אתנחתא של טבע: כשהאוקיינוס מזמן לנו מפגש עם מדוזה חדשה וסוריאליסטית


מדענים גילו במקרה זן חדש של מדוזות בשקע מריאנה


בועז מזרחי | 26 יולי, 2016

צורות החיים המשונות שמסתיר האוקיינוס במעמקיו אינן תופעה חדשה עבור מדענים – מיני יצורים בעלימראה חייזרי כבר מתועדים היטב. ועדיין, מדי פעם מתגלים זנים חדשים שמצליחים לרגש גם את החוקרים המנוסים ביותר. באפריל 2016 המתינה הפתעה כזו במעמקי הים לצוות שעבד על סיפון ה-Okeanos Explorer, ספינת המחקר שהיא למעשה מעבדה צפה של מנהל האוקיינוסים והאטמוספירה הלאומי של ארה"ב.

הצוות יצא למשלחת מחקר של תשעה שבועות לערך, מספרת ג'ניפר פרייזר ב-Scientific American, במטרה לחקור את האזור שמסביב לשקע מריאנה – הנקודה העמוקה ביותר באוקיינוסים, ולמעשה הנמוכה ביותר על פני הגלובוס. מכיוון שצלילת בני אדם לעומקים כאלה היא עניין מסובך, החוקרים הימיים משתמשים ברובוטים, מעין צוללת בלתי מאוישת המצוידת במצלמות ובכלי דגימה. וכך, מעומק של 3,700 מטר שידר הרובוט-צוללת לחוקרים בספינה מראה חייזרי של מדוזה מזן שטרם נראה.

עם שתי מערכות זרועות באורכים שונים, כיפה שקופה ובה כדורים צהובים זוהרים ופסים אדומים – המדוזה נראית כמו יצור שנהגה במוחו של אמן קומיקס מדע בדיוני. המראה הטכנולוגי שלה, מרחפת על הרקע הפראי של מעמקי האוקיינוס, הוא מחזה סוריאליסטי בעל אפקט היפנוטי. החוקרים ברי המזל פרסמו את המפגש המקרי הקצרצר שלהם עם המדוזה החדשה, וקצרו קרוב ל-2 מיליון צפיות. כשרואים אותה אפשר להבין מדוע.

שקע מריאנה הוא כאמור הנקודה הנמוכה ביותר על פני הגלובוס, בעומק של כ-11 ק"מ. ספינת המחקר של מנהל האוקיינוסים יצאה לחקור את הסביבה הימית שבאזור ונתקלה במדוזה בהר מצולה, המוכר יותר בשמו הלא רשמי, 'הר אניגמה'. מטרת המשלחת המדעית הייתה לחשוף גילויים חדשים על עולם הטבע שבים העמוק, וכללה איתור בעלי חיים חדשים, מיפוי ארובות וולקניות תת-ימיות, חקר בתי גידול על קרקעית האוקיינוס, למידת הגיאולוגיה התת-ימית ומשימות נוספות באזור.

בבלוג של צוות המשלחת הוגדרה העמידה ביעדים אלו עד כה כהצלחה גדולה. מלבד המדוזה החייזרית, פגשה המשלחת דיירי מעמקים נוספים, ביניהם כרישי רפאים, דיונון "דמבו" ותעלות הידרו-תרמיות. ועדיין, עושה רושם שהמדוזה היא גולת הכותרת של המסע, לפחות בינתיים. בעולם שבו אנו מתעדכנים על מינים בסכנת הכחדה חדשות לבקרים, מרענן לגלות כי יש בעלי חיים שעד כה כלל לא היו מוכרים לנו.

מטבע הדברים,  המידע הנוכחי על המדוזה אינו רב. ואולם, המדענים שצפו בה הצליחו לחלץ מהווידיאו כמה פרטים מעניינים על מאפייניה. החלק הבולט במדוזה, וככל הנראה גם הכי מסקרן, הוא שמונת הכדורים הצהובים הזוהרים בכיפתה. ההשערה היא כי מדובר בבלוטות הרבייה שלה. על פי הבלוג Colossal, לכדורים אין אפקט זהירה פנימי מובנה, אלא הם משקפים אור חיצוני – סביר להניח שמדובר בתאורת הגשוש התת-ימי. התעלות האדומות, ככל הנראה, משמשות כחיבורים בין הבלוטות.

המדענים של מנהל האוקיינוסים הסיקו מחקר הצילומים גם את סגנון הציד של המדוזה. בתחילת הווידיאו היא נראית נסחפת במים ללא תנועה, זרועותיה פרושות לצדדים כמו ציור של שמש וכיפתה קפואה ללא זיע קל שבקלים. "זה מעיד על סגנון ציד ממארב", מציין בבלוג. המדוזה משייטת במעמקים עד שטרף חסר מזל נתקל בזרועותיה – וכך, מה  שנראה לנו מחזה מחשמל, מסמן ליצור אחר את סוף מחזור החיים שלו.

גילויה של המדוזה מסמל במידה רבה סיפור רחב יותר של הטבע. אנו יכולים לנסות להעריך את מגוון היצורים החיים, אך האמת הפשוטה היא שאין לנו אומדן ממשי לעושרו של עולם החי והצומח. זה בולט במיוחד בסביבה הימית שאותה קשה לנו יותר לחקור – לעתים נדמה כי בכל ירידה אל מתחת לפני המים אנו עשויים לפגוש יצור שעיניים אנושיות טרם שזפו בו.

כשלעצמה, המדוזה היא יצור מופלא שגילויו לראשונה הוא בהחלט חדשה מרגשת. יופייה הייחודי והמראה ההייטקי שלה מבליטים פי כמה את ההישגים בחקר הימי. אבל אולי יותר מכל מרמזת המדוזה דווקא על מה שטרם ידוע לנו. חשיפתה היא בבחינת קצה חוט המעיד על המגוון הפוטנציאלי של החיים על פני כדור הארץ. המדוזה, עם כדורי הניאון הבוהקים שלה, כמו מזמינה אותנו אל האזורים המוצללים של האוקיינוס – שם משייטת לאטה המורכבות האמתית של הטבע, ממתינה לחוקר אקראי שיילכד במקרה בזרועותיה.

תמונת כותרת: מתוך בלוג ה- Ocean Explorer.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.