הפירות עוברים דרכה ללא פגע, ואף זוכים לנבוט בתוך מארז דשן פרטי.

על ידי פיזור של זרעי הצמחים בכל רחבי הג'ונגל, לפילים חלק משמעותי בעיצוב המארג האקולוגי של יערות הגשם. התחזוקה התמתמדת הזו מאפשרת לריאה הירוקה של מרכז אפריקה לשמש כווסת של מזג האוויר – לא רק ביבשת השחורה, אלא מרחק אלפי קילומטרים משם, ברחבי העולם כולו.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.