איך נראית הפעם הראשונה בה טועמים שוקולד?


מגדלי קקאו אפריקאים ברגעים מתוקים של אושר


בועז מזרחי | 24 דצמבר, 2014

"דייג, אוהב דגים?" שואל הציטוט המפורסם של הגשש החיוור. במטעי הקקאו של חוף השנהב בודאי לא שמעו על המערכון של הגששים, אבל החקלאים שמגדלים את הפולים בודאי יוכלו להזדהות איתו. אלפונסו למשל, מגדל קקאו כבר שנים רבות, אך לשונו מעולם לא טעמה את התוצר הכל כך אהוב שלו – שוקולד. המאכל שבתרבות המערב סוגדים לו, עולה במדינת המוצא, יצרנית הקקאו הגדולה בעולם, כמעט שליש מהמשכורת היומית של המגדלים, ולכן גם בגיל מבוגר מאוד הוא לא הגיע אליהם. אז איך נראית הפעם הראשונה בה אלפונסו והחקלאים שלו טעמו שוקולד?

 

ארגון התקשורת ההולנדי VPRO שלח את הכתב סאלי מריוס קואסי לחוף השנהב על מנת לפגוש ולספר את סיפורם של החקלאים. המדינה מייצרת מדי שנה כ-1.6 מיליון טונות של קקאו והיא היצואנית הגדולה בעולם של המוצר. הפולים של חוף השנהב מגיעים לכל פינה בגלובוס, כמעט. במדינה עצמה – לחקלאים אין גישה למוצר הסופי שראשיתו במטעיהם.

קואסי נכנס לכפר ופוגש את אלפונסו, חקלאי מקומי המגדל קקאו שנים רבות. כשהכתב שואל אותו למה ישמשו הפולים, עונה אלפונסו "למעשה אני לא יודע מה עושים עם פולי קקאו… עושים מהם אוכל טוב, אבל אני מעולם לא ראיתי אותו".

קואסי שולף חפיסת שוקולד ומציע לאלפונסו. זו תהיה עבורו הפעם הראשונה בחייו בה טעם את הממתק. הביס הראשון בשוקולד תופס אותו בהפתעה, "לא ידעתי שקקאו כל כך טעים", הוא אומר ומתענג על התוצר של גידוליו. אלפונסו רוצה לחלוק את החוויה החדשה עם חבריו. "האורח שלנו הביא מתנה יקרת ערך", הוא מספר להם כשהם ישובים במעגל ליד סככת עץ בכפר. כל אחד בתורו לוקח קובייה ונותן לבלוטות הטעם לחוות בפעם הראשונה את טעמו המתוק של השוקולד.

לאחר מכן ניגש אלופנסו אל המטע, שם הוא פוגש את הפועלים שלו. כמותו – גם הם מעולם לא ראו שוקולד ולא יודעים מה עולה בגורל הפולים לאחר קטיפתם וייבושם. הם טועמים את חטיף השוקולד שהביא עימו קואסי וההפתעה ניכרת בפניהם, "אתה בטוח במאה אחוז שזה מה שמופק מפולי הקקאו שלנו?" שואל הראשון שטועם.

רוב חוויות הטעם הראשונות מתרחשות בגיל שלא מאפשר לנו לזכור אותן. סביר להניח שמעטים הם (אם בכלל) תושבי העולם המערבי שזוכרים את ההתנסות הראשונה שלהם עם אחד המאכלים האהובים בתבל. למרות האבסורד שבסיטואציה, אלפונסו וחבריו טעמו את השוקולד בגיל מבוגר ועברו חוויה די נדירה – שכנראה תיחקק כזיכרון מתוק בתודעתם. כאן תוכלו לצפות בסיפור המלא.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.