אהבה מוצפנת במכתבים – סיפורו של זוג האוהבים שפיצח קודים בשירותי המודיעין


התכתבויותיהם המקודדות של וויליאם ואליזבת פרידמן, מחלוצי הקריפטוגרפיה


בועז מזרחי | 10 אוגוסט, 2015

נסיבות היכרותם של וויליאם ואליזבת פרידמן נשמעות כמו הרפתקה שנבדתה במוחו של סופר מוכשר. בשנות העשרה של המאה הקודמת מצאה את עצמה אליזבת פרידמן, שהייתה בכלל אשת חינוך, בריאיון עבודה מעט משונה. היא התמיינה להיות עוזרת לאחת החברות בצוות חוקרים שניסה לפענח ולהוכיח שפרנסיס בייקון היה זה שכתב את המחזות המיוחסים לשייקספיר, להבדיל משייקספיר בכבודו ובעצמו (בהקשר זה, קיימת תיאוריה הגורסת כי מעולם לא היה אדם בשם שייקספיר).

אליזבת התקבלה למשרה והחלה לעבוד באחוזה כפרית מבודדת ורחבת ידיים לא רחוק משיקגו. אחד מבין חמישה-עשר חברי הצוות שלה היה וויליאם, חוקר גנטיקה במקצועו. הוא הוקסם ממנה ונוצר ביניהם קשר רומנטי, שבעוד מספר שנים יהיה בעל תרומה קריטית לניצחון בעלות הברית במלחמת העולם השנייה. אבל בינתיים הייתה השנה 1917 והזוג נישא.


תרומה מכרעת להיסטוריה

הקשר שנרקם ביניהם היה מיוחד מההתחלה. וויליאם ואליזבת גילו משיכה רומנטית אחד כלפי השנייה, אך חלקו גם אהבה נוספת – אהבה לחידות, קודים וצפנים. התחביב המשותף הפך אותם מזוג אוהבים שגרתי לצמד מפענחי צפנים מבריקים, משל היו דמויות בעלילה של ג'יימס בונד.

מעבדות ריברבנק, האחוזה שבה פיצחו קודים בשירות המודיעין. באדיבות G LeTournea.

מהר מאוד הם החלו למשוך את תשומת הלב של סוכנויות ממשלתיות שונות, אשר חשקו בכישורים המיוחדים של הזוג וראו בדינמיקה ובהפריה ההדדית ביניהם נכס אסטרטגי. היו אלה ימי מלחמת העולם הראשונה והמחלקה שבה עבדו הציעה את שירותיה למודיעין האמריקאי. הם כנראה לא שיערו שעבודתם תהווה את הגרעין להקמתו של אחד מארגוני הביון החשובים בתבל – הסוכנות לביטחון לאומי.

בזמן מלחמת העולם השנייה נרתמו וויליאם ואליזבת לניסיון לפצח את הקודים של מדינות הציר גרמניה ויפן. וויליאם היה שותף בכיר בפרויקט לפיצוח מכונת ההצפנה היפנית PURPLE, ואילו אליזבת עבדה בשירות הצי האמריקאי כדי לפענח הודעות של גרמניה הנאצית, אשר קודדו על ידי צופן אניגמה. שניהם לקחו חלק פעיל ומשמעותי במשחקי הריגול המודיעיניים, שלבסוף סייעו לבעלות הברית לסיים את המלחמה כשידם על העליונה.


מכתבי אהבה מוצפנים

היבט מעניין בקשר של בני הזוג פרידמן היה השזירה של תחביבם המשותף בחיים הרומנטיים. ספריית ג'ורג' מרשל מחזיקה בארכיון מקוון ובו מוצגים מכתבי אהבה ששלחו וויליאם ואליזבת זה לזו. הם נהגו לשתול חידות מוצפנות בתוך המכתבים ולאתגר את בן הזוג לפענח רמזים של חיבה בתוך הכתוב. אחת הדוגמאות לכך היא מכתב ששלחה אליזבת לבעלה ובה מופיעות שתי שורות הקוד הללו:

ETORONR!

JADEMMA!

האותיות מסודרות על פי טכניקה שנקראת צופן גדר. כדי לפענח את המסר יש להתחיל לקרוא משמאל לימין, מהאות התחתונה למעלה ואז מהאות העליונה למטה, כך עד הסוף. סידור האותיות לאחר פיענוח מייצר את המשפט Je t'adore mon mar שמשמעותו בצרפתית היא "אני אוהבת אותך בעלי".

מסרי אהבה מוצפנים בקוד. באדיבות George C. Marshall Foundation.

 

אחד המכתבים ששלח וויליאם לאשתו מעיד לא רק על מידת האהבה שחש כלפיה, אלא גם על הקשר האינטלקטואלי שנרקם ביניהם. הוא בחר להסביר לה בצורה מדעית כמה הוא אוהב אותה:

"את יודעת כמה קטן הוא אלקטרון? ובכן, יש 800,000 אלקטרונים בכל אטום של מימן. יש לפחות 200 אטומים של מימן בכל מולקולה של תאית. יש לפחות 1,000,000 מולקולות של תאית בתא אחד של צמח. יש לפחות 2,000 תאי צמח בכל סנטימטר מעוקב של צמח. יש לפחות 8 סנטימטר מעוקב בכל עלה דשא ממוצע. עכשיו תכפילי את זה [במספר של כרי דשא רבים]… ובכן, אחד מהאלקטרונים האלה שבמימן הוא כמות האהבה שאני יכול לבטא כלפיך, וכל האלקטרונים שההכפלה שעשית הראתה כמידת השטח [של כרי הדשא], הם מידת האהבה שלי אלייך, שאני לא יכול להביע!"

נראה כי וויליאם ואליזבת החזיקו במערכת יחסים שהקיפה את מכלול חייהם, מקשרי חברות ועד יחסים מקצועיים. נדיר למצוא בני זוג שעובדים ביחד, אבל עוד יותר נדיר למצוא כאלה שהעבודה היא גם תחביב, ופועלם במסגרת העבודה-תחביב היו בעלי חשיבות לכל המין האנושי, כיוון שבמובן מסוים האהבה שלהם סייעה להביא לסיומה את אחת התקופות האפלות בהיסטוריה.

 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.