אמנות השרטוט – כך נראתה אינפוגרפיקה ב-1850


שרטוטים מדעיים מדהימים מהמאה ה-19


בועז מזרחי | 17 מרץ, 2015

אם תיגשו היום למאגר נתונים של מטאורולוגים, אסטרונומים, גיאולוגים וכדומה, סביר להניח שתיתקלו במסה בלתי מובנת של מספרים, גרפים ונוסחאות מתמטיות. בשנת 1850, לעומת זאת, מאגרי הנתונים הללו לא נוצרו בידי מחשבים, אלא בידי אמנים.

ג'ון פיליפס אמסלי היה אמן שרטוט גיאוגרפי בריטי שיצר את אחת הגרסאות המוקדמות של אינפוגרפיקה. זהו למעשה אמצעי ויזואלי לארגון מידע שמכיל נתונים סטטיסטיים או טקסטואליים, בשילוב מידע חזותי ובעיצוב נוח לקריאה. האינפוגרפיקה היא כלי פופולרי לתמצות ולהעברת אינפורמציה שמציף כיום את האינטרנט, ומדהים לראות את גלגוליו המוקדמים עוד בטרם הומצא המחשב.

יצירת אמנות טומנת בחובה נתונים מדעיים. צילום מסך:  Lost Type

אמסלי יצר אינפוגרפיקות עתירות פרטים בתחומים שונים של המדע: כיצד זורמים מפלים, מהן תופעות מזג האוויר, השינויים הגיאולוגיים של כדור הארץ, מערכת השמש, הפעילות הוולקנית של הרי געש ועוד. האיורים המדהימים הפכו לנכס תרבותי יקר ערך לבריטניה, והם שמורים במוזיאון.

האיורים צוירו ביד אמן ונראים כאילו נלקחו מספר של ז'ול ורן. הם נוצרו בעידן שבו בריטניה הייתה אימפריה בשיא כוחה, עם תנופה חסרת תקדים בחקר כדור הארץ ומדעים בכלל. האיורים הם עדות לתקופה שבה פרחו ניצני המדע כפי שאנו מכירים אותו כיום, ולמרות המרחק הכביר שעברנו מאז, הן טכנולוגי והן בשנים, יש מכנה משותף שהולך לאורך הדרך – האופן שבו בני האדם אוהבים לקבל את המידע שלהם.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.