לגירוי בלוטות המחשבה – 14 טעימות מיצירות המופת של הספרות העולמית


ציטוטים מהמשובחות שבפרוזה - מימי יוון העתיקה ועד המאה ה-20


בועז מזרחי | 18 יוני, 2017

במהלך כאלפיים ומשהו השנים האחרונות נוסחו בכתב כמה מהרעיונות האלמותיים לגבי העולם והאדם. הם הונצחו בשלל סיפורים, רומנים, שירים, מחזות ותוצרי תרבות נוספים, כאלה שהפכו לנכסי צאן ברזל. חלק מהיצירות מלוות אותנו עשרות דורות וחלקן חדשות יחסית, אבל כולן חקוקות בהיסטוריה ובמחשבה שלנו – נבנות על ידיהן ובונות אותן לחילופין בתהליך של היזון חוזר. היתרון הגדול של יצירה ספרותית טמון ביכולת להעביר רעיונות גדולים בתוך מסגרת מוכרת, בשונה מכתבים פילוסופיים שעשויים להיות אמורפיים.

יש עשרות ואולי מאות ספרים שיכולים להיחשב כקלאסיקות. אבל מאיפה מתחילים לקרוא? על אילו עמודי יסוד ספרותיים בנויה התרבות שלנו? כיצד להיחשף ליצירות המכוננות? הבלוג קורא בספרים מציע למקד מעט את הבחירה באמצעות רשימותיו של ההוגה ד"ר הנרי אונגר. כותב הבלוג ירין כץ מספר: "לפני כמה שנים שמעתי שמרצה בחוג לקולנוע באוניברסיטת ת"א, דר' הנרי אונגר, מחלק לתלמידים שלו רשימה של כמה מהיצירות הספרותיות החשובות ביותר בכל הזמנים[…] הרשימה הזאת התגלגלה לידי ומאז אני עושה בה שימוש נרחב[…]". הרשימה מחולקת לשתיים: מתקופת יוון העתיקה ועד למאה ה-19, ומראשית המאה העשרים עד ימינו. היא כוללת עשרות ספרים שכל אחד מהם הוא יצירת מופת. בחרנו שבע טעימות מכל רשימה כדי לעורר עניין ולנסות להעיד על המגוון.

את הרשימות המלאות תוכלו למצוא בבלוג של כץ, אבל יש להסתייג ולציין שהן דעתו האישית של המחבר ומן הסתם נעדרים מהן יצירות וסופרים מוכרים כמו למשל ספריהם של הרמן הסה, איין ראנד, אלבר קאמי וכדומה. ייתכן אף שבחילופי המאות קיים חוסר דיוק בשיוך הכרונולוגי, וההתייחסות היא ככל הנראה לשנות הפעילות העיקריות של המחבר. כמו כן, הציטוטים מופיעים על פי סדר הספרים ברשימה ולא על פי שנות הוצאת הספרים. ארבעה-עשר הציטוטים לקוחים מאתר Goodreads.

רשימה א': יוון העתיקה עד המאה ה-19

1. "חבר עם לב מבין שווה לא פחות מאח."
הומרוס, אודיסיאה – המאה ה-8 לפנה"ס בקירוב

2. "מכיוון שהשאלה שלך מחפשת אחר משמעות עמוקה, אני אסביר במילים פשוטות."
דנטה, הקומדיה האלוהית / התופת ­– המאה ה-14

3. "אני גאה בלבי בלבד, זהו המקור היחיד של כל הדברים, כל החוזק, האושר והצער שלנו. את כל הידע שברשותי יכול לרכוש כל אחד אחר, אך לבי שלי הוא לבדי."
יוהאן וולפגנג וון גתה, ייסורי ורתר הצעיר – 1774

תבליט שיש של דנטה אליגיירי, פירנצה.

4. "אני לא יודע את כל אשר עשוי לבוא, אך יהא זה מה שיהא, אלך לקראתו צוחק."
הרמן מלוויל, מובי דיק – 1851

5. "יוהרה וגאווה הן דברים שונים, על אף שלעתים קרובות המילים משמשות כנרדפות. אדם יכול להיות גאה מבלי להיות יהיר. גאווה קשורה יותר לדעה שלנו על עצמנו, יוהרה למה שהיינו רוצים שאחרים יחשבו עלינו."
גיין אוסטן, גאווה ודעה קדומה – 1813

6. "לנשמה, למרבה המזל, יש מתורגמן – לעתים קרובות בלתי מודע אבל עדיין מתורגמן מדויק – בעין."
שרלוט ברונטה, ג'יין אייר – 1847

7. "מטרת החיים היא פיתוח-עצמי. להגשים בשלמות את טבעו של האדם – לשם כך כל אחד מאתנו נמצא כאן. אנשים מפחדים מעצמם, בימינו. הם שכחו את הגבוהה שבחובות, החובה שאדם חב לעצמו. מובן שהם נדיבים. הם מזינים את הרעב, ומלבישים את פושט היד. אך נשמותיהם שלהם גוועות מרעב, וערומות."
אוסקר וויילד, תמונתו של דוריאן גריי – 1890

רשימה ב': המאה ה-20

8. "אני יודע שדבריי חסרי משמעות, אבל אני מעדיף להמשיך ללהג בערפול ולבטא בחלקיות מה שאני מוצא קשה לביטוי, מאשר להמשיך ולהעביר קלישאות ללא דופי."
תומאס מאן, הר הקסמים – 1924

9. "ייתכן בהחלט כי היגיון אינו ניתן לערעור, אך הוא אינו יכול לעמוד בפני אדם שנחוש לחיות."
פרנץ קפקא, המשפט – 1925

10. "ייסורי מצפון כרוניים […] הם הבלתי-רצויים ביותר שברגשות. אם התנהגתם בצורה רעה, התחרטו, בצעו כל שיפור שביכולתכם והפנו עצמכם למשימה של התנהגות טובה יותר בפעם הבאה. בשום אופן אל תדגרו על עוולותיכם. התפלשות בדומן אינה הדרך הטובה ביותר להתנקות."
אלדוס האקסלי, עולם חדש מופלא – 1932

11. "אושר מועיל לבריאות הגוף, אך צער מפתח את כוחותיה של הרוח."
מרסל פרוסט, בעקבות הזמן האבוד – 1913-1927

12. "אין פורענות גדולה בעולם מאשר אובדן השכל הישר."
מיכאל בולגקוב, האמן ומרגריטה – 1967

13. "אל תראה את מה שנעשה, אלא את מה שיכול להיעשות. כמה יפה יהיה העולם אם היה בנמצא הליך לנוע דרך מבוכים."
אומברטו אקו, שם הוורד – 1980

14. "זהו טירוף מייגע ומדלדל, הטירוף שבחיבור ספרים עצומים – הפורשים על פני חמש מאות עמודים רעיון שניתן לתיאור מושלם בעל פה בחמש דקות. הדרך הטובה יותר לגשת לכך היא להעמיד פנים שהספרים הללו כבר קיימים, ולהציע תקציר, פרשנות עליהם."
חורחה לואיס בורחס, בדיונות – 1941-2, 1944, 1956

 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.