האם אתם יודעים מה המשמעות של השיר האהוב עליכם?


הקהילה הוירטואלית מתגייסת לפירוש שירים


בועז מזרחי | 11 ינואר, 2015

בשיר Eleanor Rigby של הביטלס, דמות "האב מק'נזי" נקראה בתחילה "האב מק'רטני", אך השם הוחלף מהחשש כי הדמות תזוהה עם אביו של פול מק'רטני, חבר הלהקה. השיר Paranoid Android של להקת רדיוהד, מאזכר דמויות שונות מעולם הספרות – הרובוט מארווין (האנדרואיד הפרנואיד) מתוך "מדריך הטרמפיסט לגלקסיה"; או ציטוט של מלכת הלבבות מתוך "אליסה בארץ הפלאות".

בשירים האהובים עלינו יש עוד סודות רבים המסתתרים בהקשרים, רמיזות וקריצות. כדי לחשוף את 'כוונת המשורר' הוקם האתר Genius. כאן תוכלו למצוא את הקונטקסט הרחב של השיר וכן פירושים ומשמעויות – שורה אחרי שורה. הפירוש מגיע מגולשים שונים, אשר חולקים את הידע שלהם ומעניקים הסברים מקיפים, אנקדוטות וסיפורים הקשורים ביצירה: ברקע של האמן, בתקופה, באירוע מסוים או אדם ספציפי אליהם מתייחס השיר או חלק ממנו.

מארווין, האנדרואיד הפראנואיד ב"מדריך הטרמפיסט לגלקסיה". צילום מסך מתוך:  Genius.

האתר לא מסתפק בשירים ומביא את פרשנות הגולשים גם לספרות, קולנוע וטלוויזיה, ספורט, היסטוריה, אקטואליה וכדומה. כדי לתרום מידע לאתר יש צורך בהרשמה, אך הידע שנצבר לא מוגבל לכותב אחד. כל אחד יכול להגיב ולהוסיף את חוות דעתו, ובכך לעצב ולהעשיר את מאגר האינפורמציה עבור הכלל. הדיון יוצר הפריה הדדית וחושף עוד ועוד רבדים, ולאו דווקא היסטוריים או עובדתיים, אלא לפעמים פשוט פרשנות אישית יפה ומקורית של אדם פרטי שאפשר להתחבר אליה.

הרובד הנסתר מן העין, שעומד מאחורי המילים של שירים אהובים רבים, עשוי לגרום לנו להתאהב מחדש. לא תמיד מוצג ההקשר התרבותי והיסטורי בצורה ישירה והוא יכול להתחבא בתוך משחק מילים, ביטוי, שינוי לא ברור או כל עריכה מילולית אחרת כיד הדמיון הטובה על היוצר – ולפעמים רק שם מתגלה גדולתו האמתית של השיר.

 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.