האנשים שמסוגלים לראות את הנולד – אולי גם אתם ביניהם, ואפילו לא ידעתם


מחקר מדעי: אלה הן היכולות המנטליות שמאפשרות לחזות את העתיד


בועז מזרחי | 27 אפריל, 2016

הכינוי שניתן להם הוא 'חוזי על' – אנשים בעלי סגולות ספציפיות המאפשרות להם לצפות ברמת דיוק גבוהה מן הממוצע את העתיד לקרות. איך זה אפשרי ומה מייחד אנשים בעלי יכולת כה מופלאה? מחקרים מדעיים בדקו את העניין.

מדוע בני האדם מנסים לחזות את העתיד?

הטבע האנושי גורם לנו לנסות לחזות אירועים מראש – כולנו עושים את זה כמעט בכל רגע נתון. דייויד רופייק, סופר, עיתונאי ומדריך באוניברסיטת הרווארד, מסביר בטור ב- Psychology Today שחוסר ודאות הוא זה שגורם לאנשים לעסוק בניסיונות חיזוי של אירועים עתידיים, וכי ידע הוא הבסיס לביטחון האנושי. ללא ידע, אין לנו מספיק כלים להתכונן לקראת סכנה. הידע נותן לנו תחושה של שליטה על החיים שלנו ולכן הוא כוח הישרדותי.

חיזוי בא לידי ביטוי גם בדברים יומיומיים שאיננו מייחסים להם חשיבות הישרדותית, כמו – 'מה הסיכוי שייווצר פקק בדרך שבחרתי לנסוע בה?' או 'האם ייתכן שנגמרו הכרטיסים להופעה?' עם זאת, אנו עדיין נסמכים על יכולת החיזוי בשאלות הרות גורל  – חיזוי מזג האוויר הוא דוגמא מצוינת ליצר הישרדות עתיק יומין שנותר עימנו עד היום. ובדיוק כמו שחיזוי מזג אוויר הוא עסק מדעי, כך גם חיזוי של אירועים עתידיים.

חוזי העל והגנים שעושים את ההבדל

בשנים האחרונות פסיכולוגים הצליחו לאתר "כישרונות חבויים" בעלי יכולות מנטליות גבוהות מהרגיל וכושר שיפוט מדהים בדיוקו. מאמר של ה-BBC סוקר את המחקר על 'חוזי העל' ומתאר אנשים עם יכולות קוגניטיביות מולדות: למשל, הכשרון לזכור פנים של אנשים אחרי מפגש חד פעמי לפני שנים, חוש טעם מפותח ביותר, או זיכרון פנומנלי.

למרבה האירוניה, חלק מבעלי הכישרונות הללו כלל אינם מודעים ליכולות יוצאות הדופן שלהם, שמקורן בגנים – ולא כישורים נרכשים.

עד כמה "חוזי העל" באמת טובים? ממש טובים. מנהל המודיעין הלאומי של ארה"ב, הגוף שמרכז תחתיו ארגונים כמו ה-CIA, המודיעין הצבאי וה-NSA, מימן מחקר בן 4 שנים לבדיקת כושר השיפוט של 'חוזי העל'. הנבדקים התבקשו לבצע חיזוי של אירועים פוליטיים ומדיניים בעולם,  כמו האם רוברט מוגבה יחדל להיות נשיא זימבבואה עד ה-30 בספטמבר 2011, או האם יוון תישאר באיחוד האירופי עד ה-1 ביוני 2012? הם הונחו לענו בחיזוי היתכנות ולא בתשובות של כן ולא. ד"ר פיליפ טטלוק מאוניברסיטת פנסילבניה, מי שמוביל את מחקר 'חוזי העל', גילה כבר בשנה השנייה למחקר כי יכולות החיזוי שלהם היו מדויקות פי 4 ממשתתפים אחרים במחקר.

אנשים עם יכולות קוגניטיביות מפותחות שמאפשרות להם לצפות מראש תרחישים עתידיים.

הסוד: פתיחות מחשבתית ומודעות עצמית

לאנשים בעלי כשרון מיוחד לנבא את העתיד יש יכולות קוגניטיביות מיוחדות. אבל יש עוד דבר משותף להם שמייחד אותם: פתיחות מחשבתית. ד"ר טטלוק מסביר כי פתיחות מחשבתית מאפשרת להביט על הדברים מכמה זוויות, לשקול מידע חדש ביתר תשומת לב וגמישות תפיסתית שמאפשרת להם להתמודד עם שינוי בנתונים וחוסר וודאות.

תכונה חשובה נוספת של 'חוזי העל' היא מודעות עצמית, או היכולת להכיר ולהיות מודעים להטייה שלהם. לכל אדם יש העדפה מודעת או בלתי מודעת לפרספקטיבה או אידיאולוגיה מסויימת והיא ההטייה שלו. אם גדלתי למשל בבית ליברלי, אני אראה את כל האירועים דרך משקפיים ליברליות ואתן פרשנות בהתאם, מה שיכול להשפיע על רמת הדיוק של הניבוי . זו היא "מלכודת חיזוי" שעלולה לפגוע ביכולת השיפוט, והכרה במלכודות הללו מאפשרת לחמוק מהן ולבצע שיקולים מושכלים יותר.

האם 'חוזי העל' יכולים לשנות את העולם?

אם כל אחד מהאנשים המיוחדים הללו מסוגל לחזות ברמת דיוק גבוהה את העתיד, עד כמה חזקה תהיה ההשפעה של 'חוזי העל' כשהם משתפים פעולה? תיאוריית 'חכמת ההמון' קובעת כי קבוצה של אנשים בעלי יכולת ממוצעת יכולה לקבל החלטה טובה יותר משל מומחה אחד, אולם בשנים האחרונות מחקרים מגלים שחוכמת ההמון עשויה להיות מוטה מהשפעה חברתית. ד"ר טטלוק מסביר כי כאשר מומחים עובדים בקבוצות, יש להם נטייה לביצועים נמוכים יותר כיוון שהם נוטים לחזק אחד את דעותיו ונטיותיו המוקדמות של השני. נוצר מצב של "טירוף ההמון" כהגדרתו.

החדשות הטובות הן שיש דרך להתגבר על ההטיות החברתיות בתוך קבוצה. בניסוי שבוצע על ידי ד"ר יניב אלטשולר במכון הטכנולוגי של מאסצ'וסטס (MIT), נמצאה דרך לאזן את הכוחות הפועלים בתוך קבוצה כדי למקסם את חכמת ההמון. באותו אופן, טטלוק הצליח להכשיר את 'חוזי העל' להתגבר על הטעויות הנובעות מעבודה בקבוצה; כאשר הם הצליחו בכך – הם ניפקו את תוצאות החיזוי הגבוהות ביותר עד כה.

המטרה כעת היא לבחון אפשרות עתידית של שימוש ב'חוזי העל' לצורך שיפור קבלת ההחלטות בממשלות, מה שעשוי לשנות את הדרך בה יתנהל העולם. אבל עד שהעולם ישנה דרכיו, אפשר ללמוד מה אנחנו יכולים לשנות בתוך עצמנו: 'חוזי העל' הם דוגמא חיה כיצד גמישות מחשבתית, מודעות עצמית וחיבור לאחר, יכולות לחולל שינוי מהותי – בתוכנו ומחוצה לנו.

 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.