השלב הבא באבולוציה האנושית: טלפתיה דיגיטלית


הטכנולוגיה להעברת מחשבות באמצעות מחשבים תופסת תאוצה


בועז מזרחי | 14 מאי, 2015

נסו לדמיין את התרחיש הבא: אתם יושבים בסלון ביתכם בערב נעים וצופים בטלוויזיה. בזמן שאתם עושים זאת, אתם שומעים בראשכם "הודעה חדשה מאפרת" ואז חולפת במוחכם מחשבה – "היי, אני בדיוק על גשר סן פרנסיסקו ונזכרתי בטיול שלנו אחרי הצבא! התגעגעתי אליך". במקביל, אתם "מקבלים" בדמיונכם תמונה של אפרת על גשר סן פרנסיסקו. אתם חושבים לעצמכם "איזה כיף לך, מתי את חוזרת לארץ?" ואי שם, בצד השני של העולם, אפרת מקבלת מכם את המסר הזה היישר לתודעה שלה.

התסריט הזה הוא כבר לא מדע בדיוני. מדובר בשלב האבולוציוני הבא בתולדות האנושות, כך טוען דן קפלן במגזין הטכנולוגי Techcrunch. טיעוניו העתידניים אמנם עדיין בגדר תיאוריה, אך כבר עתה קיימים ניצנים מדעיים שמעידים כי הכיוון שאליו הוא מביט אכן אפשרי.

דיגיטציה של התודעה

קפלן מסביר כי התודעה שלנו עתידה להפוך דיגיטלית כחלק מהתהליך האבולוציוני המתרחש כל הזמן. האחריות להתפתחות הטכנולוגית היא לא בידי האדם, כי אם בידי הטבע. הכוח האבולוציוני, הוא מסביר, הפך צורת חיים פשוטה מאוד ליצור בעל תודעה ומודעות עצמית – כלומר התפתחותה של אינטליגנציה. אותו כוח הפך יצור חד תא ליצור שמסוגל להתניע סוג חדש של אבולוציה – האדם. כלומר, אבולוציה היא תהליך שכל הזמן שואף לפתח יצורים יותר ויותר חכמים.

עד כה התבססה האבולוציה על ביולוגיה ועל גנטיקה. ואולם עתה, לפי קפלן, אנו נמצאים בשלב שבו האדם עומד לשנות את שיטת הפעולה ולפתח תהליך אבולוציוני דיגיטלי. צורת החיים הנוכחית שיצרה האבולוציה מסוגלת ליצור ולפתח בעצמה, ואף להעביר את המידע לדורות הבאים, די דומה לאופן שבו האבולוציה מעבירה מידע קדימה על ידי מטען גנטי.

ובדיוק כמו שהאבולוציה החלה עם צורת חיים בסיסית למדי בטרם התפתחה לכדי יצורים אינטליגנטיים, כך גם האבולוציה התרבותית-טכנולוגית שלנו החלה עם כלי אבן, עד שהצליחה להביא אותנו לחלל או לפתח יכולת להמיר את התודעה, כלי שנוצר בחסות הביולוגיה, לנתונים דיגיטליים, כלי שנוצר בחסות האבולוציה התרבותית. הקפיצה הזו, בין שני סוגי האבולוציה, מהווה לדעתו של קפלן את נקודת המפנה שתוביל ליצירת איחוד בין המחשבה למחשב.

האבולוציה היא כוח שמוקדש לפיתוח אינטליגנציה יותר ויותר מורכבת.

ההיסטוריה של התפתחות המוח

כדי להבין מדוע טלפתיה דיגיטלית היא השלב הלוגי הבא באבולוציה, קפלן מביט אחורה, על הרגעים המכריעים בהיסטוריה האנושית, שלדעתו עיצבו את טכנולוגיות התקשורת, או במילים אחרות – האבולוציה התרבותית. הוא מציין כי אלו הם אירועים, המצאות ומהפכות שאפשרו לייצר תקשורת מתוחכמת יותר, מהירה יותר, ושכוללת קבוצות גדולות יותר של אנשים. בין הגורמים שהוא מונה נמצאים התפתחות השפה, צמיחת השיטה המסחרית, המהפכה החקלאית, המצאת הכתב, מהפכת הדפוס, המהפכה התעשייתית, ולבסוף – עליית האינטרנט.

עם הגורם האחרון אנשים רבים לא מסכימים, כיוון שהשינוי שיצר האינטרנט באורח החיים האנושי אינו משמעותי כמו השינוי שיצרו, למשל, המהפכה התעשייתית או המהפכה החקלאית. קפלן לא שולל את הטיעון הזה, אך לטענתו אנו עדיין בתחילתו של תהליך, אפילו לא קרובים לשיא של המהפכה, ונדרשת סבלנות כדי לבחון את ההשפעה האמיתית של רשת האינטרנט על האנושות. אז מה השלב הבא? טלפתיה דיגיטלית.

מספר ניסויים מדעיים שנמצאים בחזית המחקר הצליחו לבצע העברה דיגיטלית של מחשבות: צוות בינלאומי הצליח לשדר מילים ממוחו של אדם בהודו למוחו של אדם בצרפת. ניסוי דומה בוצע גם על חולדות שהצליחו לשלוט אחת על השנייה בעזרת שתל מוחי מקצוות מנוגדים של הגלובוס. באוניברסיטת ברקלי פיתחו אלגוריתם שקרא מחשבות של נבדקים (באמצעות סריקות fMRI) בזמן שצפו בקליפים. האלגוריתם תרגם את גלי המוח שלהם לתמונות גסות של הצילומים שבהם צפו. אלו, אומר קפלן, הם "זרעים שבסופו של דבר ייצרו מוחות שמדברים אחד עם השני דרך האינטרנט בלי להקליד או לדבר".

פוטנציאל אדיר עבור האנושות

טכנולוגיה כזו, אם אכן תתפתח כפי שחוזה קפלן, יכולה להיות בעלת פוטנציאל אדיר עבור האנושות. הדוגמה שהוא מביא נוגעת ליצירת תקשורת עם חולים סופניים ובעלי נכויות פיזיות ונפשיות. אם תיתנו לדמיון שלכם להתפרע תגלו כי האפשרויות מדהימות. כמובן שיש גם סכנות, וקפלן אכן מתייחס אליהן, אך מטבע הדברים השתלשלות האירועים ויישום הטכנולוגיה תלויים באדם.

קפלן מאמין כי אין כרגע כוח בעולם שיכול לעצור את התפתחות הטלפתיה הדיגיטלית. לדבריו, השלב הבא באבולוציה יגיע, והיא תמשיך לעשות את שעשתה במשך כל ההיסטוריה – לפתח יצורים בעלי תודעה מורכבת ומתוחכמת יותר. יותר מכך, התהליך יגרום לנו להאמין שאנו אלה שמפתחים, בעוד בפועל אנו אלה שמתפתחים.

 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.