כך הייתה נראית האימפריה הרומית דרך עיני הלוויין


פרויקט מיוחד: מפה דיגיטלית של העולם העתיק


בועז מזרחי | 29 דצמבר, 2014

האימפריה הרומית (100 לפנה"ס -476  לספירה) הביאה לאנושות דברים מדהימים – תרבות, אדריכלות, אמנות, מבנה חברתי, משפט, מדע ועוד אלמנטים רבים שמלווים אותנו עד היום, כ-1,500 שנים אחרי נפילתה. יחד עם זאת, ממרחק הזמן, הקשר לתקופה ההיסטורית הזו מטושטש ומורגש בעיקר בתיווך של אתרים ארכיאולוגיים היסטוריים.

דרך נהדרת להתחבר לימי האימפריה היא המפה הדיגיטלית PELAGIOS, המציגה נתונים היסטוריים בפורמט של Google Earth. במפה מופיע שטח המשתרע מאזור איראן של היום במזרח, דרך המזרח התיכון, צפון אפריקה, אירופה ועד בריטניה של ימינו. בכל השטח הזה מופיעים שמות הערים, הטופוגרפיה, חלוקה למחוזות, דרכים, מבצרים, תחנות דרך, התיישבויות, נאות מדבר, מקדשים, גשרים, מכרות ונתונים רבים נוספים. כמו במפות דיגיטליות אחרות, ניתן להתקרב ולהתרחק, לבצע חיפוש של ערים (על פי השם המודרני או העתיק) ולהציג את מיקומם של אתרים ספציפיים מאותו הסוג (למשל – כל אמות המים הרומיות).

כך היה נראה העולם אם הלוויין היה מומצא בתקופה הרומית. צילום מסך מתוך: Imperium

יוצרי המפה עושים זאת כחלק מפרויקט מידע רחב לתועלת הציבור, מתוך רצון ליצור "דרכים חדשות לגילוי והדמיה עבור הקהל הרחב". המפה היא יוזמה שיתופית שמשתמשת בטכנולוגיית "קישוריות נתונים פתוחה" כדי לאפשר לכל אחד לתרום את חלקו. בכך, היא לא רק מחברת את האדם הפרטי להיסטוריה, אלא גם לקהילה הגלובלית.

במפה תוכלו לגלות אתרים מוכרים כמו עכו, אפולוניה, קיסריה, לונדון ורומא. כדי לשמור על האותנטיות האתרים נקראים בשמותיהם העתיקים, שבמקרים רבים דומים להפליא לשמות המודרניים שלהם, כפי שתוכלו לזהות במבט על אזור ישראל של היום.

הגשר ההיסטורי הדיגיטלי יוצר את פרדוקס "האטלס הלווייני של האימפריה הרומית": הנצחה של תקופה בה ניווטו בעזרת הכוכבים ומפות שצוירו ביד אדם – תוך שימוש בטכנולוגיה לוויינית סופר מתקדמת. היכולת להבין כיצד נראו החיים בתקופת האימפריה הרומית דרך עיניים מודרניות, הופכת את ההיסטוריה ליותר נגישה וטווה קו מקשר בין העבר לימינו בהווה.

 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.