10 טיפים לכתיבה שיעזרו לכם להתנסח בבירור ולארגן את המחשבות


הכותב האמריקאי וויליאם זינסר מסביר איך לכתוב נכון


בועז מזרחי | 3 אפריל, 2018

להרבה אנשים יש חלום סודי לכתוב ספר, אבל בינתיים הוא נשאר במגירה. בין אם אתם שותפים לחלום הזה ובין אם לאו, כדאי לכם להתחיל לכתוב מדי פעם, וזה לא כל כך משנה מה. כתיבה היא דרך נפלאה לארגן את המחשבות הנוכחיות וליצור בהירות מנטלית לאורך זמן. בנוסף, הכתיבה עוזרת לפרוק מתחים ומביאה עמה שלוות נפש וקלילות. זאת אומרת שגם אם אתם לא עוסקים בכתיבה, או בינתיים מחכים עם הספר, הרי שטיפים לכתיבה נכונה יכולים להיות מאוד שימושיים עבורכם – הם יסייעו לכם להתבטא בצלילות כלפי חוץ, ולא פחות חשוב, כלפי פנים.

וויליאם זינסר, אחד הכותבים המוערכים של השנים האחרונות, נפטר במאי 2015 והותיר אחריו מורשת כתיבה עשירה ומלאת חכמה וניסיון. זינסר היה מורה לכתיבה באוניברסיטת ייל ובבית הספר לעיתונאות של אוניברסיטת קולומביה. כיאה למורה לכתיבה, הוא עסק בכך גם בפועל וחיבר 18 ספרים שהמפורסם בהם, On Writing Well, מכיל את תפיסת עולמו לגבי כתיבה. על הטקסט הזה אמר הסופר ג'יימס קילפטריק כי אם הוא היה מוגבל למדריך כתיבה אחד, זה היה ספרו של זינסר. כמחווה למורה ולכותב המוכשר 10 טיפים מתוך הספר פורסמו ב-Open culture.

 

1. תנו משקל לניואנסים שבמשמעות המילים

שפע מילים מתארות את מורכבותה של המציאות, ולכל אחת הייחוד שלה. ככל שתכירו יותר מילים, כך תתעצם היכולת שלכם לדייק במחשבה. "תפתחו כבוד למילים וסקרנות לגוונים שבמשמעות שלהן… השפה עשירה במילים חזקות ורכות. קחו את הזמן להכיר אותן ולמצוא את אלה שאתם רוצים".

 

2. הימנעו משימוש בשפה מקצועית או גבוהה מדי

זינסר טען שעושר שפה הוא חשוב מאוד, אבל הכתיבה חייבת להיות בהירה, כי בסופו של דבר מדובר בדו-שיח, אם ביניכם לבין עצמכם ואם ביניכם לבין קהל קוראים. "חשיבה צלולה הופכת לכתיבה צלולה, האחת לא יכולה להתקיים בלי השנייה". כוונתו היא שעלינו להשתמש רק בשפה שברורה לנו באופן מובהק, כך שגם הכתיבה וגם המחשבה שמאחוריה יהיו מובנות.

3. כתיבה כרוכה במאמץ

"משפט מובן לא מגיע בטעות", כתב זינסר בספרו. רוב המשפטים שננסח בפעם הראשונה יהיו מוצלחים יותר בפעם השנייה, השלישית או הרביעית. בכל פעם שנחזור על הרעיון הוא יתחדד – כי קריאה חוזרת עוזרת לשאול למה התכוון המשורר והאם המסר עבר בבהירות. "זכרו את זה ברגעי ייאוש. אם כתיבה נראית לכם קשה, זה בגלל שהיא קשה".

וויליאם זינסר חולק טיפים לכתיבה מניסיונו העשיר בתכנית Writing About Your Life.

 

4. השתמשו בגוף ראשון

חשבו על הכתיבה כעל שיחה עם מישהו, כאמור, עם הקורא או עם עצמכם. "כתיבה היא חילוף דברים אינטימי בין אנשים". שימוש בגוף ראשון יוצר קרבה והזדהות בין המשוחחים וכתוצאה מכך הבנה עמוקה של הטקסט, "היא [הכתיבה] תצא טוב במידה שבה היא תשמור על האנושיות שבה".

 

5. מצאו את הסגנון הייחודי שלכם

לכל אחד צורת מחשבה ייחודית, וכיוון שהכתיבה משקפת את המחשבה, לכל אחד גם יש סגנון כתיבה משלו. העצה של זינסר היא למכור את עצמכם בצורה אותנטית: "תמכרו את עצמכם, והנושא שלכם כבר ייצור את המשיכה מאליו. האמינו בזהות שלכם ובדעות שלכם". קוראים יודעים לזהות כשהטקסט שהם קוראים משקף משהו אמיתי, והם גם יודעים להעריך את זה.

6. אתם הקהל של הכתיבה

בין אם אתם כותבים למגירה או לאנשים אחרים, זינסר טען שלפני הכול עליכם לכתוב עבור עצמכם. לכל אחד מאתנו יש רף שהוא מכוון אליו, והקהל כבר בוחר בעצמו מה הוא אוהב. "אתם כותבים קודם כל כדי לרצות את עצמכם, ואם אתם עושים את זה מתוך הנאה – אתם גם תבדרו את הקוראים ששווה לכתוב עבורם".

 

7. למדו את כתיבתם של אחרים

זה נכון שלכל אחד סגנון משלו, אבל גם המחשבות שלנו אינן עצמאיות לחלוטין, קל וחומר הכתיבה. וכתיבה לומדים בעיקר דרך קריאה: "כתיבה נלמדת על ידי חיקוי… אני למדתי מקריאת הגברים והנשים שכתבו בסגנון שרציתי לאמץ, וניסיתי לפענח איך הם עושים את זה".

 

8. הכירו את האגרון

אגרון הוא מילון למילים נרדפות. זהו אחד הכלים היעילים ביותר לפיתוח ולהעשרת אוצר המילים, והוא חיוני לכל כותב. כדברי זינסר: "אגרון עבור הכותב הוא מה שמילון חרוזים עבור כותב השירים – תזכורת של כל אפשרויות הבחירה". השימוש בו מסייע ללטש את הטקסט, לדייק את המשמעות שלו, ולא פחות חשוב – להזריק לתוכו מנה של צבעוניות וחיים.

9. קראו בקול מה שכתבתם

"כותב טוב של פרוזה חייב להיות מעט משורר, ותמיד להקשיב למה שהוא כותב". לקריאה יש קצב מסוים, ועל הכותב להיות ער לכך. הקצב מסייע לקורא להבין איפה הדגשים במסר ועוזר לו לזרום בקריאה רציפה אך לא נמתחת. קריאת הטקסט שכתבתם בקול, כמו בהרצאה, תיתן לכם מושג טוב יותר לגבי איכותו ולגבי השיפורים הנדרשים.

10. היו ממוקדים

גם אם תחליטו לכתוב ספר, הוא יעסוק בנושא אחד, בעלילה אחת. לכן אל תנסו להכיל את כל המציאות בחיבור אחד – גם הפרויקטים השאפתניים ביותר לאורך ההיסטוריה לא התקרבו לזה. בהקשר זה זינסר מציע כך: "החליטו באיזו פינה של הנושא שלכם אתם הולכים לנגוס, והיו מוכנים לכסות אותה היטב ולעצור". פיזור בין נושאים ועולמות, כתיבה אסוציאטיבית, יכול לשמש לצרכים אישיים, אבל אם תאמצו את הטיפ הזה גם לכתיבת מגירה תגלו שאפשר לטפל בכל פעם בפן אחר שמעניין אתכם, ולעשות זאת בצורה שלמה וקוהרנטית.

 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.