הדברים המוזרים שמתרחשים במוח בזמן שאנו חולמים


הפיזיקאי מיצ'יו קאקו מסביר את מדע החלומות של פרויד


בועז מזרחי | 26 אפריל, 2015

כשאתם נכנסים למיטה ומתפנקים על הכרית, המוח שלכם מתחיל בתהליך כיבוי מערכות. אט אט החלקים השונים מפסיקים פעילות ונכנסים למצב שינה. אבל ישנם אזורים במוח שבשעת לילה רק מתחילים את הפעילות שלהם ונכנסים להילוך גבוה – והם אלו שמייצרים את החלומות שלנו.

הפיזיקאי, הסופר והמרצה פרופסור מיצ'יו קאקו נכנס אל נבכי המוח ומסביר מה קורה שם בשעת לילה. למעשה, הרבה לפניו פיתח זיגמונד פרויד את התיאוריה המקובלת בימינו ופרסם אותה ב"פשר החלומות", ספר שרבים תופסים כבסיס לתורת הפסיכואנליזה כולה. אולם לאורך השנים ביטלו חוגים בקהילה המדעית את התיאוריה הפרוידיאנית בטענה שהיא 'מטורללת' ושמדובר בלא יותר מפנטזיות מיניות של מדען מדוכא. כיום, לטענת פרופסור קאקו, אנו מבינים כי ככל הנראה פרויד צדק.

באמצעות כלים טכנולוגיים חדישים כמו סריקות מוחיות, חוקרים מקבלים גישה ישירה אל הפעילות המוחית בזמן שהיא מתרחשת. ואכן, ניסויים רבים מגלים כי חלק ניכר מהפעילות המוחית מתבצע בתת-מודע, ממש כפי שטען פרויד. הסריקות מוכיחות גם את קיומם של אגו, איד וסופר-אגו – ואת מיקומם במוח. לפי התיאוריה של פרויד, האגו הוא מי שאנחנו, האיד הוא התשוקות והסופר-אגו מייצג את המצפון. פרופסור קאקו מספק דוגמה: "אם תראו עוגת שוקולד, תראו בסריקות את חלקי המוח בפעילות מוגברת כמו כדור פינג פונג, כיוון שאתם נמצאים בקונפליקט בין העונג שבאכילת עוגת שוקולד – ובין השמנה והסוכר והקלוריות שאתם לא צריכים".

כיום אפשר לראות את הפיזיולוגיה שהוצגה במסגרת תיאוריית החלומות של פרויד, שכאמור נדחתה על ידי חלק מהמדענים בעבר. סריקות FMRI מגלות כי חלקי המוח האחראיים על רציונליות ועל תנועה 'נכבים' בזמן השינה, בעוד החלק שאחראי על רגשות, בלוטת האמיגדלה, נותר פעיל. כך נוצר מצב שבו המוח יכול לעבד את המידע בתת-מודע, מבלי להפעיל שיקולי היגיון ומבלי לנוע וליישם את החלום במציאות.

אך גם כאן יש חריגות, מסביר פרופסור קאקו, שמתבטאות במה שמכונה "חלומות צלולים", כלומר כאשר ניתן לשלוט על מהלך החלום. אם עד לאחרונה התייחסו לתופעה כאל אמונה טפלה, היא הפכה לעובדה מדעית כשמכון מחקר בגרמניה הצליח לגרום לאדם ישן להיות מודע לחלומו. החוקרים ביקשו מהנבדק לאגרף את יד ימין ואז את יד שמאל. היות והשרירים משותקים בשינה, ידיו לא זזו, אבל הוא היה מחובר למכשיר הקורא את גלי המוח ושם נראה בבירור כי המוח מעביר את שתי הפקודות לידיים. טקסטים בודהיסטיים בני מאות שנים שרטטו את הקווים המנחים לשליטה בחלומות, וכיום המדע מאשר שזה אפשרי.

 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.