36 השאלות שיכולות לגרום לכם להתאהב בפחות משעה


האם בכל מה שקשור לאהבה ניתן לקבל החלטות מושכלות באמת? או שממלכת הרגש היא עדיין השלטת?


בועז מזרחי | 12 פברואר, 2015

אומרים שאפשר לבחור בן זוג, אבל אי אפשר לבחור במי להתאהב. בכל מה שנוגע לאהבה, נהוג לחשוב ששולטת ממלכת הרגש ושהיכולת שלנו לקבל החלטות מושכלות בעניין שואפת לאפס. לאחרונה התפרסם מאמר ב- New York Time שטוען אחרת: אנו יכולים לבחור את האהבה שלנו ויש גם דרך מדעית מאוד מדויקת לעשות זאת. למעשה, מדובר בסט של 36 שאלות ועוד משימה אחת קטנה בת 4 דקות בלבד.

בשנת 1997 פרסם פרופסור ארתור ארון, מומחה לפסיכולוגיה של צמיחה אישית מאוניברסיטת סטוני ברוק בניו-יורק, מחקר המתאר ניסוי מדעי שערך בקרב זוגות של זרים. ארון פיתח תיאוריה לפיה פתיחות בפני אדם אחר, חשיפת רבדים עמוקים באישיות שלנו והצבת עצמנו במקום של פגיעות מולו – יכולות לפתח אינטימיות כה חזקה, שהיא תוביל להתאהבות מיידית. המשמעות? אנו יכולים לבחור במי להתאהב, אפילו באדם זר לחלוטין.

האם התיאוריה עומדת במבחן התוצאה?

ארון ועמיתיו יזמו ניסוי: הם הכניסו לחדר גבר ואישה זרים והושיבו אותם אחת מול השני. לנבדקים ניתנה סדרה של 36 שאלות (מצורף תרגום שלהן לעברית בהמשך), המחולקות ל-3 דרגות של אינטימיות, עליהן הם היו צריכים לענות. לאחר מכן קיבלו משימה נוספת – להביט אחת לשני בעיניים בשקט במשך 4 דקות ברציפות. תוצאות המחקר הראו קרבה גדולה יותר בין בני הזוג לאחר האינטראקציה האישית, לעומת קבוצת בקרה בה נבדקים עסקו בשיחות חולין. אבל הפרט היותר עסיסי הוא שחצי שנה לאחר הניסוי, זוג אחד כבר היה נשוי. נדרשו להם 45 דקות של אינטראקציה במעבדה כדי להתאהב. אגב, הם הזמינו את כל החוקרים לחתונה שלהם.

חיזוק לתוצאות הללו הגיע ממרצה לכתיבה יצירתית באוניברסיטת בריטיש קולומביה בקנדה, מנדי לן קרטון, אשר החליטה לנסות ליישם את מחקרו של ארון בחייה הפרטיים. במאמר שכתבה עבור ה-New York Time, היא מתארת את הגרסה שלה לניסוי. בדייט הראשון עם עמית מהאוניברסיטה, דיברו השניים במקרה על שאלת של חופש הבחירה באהבה. קרטון שנזכרה בניסוי 36 השאלות, הציעה לבדוק את התיאוריה בזמן אמת.

4 דקות של הצלבת מבטים מחוללות אינטימיות עמוקה.

אז הם פתחו את סדרת השאלות בטלפון הנייד והחלו לענות עליהן, כל אחד בתורו. בסופו של הדייט, מצאו את עצמם עומדים על גשר מחוץ לבית הקפה ומביטים אחד לשנייה בעיניים, במשך 4 דקות רצופות. "מהות הרגע הייתה לא רק שאני באמת רואה מישהו, אלא שאני רואה מישהו שבאמת רואה אותי", היא מספרת על החוויה הקצרה אך משמעותית, "אחרי שנתתי להבנה הזו לשקוע, הגעתי למקום לא צפוי. הרגשתי אמיצה ובמצב של פליאה…"

אהבה בבסיסה היא הרחבת העצמי

מן ההכרח שפגישה בנסיבות כל כך ייחודיות תעורר מחשבות עמוקות על טבען של מערכות יחסים. קרטון אומרת כי "לכולנו יש נרטיב של עצמנו, שאותו אנו מציעים לזרים ומכרים. אבל השאלות של פרופסור ארון הופכות את ההסתמכות על הנרטיב הזה לבלתי אפשרית". היא מסבירה כי רמת האינטימיות שאליה הצליחה להגיע בזמן כה קצר ובתאוצה כה גבוהה, יכולה להתרחש באופן טבעי רק אצל ילדים, "נזכרתי במחנה קיץ, שנשארתי ערה כל הלילה עם חבר חדש והחלפנו את פרטי חיינו הקצרים. בגיל 13, הרחק מהבית בפעם הראשונה, זה הרגיש טבעי להכיר מישהו במהירות". אולם נדיר שהחיים מזמנים נסיבות כאלה לאנשים בוגרים.

הפרטים האינטימיים חושפים שכבת הגנה שחוצצת בינינו לבין אחרים.

למרות המגבלות המדעיות של הניסוי הפרטי אותו ביצעה קרטון, הוא הוכיח לה כי קיימת מידה לא מבוטלת של בחירה באהבה. ועוד הוכיח לה הניסוי, כי מהות השאלון – הסיבה שהוא היה כל כך עצמתי – נעוצה בעצם הכלילה של בן אדם אחר בתוך הזהות שלנו. הפרטים האינטימיים שחולקים בני השיח במהלך השאלון יוצרים קרבה רוחנית בדרגה גבוהה ובצורה מרוכזת, ולכן מתחוללת הארכת של העצמי. השאלות בנויות כדי לפתוח את האישיות העירומה שלנו ולתת לאדם זר לא רק להציץ אליה, אלא ממש להכיר אותה. וכמובן שגם ההיפך נכון – להיות שותפי סוד לחלקים הכי שמורים בזהותו של מישהו אחר, זו חוויה מקרבת מאין כמותה.

עד עתה השארנו אתכם במתח: ניסוי השטח של קרטון הצליח להביא אותה ואת הדייט לרמות אינטימיות וקרבה גבוהות, אבל האם היא אכן התאהבה, ומה עלה בגורל הזוג? התשובה היא שהניסוי הצליח גם במובן הזה – הקשר לא הסתיים באותו ערב על הגשר מחוץ לבר. השניים הפכו לבני זוג בעקבות הפגישה, ומתחזקים מערכת יחסים שהיא מגדירה כ"מכוונת". אחד הדברים שלמדה מהחוויה הוא שאהבה היא עסק יותר גמיש ממה שאנשים נוטים להאמין "הרוב חושב שאהבה היא משהו שקורה לנו… אבל מה שאהבתי במחקר זה ההנחה שלו שאהבה היא פעולה".

אתם מוזמנים לבחון את התיאוריה של פרופסור ארון בעצמכם – המשימות הללו יכולות לסייע לכם להתאהב בבן זוג חדש או לסייע לחזק את האינטימיות בקשר קיים. אלו הן 36 השאלות בתרגום חופשי לעברית (לגרסה באנגלית). כשתסיימו לענות עליהן, קחו 4 דקות להביט בשתיקה אחד בעיני השני.

סט 1

1. אם יכולת להזמין כל אדם, את מי היית מזמין לארוחת ערב?

2. האם תרצה להיות מפורסם? באיזה אופן?

3. האם אתה אי פעם עושה חזרה לפני שיחת טלפון? למה?

4. מה נחשב בעיניך כיום "מושלם"?

5. מתי שרת לעצמך בפעם האחרונה? ולאדם אחר?

6. לו יכולת לחיות עד גיל 90, ולשמור על שכל או על גוף של בן 30 במשך 60 השנים האחרונות של חייך, באיזה מהם היית בוחר?

7. האם יש לך תחושת בטן סודית לגבי הדרך שבה תמות?

8. ציין 3 דברים שמשותפים לך ולבן שיחתך

9. על מה בחייך אתה הכי אסיר תודה?

10. לו יכולת לשנות משהו אחד בדרך שבה גידלו אותך, מה היית משנה?

11. ב-4 הדקות הבאות, ספר לבן שיחתך את סיפור חייך, מפורט ככל האפשר.

12. לו יכולת להתעורר מחר עם תכונה או יכולת חדשה, מה היא הייתה?

 

סט 2

13. אם כדור בדולח היה יכול לספר לך את האמת על עצמך, על חייך, על העתיד או על כל דבר אחר, מה היית רוצה לדעת?

14. האם יש משהו שאתה חולם לעשות כבר זמן רב? למה לא עשית אותו?

15. מה ההישג הכי גדול בחייך?

16. מה אתה הכי מעריך בחברות?

17. מה הזיכרון היקר ביותר שלך?

18. מה הזיכרון האיום ביותר שלך?

19. לו ידעת שבעוד שנה תמות בבת־אחת, האם היית משנה משהו בדרך שבה אתה חי היום? למה?

20. מהי חברות בשבילך?

21. איזה תפקידים ממלאים בחייך אהבה וחיבה?

22. לסירוגין, ספרו אחד לשני תכונה אחת שאתם מחשיבים כתכונה חיובית אצל בן שיחתכם. חלקו 5 כאלו.

23. כמה קרובה וחמה המשפחה שלך? האם אתה מרגיש שהילדות שלך הייתה מאושרת יותר משל רוב האנשים?

24. איך אתה מרגיש לגבי הקשר שלך עם אמא שלך?

סט 3

25. נסחו, כל אחד, 3 הצהרות "שנינו" נכונות. למשל, "שנינו בחדר הזה, ומרגישים…"

26. השלם את המשפט: "הלוואי שהיה לי עם מי לחלוק את…"

27. לו ידעת שתהיה חבר קרוב של בן שיחתך, איזה פרט חשוב הוא היה צריך לדעת?

28. ספר לבן שיחתך מה מוצא חן בעיניך אצלם: הפעם היה כן מאוד, וציין דברים שאולי לא היית אומר למישהו שכרגע פגשת.

29. חלוק עם בן שיחתך רגע מביך בחייך.

30. מתי בכית בפעם האחרונה בפני מישהו אחר? ולבדך?

31. ספר לבן שיחתך משהו שכבר עכשיו מוצא חן בעיניך אצלם.

32. מה, אם בכלל, נחשב בעיניך רציני מכדי שיצחקו עליו?

33. לו היית מת הערב בלי הזדמנות לתקשר עם אף אחד, מה הדבר שהיית הכי מתחרט שלא אמרת לאדם מסוים? למה עדיין לא אמרת להם את זה?

34. הבית שלך, כולל כל מה שיש לך, עולה באש. אחרי שהצלת את אהוביך וחיות המחמד שלך, יש לך זמן להוציא בבטחה עוד פריט אחד. במה תבחר? למה?

35. מכל האנשים במשפחתך, מותו של מי יהיה הכי קשה עבורך? למה?

36. חלוק בעיה אישית, ושאל את בן שיחתך איך הוא היה מתמודד איתה. כמו כן, בקש מבן שיחתך לשקף לך איך נראה שאתה מרגיש לגבי הבעיה שבחרת.

הביטו זה בעיני זה בשתיקה במשך 4 דקות.

בהצלחה

 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.