ההבדל המדהים בין דמעות של אושר לדמעות של בצל


צילום מיקרוסקופי חושף את הסוגים השונים של בכי


בועז מזרחי | 9 פברואר, 2015

"תצלום אווירי של קרקע רגשית", כך מתארת הצלמת רוז-לין פישר את התמונות של הדמעות היבשות מהסדרה The Topography of Tears. מגזין הסמית'סוניאן מציג את הפרויקט המיוחד ומגלה עולם מיקרוסקופי מפתיע. פישר מספרת כי מה שהצית את הפרויקט היה תקופה קשה שעברה לפני מספר שנים, ובה חוותה הרבה רגעים של בכי. היא הגיע להבנה כי "כל מה שאנו רואים בחיינו הוא רק קצה הקרחון. ואז היה לי רגע שפתאום תהיתי – מעניין איך נראית דמעה מקרוב?"

היא תפסה את אחת מדמעותיה על משטח זכוכית והביטה בו דרך מיקרוסקופ. לתדהמתה, גילתה מחזה משונה. "זה נראה היה כמו מבט אווירי, כמעט כאילו אני מביטה מטה על הנוף ממטוס". השאלה הבאה שצצה במוחה הייתה האם יש הבדל בין דמעה של אושר לדמעה של צער, או כזו שנובעת מחשיפה לבצל?

אותה דמעה בודדה הייתה ראשיתו של פרויקט צילום ארוך טווח, שבו פישר אספה, ייבשה וצילמה מתחת למיקרוסקופ מעל 100 דגימות של דמעות מסוגים ומאנשים שונים – בין היתר גם מתינוק בן יומו. הצילומים המחישו כי קיים הבדל גדול בין סוגים שונים של דמעות.

"תצלום אווירי של קרקע רגשית" – מראה מיקרוסקופי של דמעה. צילום מסך: Smithsonian.

הצד המדעי

מבחינה מדעית, דמעות מחולקות ל-3 קבוצות. הראשון הוא דמע קבוע שנועד ללחלח את קרנית העין. השני נובע מגירוי מוגבר כמו אבק או בצל, והשלישי הוא דמע רגשי, זה המתרחש כתוצאה מעצב עמוק או לחלופין מצחוק בלתי נשלט. לכל סוג דמע הרכב כימי ומולקולרי שונה המייחד אותו, וזה בא לידי ביטוי גם בצילומים של פישר.

בנוסף למבנה המולקולרי, ישנם גורמים שונים המשפיעים על אופן התגבשות הדמעות: קצב האידוי, הצמיגות, מנח המיקרוסקופ ועוד. זה יכול ליצור מצב שבו דמעות מאותו סוג ייצרו דפוס שונה לחלוטין.


דמעות מסתירות משהו גדול יותר

"מדהים אותי כיצד דפוסי הטבע נראים כה דומים ולא משנה סדר הגודל", אומרת פישר, "אתה יכול להסתכל על דפוס שחיקה שנוצר לפני אלפי שנים בקרקע, ואיכשהו, הוא דומה מאוד לדפוס של דמעה יבשה שלקח לה רגע אחד להיווצר".

החיבור האינטימי כל כך לדמעות והחקירה המתמשכת שלהן, גרם לפישר לחשוב עליהן כעל הרבה יותר מנוזל מלוח שנועד להגן על העין: "דמעות הן אמצעי התקשרות של השפה הכי ראשונית שלנו… זה כאילו כל אחת מהדמעות שלנו נושאת מיקרוקוסמוס של החוויה האנושית הכוללת, כמו טיפת אוקיינוס אחת".

 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.