לשמוע באמצעות חוש המישוש – הבגד שמרחיב את גבולות התפיסה האנושית


פיתוח חדש להמרת חושים – ממגע לשמיעה


בועז מזרחי | 16 פברואר, 2015

האם התפיסה האנושית מוגבלת ונידונה להישאר בגבולותיה כפי שהיו בעת לידתנו למשך כל החיים, או שהיא ניתנת להגדלה ולהרחבה? מדענים מבית הספר לרפואה ביילור קולג' בטקסס עובדים על פיתוח בגד חדש שיאפשר לבצע תרגום של צלילים למגע ובכך להרחיב את גבולות התפיסה שלנו. ההמצאה המכונה VEST נועדה להתגבר על המכשול העיקרי העומד בפני חירשים ולהרחיב את אפשרויות התקשורת שלהם. אם אב הטיפוס אכן יצליח, הוא יכול להיות נקודת ציון חשובה בדרך ליצירת תודעה חדשה לא רק עבור חירשים, אלא עבור המין האנושי כולו. מנהל הפרויקט, ד"ר דיוויד איגלמן אומר כי "אנו במשימה לבדוק עד כמה ניתן לדחוף את גבולות התפיסה האנושית ומה זה אומר להיות בן אנוש באופן כללי".

כיצד זה עובד?

המערכת מתקשרת צלילים אל המוח באמצעות רטט. היא מורכבת משילוב של בגד עם מנועי רטט ואפליקציית סמארטפון: צלילים מהסביבה נקלטים ומעובדים באפליקציית הנייד ומשם עוברים באמצעות בלוטות' לווסט, אותו לובשים מתחת לבגדים. מנועים זעירים בווסט מקבלים אותות מהסמארטפון בהתאם לצלילים ומתרגמים אותם לרטט. בכך נוצרת שפה חדשה שמאפשרת לחירשים להבין צלילים גם בלי לשמוע אותם. הזמן הדרוש ללמידת שפת הרטט נאמד על ידי החוקרים בכ-2-3 שבועות.

הניסוי שאמור להביא את אב הטיפוס לכדי תוצר תעשייתי מורכב מ-3 שלבים. בשלב הראשון המדענים עסוקים בפיתוח האלגוריתם הטוב ביותר לתרגום צליל-מגע. לאחר מכן מגיע שלב הבחינה ההתנהגותית, כלומר ניסוי בפועל על בעלי ליקויי שמיעה. בסופו של דבר יבוצעו סריקות fMRI (דימות מגנטית מוחית) לנבדקים שהשתתפו במחקר כדי לבחון את המנגנונים הקוגניטיביים של הרחבת התפיסה.

הטכנולוגיה החדשה אמנם מאפשרת להתגבר על אתגר תקשורת וליצור חיים נוחים יותר עבור רבים, אך השפעתה רחבה יותר. היא מהווה פיתוח חלוצי, בין הסנוניות הראשונות שמבשרות על עידן חדש של מערכת יחסים בין הטכנולוגיה לתודעה האנושית.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.