האם תאריך יום ההולדת אכן יכול להשפיע על גורל חייכם?


השפעתם של חודש הלידה ועונות השנה על מהלך חיינו


בועז מזרחי | 1 מרץ, 2015

מאז ומעולם ניסו בני האדם לחזות את העתיד, וכתוצאה התפתחה תורה שלמה בנושא שמטרתה לקבוע את קווי האישיות על פי הכוכבים ותאריך הלידה – או מה שאנו מכנים אסטרולוגיה.

יש המאמינים בכך יותר או פחות, אבל אין ספק שיש לאסטרולוגיה אחיזה משמעותית בתרבות שלנו, ולכן פסיכולוגים החליטו לבחון אותה בכלים מדעיים. מחקר מ-1978 גילה כי קיים קשר בין מזלות שונים לתכונות שונות. אולם מאוחר יותר מדענים גילו שההתאמה בין המזלות לתכונות היא תוצאה של הציפיות. כלומר, אם אנו גדלים בסביבה שאומרת לנו כי בני המזל שלנו הם משפחתיים וחמים, אנחנו כנראה נהיה בגדר נבואה שמגשימה את עצמה ונאמץ את התכונות הללו בתת מודע. כדי להוכיח את זה, המדענים בדקו את ההתאמה בין תכונות למזלות של אנשים שאין להם מושג לגבי המזל שלהם ומשמעותו, וכצפוי, לא נמצאה התאמה.

יחד עם זאת, קיים גרעין של אמת בקשר שבין תאריך הלידה להיבטים מסוימים בחיים, ומדענים גילו כי לחודש הלידה יש יכולת לנבא את העתיד. הדוגמה הפשוטה והמובהקת ביותר קיימת אצל תלמידים שנולדו בחודשי השנה הראשונים – הם בעלי הישגים גבוהים יחסית לממוצע. כמובן שיש משתנים רבים המשפיעים על כך, אבל נמצאו ראיות לדפוסים הרבה יותר מסתוריים.

באיזו עונה נולדתם ועד כמה היא קובעת את מסלול חייכם?

בשנות ה-90 גילה לאוניד גברילוב מאוניברסיטת שיקגו כי ילידי הסתיו נוטים להאריך חיים ביחס לאחרים, עד כדי כך שיש להם סיכוי גבוה ב-40% מילידי חודש מרץ להגיע לגיל 100! הקהילה האקדמית קיבלה מחקרים אלו בחשדנות, אך עם הזמן הצטברו ראיות תומכות נוספות ומחקרים בתחום החלו לכלול עשרות אלפי אנשים. סריראם רמאגופלאן מאוניברסיטת אוקספורד ערך מחקר בקרב 60 אלף בני אדם, ותוצאותיו הראו כי תינוקות שנולדו בקיץ ובסתיו היו בעלי חסינות גבוהה יותר מפני בעיות נפשיות. עוד התגלה במחקרים שונים כי ילדי חורף מפתחים ראייה טובה יותר, ילדי קיץ נהנים ממערכת חיסונית חזקה יותר ולילדי סתיו יש סיכוי גבוה יותר להיות שחקני בייסבול מקצוענים מאשר לילדי אביב, וכן הלאה.

להבדלים אלו יש כמה הסברים סביבתיים. שעות האור הקצרות של החורף חושפות את מערכת הראייה המתפתחת של הילדים לפחות נזקי שמש. מנגד, החשיפה ליותר שמש מעלה את הרמה של ויטמין D ומשפרת את איכות מערכת החיסון אצל ילדי הקיץ. זה יכול להסביר גם את העמידות שלהם בפני מחלות נפשיות, כפי שנמצא במחקר בדנמרק ובו עקבו אחר רמת ויטמין D אצל תינוקות וגילו שככל שהיא גבוהה יותר, כך פוחת הסיכוי לפתח סכיזופרניה.

לכיוון שאליו יתגלגלו החיים שלנו יש הרבה גורמים משפיעים שאנו מכירים, כמו גנטיקה, נסיבות, מיקום וסוציאליזציה. אבל האם משהו אקראי לגמרי כמו תאריך הלידה יכול להשפיע על בריאותנו הנפשית, על הישגי הלימודים שלנו או על תוחלת החיים? אם יש או אין אמת באסטרולוגיה, זה דיון למקום אחר. אך אין ספק שלפחות לכוכב האחד שקובע את עונות השנה – השמש – יש השפעה לא מבוטלת על מהלך חיינו.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.